Inledning

I samband med att vi på Business Reflex får tillökning brukar vi introducera våra nya kollegor med en kortare intervju. Den här intervjun blir lite annorlunda – främst eftersom det handlar om en person som funnits på bolaget i över ett år!

Efter att ha jobbat deltid och dessutom gjort sin LIA-praktik har vi äntligen det stora nöjet att få välkomna Atti Shamlou – på riktigt! – till Business Reflex. Atti började sin heltidstjänst nu i april och kommer att vidareutveckla rollen som Digital Relationsbyggare. Vid sidan om tar hon även hand om vår rekryteringsprocess då vi växer och behöver nya stjärnor som tar hand om våra nya kunder.

Hur kom det sig att du började jobba med/studera marknadsföring och försäljning?

– Med 16 år i flygbranschen kände jag som 41-åring att jag inte ville jobba med det här till dess att jag går i pension. Någon i min krets nämnde IHM Business School och jag tvekade inte en sekund på att sadla om. IHM erbjuder utbildningar som är anpassade efter marknadens behov och min utbildning var en av de mest populära “Sale Business to Business.”

– Låt er inte luras av namnet, min utbildning fokuserade mycket på digital marknadsföring. Säljyrket har utvecklats något enormt den senaste tiden. Vissa har förstått vikten av digital marknadsföring och digitalisering av köpresan och vissa kämpar emot det. Faktum är att dagens B2B-säljare måste anpassa sig efter de digitala utvecklingarna om de vill vara i framkant.

Vi brukar fråga varför folk vill komma till oss på BR. Men eftersom du varit här i ett år så tänkte jag fråga: “Varför vill du vara kvar?”

– Jag hittade till Business Reflex av en slump i början av förra året. Även om jag fortfarande gick i skolan ville jag ha ett jobb där jag kunde skaffa mig praktisk erfarenhet parallellt med min utbildning.

– Business Reflex är en unik arbetsplats där makten och beslutsfattandet är jämnt distribuerade bland alla anställda. Och det är på riktigt. Här är det kärleksfullt ledarskap och respekt för människan som gäller. Min själ mår bra här och jag känner att jag får de förutsättningar jag behöver för att växa och utvecklas inom min nya karriär.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på BR?

– Här finns det ingen rivalitet! Här blir vi smartare, klokare och bättre tillsammans. Det är respekt och kärlek som genomsyrar hela företaget och en stark moralisk kompass som gör att man vill bli en bättre människa både i det privata och i sin yrkesroll.

Vilka ämnen engagerar dig?

– Jag har alltid brunnit för personlig utveckling och ledarskapsfrågor. Det är något som jag haft stort intresse för och läst om väldigt mycket. Jag försöker ständigt att förstå mig själv och andra runt omkring mig både privat och i mitt yrkesliv.

När vi ändå har dig på tråden och med tanke på den roll du har, varför är det viktigt att marknad och sälj arbetar tillsammans?

– När sälj och marknad samverkar så kan företag öka sin omsättning med 20%. Det handlar inte längre OM man borde hitta ett sätt att samarbeta utan HUR man ska samverka för att få bästa möjliga resultat. Det är oerhört viktigt att sälj och marknad har samma mål och KPIer, samt en samsyn på köpresan, för att få bästa möjliga genomslag.

– Idag kan man spåra, fånga och bearbeta potentiella köpare genom digitala kanaler. Idag har vi lyxen att aldrig mer behöva knacka på en dörr eller ringa ett kallt samtal till någon som inte har bett om det. Istället kan vi fokusera på att kontakta de som visat intresse för oss och våra tjänster eller produkter.

Tack så mycket och grattis till examen! Vi är glada att ha dig på plats.

* Digital relationsbyggare är B2B-säljaren som anpassar sig efter potentiella köparens beteende inom de digitala kanalerna för att sen hjälpa dem under köpresan.