Inledning
Sedan början på året har vi hälsat inte mindre än fem nya medarbetare (Carl, Stefan, Atti, Johanna och Erika) välkomna till BR. Men ibland måste vi även ta avsked (därav den dramatiska titeln). I mitten av augusti påbörjar vår digitala marknadsförare Maria Rados Ivemyr en ny tjänst som Account Manager inom Marketing Automation på Isobar, en digital fullservicebyrå i ett internationellt byrånätverk.
Du har varit på Business Reflex i fem år, längst av alla frånsett grundarna Lasse och Anders. Berätta hur det var när du började på BR.
Jag blev inlockad med en kanelbulle! En bekant på LinkedIn hade delat en post Anders hade skrivit. Den löd i stil med “om du är intresserad av att arbeta med digital marknadsföring och Marketing Automation på en unik, nystartad byrå så kom förbi så bjuder vi på gofika”. Jag hade varit med om att köpa in och implementera ett Marketing Automation-system och såg de enorma möjligheterna med den nya tekniken och dess betydelse för oss marknadsförare. Kände direkt att det jag var något för mig och tog kontakt. Lustigt nog fick jag klara mig utan bulle, för just den dagen jag för första gången träffade Lasse och Anders hade bageriet sålt slut. Men jag blev erbjuden jobb, så det gick bra ändå.
I starten var vi fyra personer som trängdes i ett litet rum på Birger Jarlsgatan, inhysta hos ett annat företag. Marketing Automation var ett relativt nytt begrepp i Sverige. Parallellt med att vi fick fler kunder jobbade vi intensivt med att skapa processer, diskutera best-practises och producera förklarande material. Det blev många skisser på whiteboarden och i exceldokument! Till viss del arbetar vi fortfarande på samma sätt: vi ifrågasätter ständigt våra rutiner och förbättrar våra tjänster. Men vi har – tack och lov – skaffat oss många bra system som stöd idag.
Vad ska du göra nu?
Jag kommer att specialisera mig ännu mer inom Marketing Automation. BR’s affärsidé bygger på att vi som utför tjänsten hjälper våra kunder både strategiskt och operativt med alla bitar inom digital marknadsföring. Det innebär allt från kreativt arbete som att författa content, designa webbsidor och ge idéer till kampanjer till tekniskt krävande uppgifter som att programmera nurturingflöden och få system och databaser att fungera ihop. Genom att arbeta här har jag fått förståelse för alla beståndsdelar inom MA. Till exempel vilka processer som är kritiska eller moment som kan vara tidsslukare. Det är en kunskap jag ser fram emot att sprida vidare i min nya roll.
Vilken är den mest minnesvärda händelsen under din tid på Business Reflex?
När jag arrangerade Business Reflex’s första konferensresa till Zadar i Kroatien, ett land som jag har del av mina rötter i. Det betydde mycket att få dela en så viktig bit av min personlighet med mina arbetskompisar. Samtidigt gavs vi tid att diskutera företagets framtid på djupet. Det var då vi gemensamt fattade beslutet att bli en TEAL-organisation. Kulturen på företaget tog en mycket positiv riktning efter det, så det blev ett minne för livet.
Vad mer tar du med dig från dina år på Business Reflex?
Det finns en alldeles unik BR-anda, upplever jag. Det är naturligt för oss att hjälpas åt, diskutera oss framåt och komplettera varandras kunskap. Det är viktigt för oss att ha kul på jobbet och vi strävar efter att alla ska få mer tid att arbeta med det de känner sig motiverade av. Ingen organisationsform är perfekt, även i en TEAL-organisation finns det risk att konflikter uppstår, men på en arbetsplats som har intentionen att genomsyras av transparens och öppenhet ges man åtminstone de bästa förutsättningarna till att trivas.
Jag inser att jag har svårt att sluta säga ”vi”, även om jag är på väg mot nytt jobb. BR är i en expansiv fas nu och det ska bli väldigt spännande att se hur verksamheten utvecklas vidare av alla nya medarbetare, så jag kommer att hålla kontakten. Jag citerar en tidigare kär kollega som sa det bra: ”En gång BR-are – alltid BR-are!”
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?