Välkommen till Business Reflex, Stefan Öberg!

By |2019-02-11|

Inledning

Vi inleder det nya året med att välkomna Stefan Öberg, digital marknadsförare och det senaste tillskottet till vårt gäng på Business Reflex.

Stefan kommer senast från en roll som marknadschef på Francotyp-Postalia och har ett härligt driv när det gäller såväl webb som marketing automation.

Valkommen Stefan Oberg

När kom du på att det var marknadsföring du ville studera och jobba med?

– Hej! Jag har byggt webbar och lekt med grafisk design sedan jag var runt tolv-tretton år gammal. Med tiden började jag intressera mig mycket för hur besökarna betedde sig på sidorna jag byggde och hur jag skulle få fler personer att komma dit. Det var då mina ögon öppnades för konsumentbeteende och marknadsföring. När det sedan var dags att läsa vidare på universitetet så var det självklart för mig att plugga något inom marknadskommunikation och IT. Jag har inte ångrat mig en sekund!

Hur länge har du arbetat med marknadsföring?

– I princip sedan första dagen på min första anställning, vilket var 2012. Egentligen anställdes jag för att bygga upp deras serviceavdelning, men jag lyckades tjata till mig att få ta hand om en kampanj de skulle göra. Efter det fick jag hantera all marknadsföring inom företaget och efter något år fick jag rollen som Marknadschef.

Varför sökte du dig till oss på Business Reflex?

– Företagskulturen och organisationsstrukturen! När jag läste om hur Business Reflex arbetar enligt TEAL så kändes det helt rätt att söka hit. Hierarkiska organisationer har en tendens att fastna i olika beslutsfattanden och röra sig långsammare. Jag hade även lyssnat på podcasten innan och kände att det verkligen fanns mycket kunskap och engagemang inom företaget, vilket jag gillar!

Hur skulle du beskriva företagskulturen på BR?

– Öppen, utvecklande och hjälpsam. Alla sitter inne på mycket erfarenhet och kompetens och alla har sina specialområden. Sedan är alla väldigt måna om varandra vilket känns bra. Det är väldigt lätt att komma ny till företaget, speciellt eftersom det finns en gedigen on-boarding plan.

Vilka ämnen engagerar dig?

– Inom marknadsföring så är jag väldigt intresserad av sökmotoroptimering, SMM och webbutveckling. Sen är såklart köpbeteende och konsumentpsykologi något som jag gärna grottar ner mig i.

När jag är hemma så läser jag gärna böcker kring företagande och marknadsföring. Men en och annan fiction-bok slinker också igenom! Min all-time favoritbok är “Jorden runt på 80 dagar” av Jules Verne. Sen spenderar jag den mesta av min lediga tid med mina barn och min sambo!

Hur har dina första dagar varit?

– Mina första dagar har varit intensiva men roliga. Jag fick vara med på kundmöten direkt och har fått en del uppgifter som jag sitter och jobbar med. Alla är väldigt trevliga och professionella, det är kul att äntligen vara här!