Våra tjänster – Digital strategi
Digital strategi som håller fokus och driver affärer
Oavsett om det är en digital videoannons eller en bloggpost på hemsidan – varje marknadsföringsinsats bör ha ett syfte, i alla fall om du som markandsförare vill jobba smart. Med en digital strategi i grunden görs varje markandsföringsaktivitet medvetet och är en del av en utarbetad plan.
Workshop
Djupgående dataanalys
Målgruppsanpassning
Målsättning
Årsplanering
Hur tar Business Reflex fram en digital strategi för marknadsföringen?
Strategiworkshop
För att en strategi ska kunna ta form, börjar det hela med en workshop. Här gäller det att skapa en gemensam bild av era mål, ert erbjudande, konkurrenter, marknadssegment och personas. Vi går även igenom köpresans olika faser och vad som är viktigt för köparen.
Djupgående analys
Därefter börjar analysarbetet för våra digitala strategikonsulter. Vad gör ni för aktiviteter idag och vad har det lett till för resultat? Vad behöver vi göra framöver för att nå de uppsatta målen? När behöver vi göra dessa aktiviteter och vilka prioriteringar behöver vi göra?
Leverens av strategi
En digital strategi innehåller dels ett strategidokument baserat på våra strategiworkshops och den djupgående analysen. Tyngden ligger på marknadsplanen bestående av de marknad, och sälj-aktiviteter som portioneras ut över året. Efter en feedbackrunda blir detta dokument ett heligt hjälpmedel som finns med under hela året och styr arbetsuppgifterna.
Vad innehåller en digital strategi från Business Reflex
- Ideala kundsegment
- Marknadens trender och drivkrafter
- Köpare (Personas) och deras köpresa
- Köparens utmaningar
- Erbjudanden som presenteras för
- bolaget
- segment
- lösningarna och produkter
- Konkurrenter
- Strategiska och taktiska mål
Business Reflex metod för att skapa din strategi
Business Reflex har skapat en egen metod för hur en strategi skapas effektivt med kvalitet. Metoden har vi byggt in i BRAIN, vår egen AI plattform vilket gör att en stor del av arbetet automatiseras. Skapandet av strategin görs i 3 steg
- Skapa grunden till strategin med BRAIN
- Komplettera strategin tillsammans med våra konsulter
- Presentera den kompletta strategi med förslag på mål och marknadsplan
Din strategi kan sedan justeras baserat på utfall och resultat av det operationella arbetet och när förutsättningarna kring era erbjudanden och marknad förändras löpande.
1. Skapa grunden till strategin med BRAIN
Vi ger BRAIN olika typer av länkar till relevant grunddata om er och er marknad. BRAIN sammanställer en första version av er strategi i Business Reflex standardformat.
2. Komplettera strategi tillsammans med våra konsulter
Lite beroende på den grunddata som kan nyttjas kommer BRAIN att kunna skapa en strategi med olika kvalitet och omfattning. Business Reflex strategikonsulter kompletterar strategin med egen kompetens samt i en eller flera workshops med kunden.
3. Presentera den kompletta strategin med förslag på mål och marknadsplan
Business Reflex presenterar nu den kompletta strategin och tar fram förslag på konkreta mål för marknadsföringen baserat på vår standard metod för OKR (Objectives and Key Results). För att kunna exekvera strategin och nå uppsatta mål presenteras också ett förslag på marknadsplan med annonseringsbudget.
Vad är digital strategi?
En digital strategi hjälper marknadsförare att fokusera och driva affärer genom att sätta tydliga mål och skapa en plan för att nå dem. Har du gjort strategin ordentligt, vet du vilka uppgifter som ligger runt hörnet och kan planera och “driva maskinen” på ett helt annat sätt. En digital strategi hjälper dig hålla tempo, och framförallt – att göra rätt saker till rätt målgrupp! I slutändan är det ett (kanske flera) dokument som ledsagar dig/oss som genom en arbetsdag.
Varför behövs en strategi för marknadsföringen?
Det är inte ovanligt att den digitala marknadsföringen fallerar utan en långsiktig plan. Det är så lätt att vilja göra allt på samma gång, eller att göra saker “ad-hoc” på rutin. På Business Reflex är en digital strategi därför bland det första vi tar fram när vi påbörjar ett nytt samarbete. Det gör att både du och vi kan fokusera på rätt saker. Att ta fram en digital strategi är oerhört lärorikt, och involverar marknad, såväl som säljavdelningen.