Podcast

Sälj- & Marknadspodden

Anders Hermansson och Lars Dahlberg från Business Reflex träffar inspirerande personer inom digital marknadsföring och försäljning och pratar om de senaste trenderna och framgångssagorna.

Lyssna här eller på Spotify eller Apple Podcast.

Sälj och Marknadspodden
Sälj och Marknadspodden
  • Peter Almberg och Anders Dahlgren från Katalysen
    Peter Almberg och Anders Dahlgren från Katalysen

    Podd #243 – Så hittar du mod, kapital och fokus i tillväxtens nya verklighet

    Många svenska B2B‑bolag sitter just nu fast mellan två verkligheter. Å ena sidan: tuffare marknad, dyrare kapital, osäker omvärld. Å andra sidan: ägare, styrelse och team som förväntar sig fortsatt tillväxt. I det här avsnittet av Sälj‑ och marknadspodden går vi på djupet i den här nya verkligheten tillsammans med Peter Almberg och Anders Dahlgren från Katalysen – ett investeringsbolag som i nio år jobbat hands‑on med entreprenörsledda bolag som kört fast, och hjälpt dem ta sig vidare genom att lösa de verkliga problemen bakom tillväxten.

  • Carl Abrahamsson
    Carl Abrahamsson

    Podd #242 – Så gör du B2B e-handel till en tillväxtmotor

    Många svenska B2B-bolag brottas med stagnerande tillväxt, ökade kundanskaffningskostnader och en säljmodell som fastnat i det gamla. Samtidigt sitter man på sortiment och kundbas som skulle kunna bära betydligt mer affärer om man vågar ta steget till modern B2B-handel. I det här avsnittet intervjuar Lars Dahlberg e-handelsstrategen Carl Abrahamsson från Gains (numera en del av Litium) om hur B2B-e-handel kan bli en verklig tillväxtmotor – inte ännu ett tungrott IT-projekt.

  • Fredrik Stranne
    Fredrik Stranne

    Podd #241 – Så får du med hela organisationen på tillväxtresan

    I detta avsnitt intervjuar Lars Dahlberg kultur- och varumärkesexperten Fredrik Stranne om hur företagskultur och beteenden påverkar tillväxt. Du får höra varför många B2B-bolag fastnar i gamla mönster, hur ledarskap och samarbete mellan sälj, marknad och HR frigör kraft – och vilka beteenden som faktiskt driver tillväxt idag.

  • Sälj och Marknadspodden
    Sälj och Marknadspodden

    Podd #240: VD-undersökning om utmaningar kring tillväxt, en första sneak peek

    En sneak peek på delar av resultatet från vår VD-undersökning. Spännande grejer!

  • Sälj- och marknadspodden 239
    Sälj- och marknadspodden 239

    Podd #239 – Live Stream på LinkedIn: så bygger du förtroende och räckvidd

    I detta avsnitt intervjuar Lars Dahlberg live stream specialisten Daniel Braizer för att prata om varför Live Stream på LinkedIn är ett av de mest effektiva B2B-formaten just nu. Du får höra hur liveformatet skapar autenticitet i en AI-fylld feed, hur algoritmen gynnar live-sändningar och hur du snabbt kan komma igång utan TV-budget.

  • Sälj och Marknadspodden
    Sälj och Marknadspodden

    Podd #238 – Så skapar du ett oemotståndligt erbjudande som driver tillväxt

    Vill du växa snabbare och skapa erbjudanden som verkligen säljer? I dagens avsnitt av Sälj- och marknadspodden pratar vi om vikten av att paketera ditt erbjudande smart – det räcker inte med en bra produkt, du måste kommunicera värdet så att magen säger ja! Vi delar receptet för att skapa både ett front-end-offer som får in kunder snabbt, och ett back-end-offer som maximerar kundens värde över tid. Missa inte vårt superkonkreta tips: testa vår AI-agent för att få ett Grand Slam-offer och ta ditt erbjudande till nästa nivå!

  • Sälj och Marknadspodden
    Sälj och Marknadspodden

    Podd # 237 – Därför läcker din tratt

    I detta avsnitt av Sälj- och marknadspodden djupdyker vi i varför så många B2B-företag har en säljtratt som läcker – alltså varför ni tappar affärer på vägen. Vi pratar om vanliga misstag som att kvalificera för löst, att inte stötta kunden hela köpresan och om vikten av att vara vass och tydlig i sitt erbjudande. Dessutom får du tips på hur sälj och marknad verkligen kan jobba ihop för att hålla relationen med kunden levande under hela processen och minska risken för ghosting. Spetsa din tratt och boosta din tillväxt – lyssna nu!

  • Sälj och Marknadspodden
    Sälj och Marknadspodden

    Podd #236 – Därför är din tratt för tunn

    Är din säljtratt för tunn? I dagens avsnitt av Sälj och Marknadspodden pratar vi om varför så många B2B-bolag kämpar med att sticka ut och skapa affärsmöjligheter när köpbeteendet förändras snabbt. Vi djupdyker i vikten av att välja rätt målgrupp, lösa ett specifikt kärnproblem och paketera erbjudandet så att det blir lätt att säga ja. Vi ger dig tips om hur AI och personaliserade leadmagneter kan fylla tratten, och hur tydliga, snabba instegsaffärer öppnar upp för långsiktiga relationer. 

  • Podd #235 – En uppdatering om nuläge och framtid för LinkedIn

    Dagens avsnitt av sälj- och marknadspodden handlar om ett kärt barn för många som jobbar med marknadsföring och försäljning inom B2B nämligen LinkedIn. Det är ju inget nytt att LinkedIn är en viktig plattform med sina 5 miljoner användare bara i Sverige. Det är ett tag sedan vi gjort ett avsnitt om LinkedIn och det har hänt mycket sedan Microsoft tog över 2016. I detta avsnitt gör vi en summering av nuläget och pratar lite om framtiden för LinkedIn med LinkedIn experten Linus Zackrisson.

  • Podd #234 – Take back control

    I detta avsnitt tar Anders Hermansson, Lars Dahlberg och gästen David Tegenmark tag i ett högaktuellt ämne – den växande frustrationen över att många verksamheter har tappat kontrollen på sin tillväxtresa. Hur hanterar man egentligen osäkerheten i en tid när teknikutvecklingen rusar fram, köpbeteenden förändras, och sälj- och marknadschefer försöker navigera i en djungel av AI, nya trender och mängder av digitala möjligheter?