SEO

Att SEO-optimera en bloggpost

Josefine Freij

Publicerad 3 October 2017

Josefine Freij

Publicerad 3 October 2017

SEO-optimera en bloggpost

Inledning

Att SEO optimera en bloggpost är för många en självklarhet. När du gör det så finns det vissa saker som du bör tänka på. I det här inlägget går vi igenom hur du ska tänka för att sökoptimera din blogg och bjuder på en checklista “SEO-optimera din bloggpost”.

Det kan finnas flera olika orsaker till varför man skriver en bloggpost. När det kommer till B2B-marknadsföring så är huvudanledningen ofta att bunkra upp med innehåll på sidan som rankar högt upp i sökmotorernas organiska resultat. Genom relevant innehåll kan du öka trafiken till siten, men det räcker inte alltid hela vägen.

Vad innebär det att SEO-optimera en bloggpost?

SEO är en förkortning för “Search Engine Optimization” – det översätts ibland till “sökmotoroptimering”. Det vill säga man arbetar med sökmotorernas organiska resultat.

Vi är många som dagligen vänder oss till Google för att få svar på olika frågor och sökmotorerna blir allt bättre på att leverera relevanta resultat. I och med det, blir vi allt färre som gräver längre än till första sidan i sökresultaten. Det ökar kraven på att strukturera våra bloggposter så att vårt innehåll kan höjas till resultat-toppen (eller åtminstone till sida 1). Det är här SEO’n kommer in.

Kort sagt så ser man till att en sida på webben innehåller information som sökmotorerna kan läsa av. Med innehåll menar vi:

  • Texten på sidan
  • Stödformatering av texten
  • Information som beskriver webbsidan (uppbyggnaden av URL, meta beskrivning)

Därför att tillsammans så kan de olika komponenterna i en bloggpost skapa en tydlig struktur som hjälper sidan att ranka högre i sökmotorernas resultat och det leder till ökad organisk trafik = alltså fler besökare på sidan.

Grunder för att sökoptimera en bloggsida

Välj nyckelord

Om du inte redan har gjort det så börja med att undersöka vilket/vilka sökord du vill optimera för. Utgå från din persona (vad söker de på?), använd tillgängliga verktyg såsom Google trends eller AdWords Keyword Planner och glöm inte bort att själv googla på nyckelordet. Att googla på nyckelordet kan även ge en bra uppfattning om vad det är för innehåll du ska “slå” för att knipa en toppranking.

Underrubriker/Mellanrubriker

Dela upp texten med relevanta underrubriker. Mellan-/underrubriker är även viktigt för läsbarheten som i sin tur påverkar bounce rate (om besökaren stannar och läser eller “hoppar ut” från sidan direkt) och därmed påverkar relevance score. Det kan anses futtigt men Google lägger allt mer vikt vid sådant som påverkar besökarens upplevelse.

Bilder

När du använder bilder i din bloggpost, se till att spara ned dessa anpassade för webben, både då det kommer till storlek och upplösning. Det finns ingen mening att ladda upp en alldeles för stor bild om inte behovet finns. Dessutom – om siten tar för lång tid att ladda så påverkar det också negativt. De viktigaste ur ett SEO-perspektiv är att du inkluderar nyckelordet i filnamnet, titel samt alt text/tag.

Länkar

Om du har källor att referera till så lägg in dessa som hyperlinks.

  • Inbound länkar: Sidor på den egna webbplatsen vars innehåll “backar upp” bloggsidan du optimerar, inom samma ämne.
  • Outbound länkar: Källhänvisningar till betrodda artiklar, undersökningar eller rapporter som kan stärka ditt budskap och dina argument. Se till att det finns en tydlig koppling!

SEO plug-ins

För dig som arbetar med din site i WordPress finns ett urval av plug-ins som kan hjälpa dig med SEO’n om du känner dig osäker. En av de mest populära är Yoast SEO Plug-in och där lägger du även till information och bilder för delning. Men det är helt klart värt att kika på de olika alternativen då allt fler med olika grader av funktionalitet hela tiden dyker upp.

Slutsats

Det skapas mer innehåll för varje dag som går. Konkurrensen på Google (och andra sökmotorer) hårdnar det gäller att företag arbetat målmedvetet och strategiskt med SEO för att säkerställa en hög ranking på relevanta söktermer.

Det är således oerhört viktigt att arbeta konsekvent och långsiktigt med SEO för att se tydliga resultat. Tipsen ovan är ett axplock av de taktiker du bör använda dig av. Ladda gärna ner vår checklista “SEO-optimera din bloggpost” för att ta del av de övriga tipsen.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Sökordsannonsering med Google Ads

    SEO

    Sökordsannonsering (SEM) med Google Ads

    Sökordsannonsering (SEM) med Google Ads

  • Guide Business Reflex

    Guide, SEO

    Så SEO-optimerar du dina blogginlägg

    Så SEO-optimerar du dina blogginlägg

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex