Inledning

Vi har ytterligare en medlem att välkomna till BR-teamet innan det är dags att ta sommarledigt. Erika Bernhardsson har spenderat de senaste 10 åren ”down under” i Brisbane, Australien och ska nu ta sig an den svenska B2B-marknaden.

Hon har starka erfarenheter inom digital marknadsföring och har hjälpt B2B-företag att utveckla digital och mätbar marknadsföring. Nu är hon redo för nya utmaningar på hemmaplan och kan knappt vänta att sätta sin swengelska prägel på Business Reflex.

När kom du på att det var marknadsföring du ville studera och arbeta med?

– När jag kom hem från ett år av resande efter gymnasiet så var det dags att ta ett steg mot vuxenlivet. Jag bestämde mig för att göra en Bachelor of Business i Australien. Ett år in i studierna så blev jag helt besatt av marknadsföring och ville veta mer om hur psykologi och sälj gick ihop för att kunna tilltala kunder på ett genuint vis. Det finns så många delar av marknadsföring som jag tycker är intressant, men jag älskar möjligheten att mäta marknadsföring och därefter kunna ta välgrundade beslut.

Varför ville du komma till oss på Business Reflex?

– Efter att jag och min fästman hade beslutat att flytta hem till Sverige så började jakten efter en arbetsplats. Jag visste att jag ville ha en öppen arbetsplats med genuina människor och utmanande tänk angående digital marknadsföring. Helt plötsligt dök Business Reflex upp. Man skulle kunna säga att det var kärlek vid första ögonkastet. Det finns en varierande kundportfolio, intressanta människor och en underbar gemenskap. Sedan gör det inte saken sämre att vi arbetar med ledande digitala marknadsföringsmetoder och -verktyg.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på Business Reflex?

– Den är öppen, vänlig, produktiv, smart och allmänt härlig. Jag kommer från en organisation med traditionell hierarki, så var det ovant (men underbart!) att komma till en teal-organisation där allas röst räknas.

Vilka ämnen engagerar dig?

– Jag gillar att vara med i den övergripande digitala processen, att driva resultat genom marknadsföring, mäta och göra förbättringar. Marknadsföring drivs till mångt och mycket av data. Det gäller att mäta och förstå vad som fungerar, för utan data blir det svårt att ta rätt beslut.

Vad har du för förväntningar inför ditt arbete på BR?

– Jag förväntar mig att lära mig mycket och även kunna bidra. Det finns så mycket kunskap här och jag ser framemot att jobba i en variation av branscher med många spännande kunder.

Hur har dina första veckor varit?

– Så spännande och lärorika, det har gått snabbt och jag känner att jag har hamnat rätt.