Sälj- & Marknadspodden

Podd #235 – En uppdatering om nuläge och framtid för LinkedIn

Dagens avsnitt av sälj- och marknadspodden handlar om ett kärt barn för många som jobbar med marknadsföring och försäljning inom B2B nämligen LinkedIn. Det är ju inget nytt att LinkedIn är en viktig plattform med sina 5 miljoner användare bara i Sverige. Det är ett tag sedan vi gjort ett avsnitt om LinkedIn och det har hänt mycket sedan Microsoft tog över 2016. I detta avsnitt gör vi en summering av nuläget och pratar lite om framtiden för LinkedIn med LinkedIn experten Linus Zackrisson.

 

En uppdatering om nuläge och framtid för LinkedIn

Välkommen till Sälj- och marknadspodden från Business Reflex!

Dagens avsnitt av sälj- och marknadspodden handlar om ett kärt barn för många som jobbar med marknadsföring och försäljning inom B2B nämligen LinkedIn. Det är ju inget nytt att LinkedIn är en viktig plattform med sina 5 miljoner användare bara i Sverige.
Det är ett tag sedan vi gjort ett avsnitt om LinkedIn och det har hänt mycket sedan Microsoft tog över 2016. I detta avsnitt gör vi en summering av nuläget och pratar lite om framtiden för LinkedIn med LinkedIn experten Linus Zackrisson.

Vill ni komma i kontakt med Linus så hittar ni honom självklart här på LinkedIn https://www.linkedin.com/in/linusz/

Lars Dahlberg [00:00:08]:
Hej och välkomna till en avsnitt av Sälj- och marknadspodden från Business Reflex. Det här är podcasten för dig som vill ha ny inspiration och kunskap om hur man ska marknadsföra och sälja till den moderna visst visst köparen. Jag som sitter I studion idag heter Lars Dahlberg. Dagens avsnitt handlar om ett kört barn för många som jobbar med marknadsföring, försäljning inom B2B, nämligen LinkedIn. Det är ju inget nytt att LinkedIn är en viktig plattform med sina 5 miljoner användare bara I Sverige. Ni hörde rätt. Det är ett tag som vi gjorde ett avsnitt om LinkedIn och det har ju hänt väldigt mycket sedan Microsoft tog över 2016. I det här avsnittet så gör vi en summering av nuläget och pratar lite om framtiden för LinkedIn med LinkedIn-experten Linus Sackrisson.

Lars Dahlberg [00:00:55]:
Så jag tänker så här, över till intervjun med Linus. Hej och Välkommen till Sälj- och marknadspodden Linus Sakrisson.

Linus Zachrisson [00:01:04]:
Tack så jättemycket för det.

Lars Dahlberg [00:01:08]:
Dagens avsnitt kommer att handla om LinkedIn utifrån lite olika perspektiv och du är ju en expert på det här. Jag tänker att en hel del av våra lyssnare känner säkert till dig. Men jag tror att det vore bra om du kunde göra en liten prestation. Vem är Linus Sackrisson?

Linus Zachrisson [00:01:26]:
Ja, vem är jag? Linus Sackrisson. Jag har min bakgrund inom rekrytering. Vi får nog dra tillbaka klockan nästan 20 år. Då satt jag på rekryteringsföretag och satt och intervjuade en massa människor och såg att det finns så mycket duktiga människor som inte får det jobbet de vill ha och som de borde ha och som de skulle kunna ha, men som de inte får bara för att de inte kan sälja in sig själva, marknadsföra sig själva och paketera sig själva. Så mest för skojskul så startade jag ett litet företag där jag började erbjuda sådana tjänster. Hur gör man liksom när man marknadsför sig själv för att få ett jobb? Det här var LinkedIn. Det var ganska okänt I Sverige då. Jag har nog år 2005, 2006, nånting.

Linus Zachrisson [00:02:13]:
Och det där gjorde jag lite som en hobbynivå. Och sen 2009 blev jag uppsagt för mitt jobb. Finanskris och grejer. Och då började jag jobba heltid som egenföretagare för att hjälpa privatpersoner, entreprenörer och stora företag att synas och marknadsföra sig I huvudsak på LinkedIn. Och det är egentligen vad jag har gjort sedan dess. Och det har blivit ett par tusen föreläsningar och över hundratusen människor som jag har föreläst och utbildat I LinkedIn. Min första kontakt med LinkedIn, det fick jag faktiskt, jag läste lite bloggar så här, det var nog 2003 någonstans när det var helt helt nytt. Och då loggade jag in på LinkedIn och då var det liksom några amerikaner och enstaka svenskar som var med.

Linus Zachrisson [00:03:09]:
Och så tänkte jag vad är det här för sida? Det kommer aldrig bli någonting, så jag tog bort mig därifrån. Tänkte det här kommer aldrig bli något, Men sen så ett par år senare så började det bubblas rätt mycket om LinkedIn. Så då skapade jag ett konto. Sedan dess har jag hängt varje dag på LinkedIn.

Lars Dahlberg [00:03:25]:
Fantastiskt. Så himla roligt för det här Linus. Jag har också ett långt förflutet med LinkedIn. Men inte lika långt som ditt.

Linus Zachrisson [00:03:35]:
Nördnivå kan jag säga på för mig det på gott och ont.

Lars Dahlberg [00:03:40]:
Det är verkligen otroligt hur denna plattform utvecklat sig. Vi har tagit upp lite saker kring det här med LinkedIn I säljmarknadspodden tidigare. Men det ska bli så kul att få göra avsnittet med dig nu och landa det här. Därför tänkte jag nästan att vi skulle börja med lite hur, ja, hur mår LinkedIn eller vad ska vi säga? Hur mår LinkedIn lite grann?

Linus Zachrisson [00:04:04]:
Ja, men LinkedIn mår ganska bra just nu. Det är ju en plattform som I nuläget är ganska ohotad när det kommer till att bygga relationer I affärslivet. Och självklart då konkurrens med andra sociala medier. Men tar man de andra sociala medierna som finns, alltså Instagram, Snap och TikTok, så är det mycket mer betoning på socialt och underhållning. Medan LinkedIn är mycket mer fokuserat på arbetsliv, näringsliv, utbildning, business. Där har LinkedIn en ganska ohotad plattform. Det är många som inte är aktiva på LinkedIn. Väldigt många har ju LinkedIn.

Linus Zachrisson [00:04:56]:
Det är nästan fem miljoner användare I Sverige. Men det är många som inte är aktiva på LinkedIn. Så det är väl nackdelen för LinkedIn. Det är 30 procent är det som har varit aktiva på LinkedIn senaste året enligt svenskarna och internet.

Lars Dahlberg [00:05:18]:
Hur definierar du aktiv där I sin definition?

Linus Zachrisson [00:05:24]:
Man kan definiera på olika sätt, men det är att man har varit inne på plattformen. Och sen så kan man ju kolla aktiv I bemärkelsen att man har skrivit inlägg på LinkedIn. Och då är det skrivit inlägg på LinkedIn senaste 30 dagarna. Och då är det 4-5 procent av medlemmarna på LinkedIn som är aktiva enligt den definitionen.

Lars Dahlberg [00:05:54]:
Som bidrar med innehåll på ett

Linus Zachrisson [00:05:56]:
tryggt och

Lars Dahlberg [00:05:56]:
grundigt sätt.

Linus Zachrisson [00:05:58]:
Men det är just att man skriver inlägg. För sen finns det väldigt många som är inloggade och är lite smyg, som smyger runt och som inte skriver så mycket. Utan man trycker en och annan like bara och det är en ganska stor andel.

Lars Dahlberg [00:06:12]:
Exakt. Det är bra, vi ska prata lite mer om det här. Jag tänkte att vi nästan kunde ge en kort historiebeskrivning också. Ett väldigt viktigt steg I LinkedIn-utvecklingen var att Microsoft kom in som ägare. Det kanske inte alla känner till. Jag vet inte om du känner att du kan ge en liten historiebeskrivning och framför allt lite om vad som har hänt kopplat till plattformens utveckling sen Microsoft kom in?

Linus Zachrisson [00:06:38]:
Jo, men Microsoft kom ju in för ett antal år sedan och det var ju skulle jag säga ganska nödvändigt. Jag fick lite känslan av att LinkedIn famlade lite där och även Microsoft famlade lite och det har nog blivit ett ganska bra giftermål mellan Microsoft och LinkedIn. Och det första Microsoft gjorde det var ju att fusionera webbplattformen och mobilappen. För de hade två helt olika utseenden innan. Och då så liksom slog man ihop det och sen så rent tekniskt gjorde man om databas. Så man gjorde en egen databas. Och så börjar man koppla ihop LinkedIns produkter med Microsoft-produkter. Så nu är ju LinkedIn väldigt väl integrerat med Office 365 och andra produkter.

Linus Zachrisson [00:07:36]:
Så LinkedIn har ju fått sig ett rejält lyft. För du vet ju när du får ett mail, till exempel via Outlook, om du då sätter markören på namnet på personen du fått mail från så kommer det en liten ruta med en LinkedIn-logotype och klickar du där så kommer du till LinkedIn-profilen. Och det här har ju gjort att trafiken på LinkedIn-sidorna har ju ökat ganska mycket.

Lars Dahlberg [00:08:01]:
Exakt, de byggde liksom som en lite modernare grund och sen efter det så har det rasat ut funktioner. Vi kommer ju prata en hel del om de viktiga funktionerna här längre fram I det här avsnittet. Men det vart en milstolpe. Så att, LinkedIn mår bra.

Linus Zachrisson [00:08:19]:
Ja det skulle jag säga.

Lars Dahlberg [00:08:20]:
Vad tror vi om framtiden för LinkedIn då?

Linus Zachrisson [00:08:23]:
Ja just nu är ju LinkedIn ganska ohotad men Så på det viset ser LinkedIn ljust ut. Och… Sen händer det en massa saker. AI kommer in mer och mer. Det blir fler och fler AI-funktioner inne på LinkedIn. Och som det är nu så skulle jag säga att framtiden ser ljus ut. Men dels går det ju trenddrivar som är populärt. Vi kan gå till Facebook som var jätte inne och nu anses det speciellt av yngre generationer som jättemåssigt.

Linus Zachrisson [00:09:02]:
Självklart kan LinkedIn gå en liknande framtid till mötes. Men min bedömning är att I nuläget så ser det ljust ut för LinkedIn. Det kommer att komma andra konkurrenter, men ingen har den positionen som LinkedIn har idag?

Lars Dahlberg [00:09:19]:
Jag tycker min känsla I alla fall, utan att ha någon konkret fakta, det är att väldigt mycket ungdomar som ändå kommer ut I arbetslivet, åtminstone som är kanske lite mer akademiskt orienterade, De förstår och vet om att de ska vara på LinkedIn och skapa sin profil. Men sen får man väl se lite. Det tar säkert ett tag innan de blir mer aktiva. De är ganska vana med andra typer av sociala medier och kanaler för att nätverka. Men det verkar som att de ploppar in där. Framför allt om det är fem miljoner I Sverige. Det borde ju ändå en ganska bra andel av det många även vara med.

Linus Zachrisson [00:09:55]:
Ja, men absolut. Man brukar räkna med att svensk arbetskraften består av 5, 7 miljoner personer och LinkedIn har. Det beror på lite hur man räknar, om man räknar antal konton eller om man räknar IP-adresser så får man lite olika, men strax under 5 miljoner, så det är en väldigt stor andel av de yrkesverksamma som har ett konto på LinkedIn. Precis som du säger, den yngre generationen, det är ju den självklara saken I världen att man hänger I sociala medier och när man kommer in I vuxenlivet och I yrkeslivet så är det liksom självklart väldigt odramatiskt att gå in och hänga på LinkedIn. Det är liksom bara en fortsättning från andra plattformar man har varit med på som man var liten.

Lars Dahlberg [00:10:39]:
Och så vill man ju se dig få jobb, så då får man ju synas I den professionella business-svängen.

Linus Zachrisson [00:10:45]:
Och då får man väl

Lars Dahlberg [00:10:45]:
att där ska jag vara liksom.

Linus Zachrisson [00:10:47]:
Ja, precis. Och det ser man ju också, vi kanske kommer in på det lite senare, men att LinkedIn har ju förändrats mycket de senaste två, tre åren. Att det märks på något sätt hur hela Instagram-generationen har flyttat in på LinkedIn. För idag, om du är inne på LinkedIn, det är ju selfies, selfies, selfies överallt. Och det fanns inte om du går tillbaka fyra, fem år. Och då är en tanke jag har att det blir mer socialt. Och man ser andra typer av innehåll också som är mer inspirerat från Facebook och Instagram.

Lars Dahlberg [00:11:23]:
Ja, men då har vi satt lite scenen tänker jag.

Linus Zachrisson [00:11:26]:
Och LinkedIn,

Lars Dahlberg [00:11:27]:
det finns ju många syfte man kan ha med LinkedIn. Men du, Jakob, kommer framförallt fokusera oss på de viktigaste syftena kopplat till marknadsföring och försäljning idag. Jag tänkte vi kunde börja kanske lite med marknad, om vi ska försöka ringa in det. Om vi tänker oss liksom att vi jobbar inom domänen marknadsföring, Hur skulle vi beskriva det viktiga syftet och de viktiga möjligheterna som LinkedIn erbjuder utifrån marknadsföringsperspektivet?

Linus Zachrisson [00:11:57]:
Det är ju relationerna, att det är sociala relationer. Tittar man på andra former av marknadsföring med alltifrån tv-reklam till radioreklam och vad det nu kan vara så är det ju mycket mer människor som pratar med människor och det är någonting som LinkedIn pratar en hel del om att det är inte företag som gör affärer med varandra, det är människor som gör affärer, en människa på ett företag som gör affärer med en människa på ett annat företag. LinkedIns roll I marknadsföringsvärlden är den sociala biten där man har mycket one-to-one-relationer och man ser inte bara företaget ABC utan man ser människorna I företagen ABC. Det är på något sätt definitionen av sociala medier, att det är människor som interagerar med varandra. Och det är LinkedIns roll I marknadsföringsvärlden. Det är den platsen som LinkedIn har.

Lars Dahlberg [00:13:03]:
Ja precis, men jag tror också det. Det kanske är det att marknadsförare inte riktigt förstår eller kanske tappar bort ibland att man har ju både företagets varumärke på LinkedIn och företaget har en närvaro på LinkedIn men den stora kraften I LinkedIn sitter att de anställda är aktiva. De som grätsar kring företaget. Det är de som hjälper företaget och marknadsföraren att komma ut.

Linus Zachrisson [00:13:28]:
Väldigt tydligt är det så.

Lars Dahlberg [00:13:30]:
Då kommer vi in på det här med den organiska spridningen som man inte behöver betala för. Där har det ju hänt väldigt mycket negativa saker kopplat till till exempel Instagram och Facebook. Det är väldigt svårt att få en organisk spridning som varumärke. Vilket ju ändå faktiskt fungerar både utifrån företagets perspektiv men framför allt utifrån då de anställdas perspektiv. Men vad skulle du vilja säga om det då? Den organiska spridningen, den organiska spridningsmöjligheten utifrån liksom marknadsföringsperspektivet?

Linus Zachrisson [00:14:02]:
Ja men Där är du inne på precis mina tankar också. Att ett företags marknadsföring på LinkedIn ska gå via medarbetarna. Så ha engagerade medarbetare. Det är där du får spridningen, synligheten och relationen. Man har en relation till vissa kända varumärken. Men många företags varumärken har du ingen relation till. Däremot har du en relation till människorna på företaget. Får du medarbetarna att bli aktiva på LinkedIn, Då får du dem att dela företagets innehåll och du får framförallt medarbetarna att skriva eget innehåll.

Linus Zachrisson [00:14:53]:
Att de delar med sig av vad man arbetar med, hur är det att arbeta här. För då är det ju dels product marketing men det är också employer branding. Och när medarbetarna skriver om hur stolt man är över sina produkter eller sina tjänster. Det är där kraften ligger. Så du måste få med medarbetarna. Hur får man med medarbetarna? Genom att utbilda dem. Väldigt många är osäkra på LinkedIn. Men genom att utbilda sina medarbetare, hur kan man använda LinkedIn? Så får du en enorm kraft I det.

Lars Dahlberg [00:15:37]:
En annan fråga som jag vet att du och jag touchade på lite när vi förberett oss inför det här avsnittet är det här med sökbarheten och hur saker och ting blir hittade på LinkedIn, vilket är extremt intressant för marknadsförare. Hur fungerar det skulle du säga?

Linus Zachrisson [00:15:58]:
Rent tekniskt är LinkedIn en databas, en distribuerad SQL-databas för att vara exakt. En distribuerad SQL-databas. Då handlade det förut väldigt mycket om sökord. Att vara sökbar på rätt ord I rätt rutor. Och det är samma sak som Google och hemsidor. Att du har rätt ord I rätt rutor och de olika rutorna har olika rating. Och att vara sökbar. Och då hänger ju allting ihop.

Linus Zachrisson [00:16:34]:
För tar du till exempel I din profil så finns det det fältet som heter kompetenser och där har du en massa ord där du skriver vad du har kompetens inom och Då har det två funktioner. Dels kan jag som besökare se vad du har för kompetenser. Men vad det också är är att det är en instruktion till databasen, LinkedIns databas, vad du kan och var, för att förenkla lite, vilket content du ska se och vem som ska få se ditt content. Så att tänka till på vilka ord man har och vilka ord man skriver och tidigare var hashtaggarna viktigt här också, nu är de på väg bort på LinkedIn. Men som företag ska man verkligen tänka till på det där, att syns vi på rätt sätt och syns vi för rätt människor. Och där är det ju så mycket.

Lars Dahlberg [00:17:33]:
Att få personalen helt enkelt att ha bra profiler så att de blir hittade för sak som är relevanta för dem naturligtvis men indirekt för företaget.

Linus Zachrisson [00:17:43]:
Ja absolut så. För Söker jag på ett ord, jag söker på PLC-programmering, då söker jag på det ordet. Då kommer personer som har skrivit det ordet, lite förenklat, då kommer de komma upp med en sökning. Har man inte skrivit det ordet, då kommer man inte upp I sökningarna.

Lars Dahlberg [00:18:09]:
Så det

Linus Zachrisson [00:18:09]:
är ett ganska enkelt sätt att göra sig synlig på världens största affärsnätverk.

Lars Dahlberg [00:18:16]:
Ja, bra. Då hoppar vi över till annonsering. Det är ju också naturligtvis en möjlighet för marknadsförare att göra en annonsering. Hur skulle du vilja beskriva de möjligheterna och vad man kanske ska kunna förvänta sig och så där.

Linus Zachrisson [00:18:34]:
Ja, annonsering är… Om man jämför med andra sociala medier, om man jämför med Meta eller med Google, så är det några saker, speciellt om man jämför med Meta, så ska man ha några saker I åtanke. Och det är, på Metas plattformer så är man ofta inne varje dag. Men LinkedIn, där är det många som är inne kanske en gång I veckan. Så kampanjer som du har på LinkedIn måste alltid sträcka sig över en längre tid än vad du behöver göra på Meta för att nå samma målgrupp. Låsamma målgrupp. Generellt sett så är det dyrare på LinkedIn. Generellt sett så, och jag ska inte säga hur det är, Men många upplever att det är lite svårare med konverteringen på LinkedIn.

Linus Zachrisson [00:19:39]:
Men för varumärkesbyggande, där du bara ska ha ut ditt företags namn för rätt målgrupp så är det utmärkt. Och vad som gör LinkedIn unikt det är ju just att du kan koppla det till yrkesgrupper, yrkeskategorier, branscher. Du kan ju annonsera till marknadschefer I de här branscherna I de här delarna av Sverige eller världen. Och där är ju LinkedIn otroligt kraftfullt. Men som sagt, det är, man måste verkligen tänka till innan man drar igång en kampanj på LinkedIn?

Lars Dahlberg [00:20:22]:
Jag har en hel del erfarenhet själv också. Jag håller med dig verkligen. Det är väldigt viktigt vad man har för typ av innehåll. Så klart att det verkligen är relevant och värdeskapande för den målgruppen man vänder sig mot. Men också att man kanske inte kan ha allt för hög förväntan på att det ska skapa konkreta leads, även fast det också går, utan mer fokusera på det du är inne på att skapa och ägna sig varumärken varumärke att skapa. Lissa för vårt lider skipp liksom inom medan att kanske I viss mån skapa behov för olika typer av saker som man sedan kanske indirekt säljer och den typen av grejer. Men man behöver ha tålamod och en bra budget. Men sen så är det också det här med målgruppen som du nämnde.

Lars Dahlberg [00:21:09]:
Det går ju faktiskt att ladda upp företagslistor in till LinkedIn och styra annonsering kopplat till det I kombination med LinkedIns annonseringskampanjverktyg utifrån olika branschperspektiv. Det går ju verkligen att få bra sikte.

Linus Zachrisson [00:21:27]:
Ja, och det är, jag kände, jag pratade ner marknadsföringen med annonsering här, men kraften är ju precis där. Du kan ju hitta målgrupper otroligt träffsäkert. Men sen måste du verkligen tänka till om du ska få konverteringen och hur du hittar dem och Det är många inställningar du måste tänka på och du måste ha tid, kunskap, tålamod och en budget.

Lars Dahlberg [00:21:53]:
Bra. Du, en grej jag tänkte fråga dig lite grann, det här med grupper på LinkedIn, det har ju funnits ett tag. Vad skulle du säga om det? Det kan ju också vara en möjlighet utifrån många olika perspektiv, både för säljare och marknadsförare. Men vad är din generella kommentarier och erfarenhet kring det här med grupper och hur det har utvecklats?

Linus Zachrisson [00:22:13]:
Ja, och de har ju blivit väldigt styrmoderligt behandlade av LinkedIn eller Microsoft. För att algoritmerna premierar ju inte dem alls. Så att skapa en man tänker man kan ju tänka sig att man skapar en grupp där man bjuder in rätt personer eller målgruppen man vill nå. Men innehållet som skrivs I grupperna kommer inte ut I flödet. Jag ska inte säga överhuvudtaget, för lite sipprar ut. Men de måste gå in aktivt I grupperna. Och det finns exempel på framgångsrika grupper, både internationellt men det finns grupper här I Sverige också som är skapligt framgångsrika. Men jag tycker, så som det ser ut idag, så är grupper ett ganska trubbigt verktyg när det kommer till marknadsföring.

Lars Dahlberg [00:23:09]:
Är det bra, så man ska inte ha någon övertro på det.

Linus Zachrisson [00:23:12]:
Det finns kvar I alla fall. Det finns kvar, det gör det och Jag vet inte riktigt vad LinkedIns tankar inför framtiden är med grupperna. Men ska du använda LinkedIn effektivt så finns det andra saker du kan göra på LinkedIn än att lägga tid I grupperna.

Lars Dahlberg [00:23:30]:
Du, De drog ju också igång det här med live-events och sådana saker. Vad är dina kommentarer runt det? Det kan vara en intressant möjlighet för marknadsförare.

Linus Zachrisson [00:23:40]:
Ja, men det tycker jag absolut. Och sen om man använder… Jag tycker att deras live-verktyg är lite bökigt att jobba med. Men när du skapar ett event på LinkedIn- så kan du ha det på en extern plattform också. Och Det är en smaksak hur man gör där. Men sen den funktionen kom, det känns som den har blivit ganska populär och användbar. En bra funktion som är ganska efterfrågad. Så har man inte provat att ha, köra live på LinkedIn så tycker jag man ska göra det.

Linus Zachrisson [00:24:23]:
För att det är, ja men det är en funktion som jag tycker är väldigt bra för marknadsföring. Och det gäller alla typer av företag, både stora och små. Så ge det en chans. Och sen om du använder just live-verktyget eller om du vill ha en extern plattform som du körde på. Det är en smart sak.

Lars Dahlberg [00:24:47]:
Jag skulle nog också säga som dig, absolut rekommendera att använda en annan plattform för själva sändningen. Det viktiga här också då, det är ju att man behöver marknadsföra det innan, eftersom Det är samma fenomen som du var inne på, att man inte är inne där hela tiden, utan man går in då och då.

Linus Zachrisson [00:25:05]:

Lars Dahlberg [00:25:06]:
har man veta att det här eventet ska hända så att man kan anmäla sig och boka upp sig när det är väl dags. Man hoppar inte bara med helt plötsligt.

Linus Zachrisson [00:25:16]:
Nej det gör man inte. Där har jag en ganska lång kedja för hur jag brukar göra. Men just att man kan skapa ett event och så kan man bjuda in personer och du kan bjuda in personer baserat på bransch och baserat på företag och baserat på geografi. Och det är otroligt kraftfullt tycker jag. Så har man inte provat eventfunktionen på LinkedIn så rekommenderas det varmt.

Lars Dahlberg [00:25:41]:
Bra, ska vi släppa marknadsförande lite och gå vidare med sälj. Vi brukar ofta, och vi har pratat om I många avsnitt I den här podden, att sälj och marknad måste sitta I samma båt. Det går inte att jobba med marknad och sälj för sig och prata lite grann med varandra och då, utan man måste verkligen sitta I samma båt.

Linus Zachrisson [00:26:00]:
Det tycker

Lars Dahlberg [00:26:01]:
jag är så coolt med LinkedIn, att man marknad och sälj kan verkligen sitta I samma båt och använda plattformen tillsammans, synkroniserat tillsammans

Linus Zachrisson [00:26:09]:
på ett

Lars Dahlberg [00:26:09]:
väldigt fräsigt och effektivt sätt. Så om vi ska ringa in då, liksom säljperspektivet. Jag skulle säga att kanske LinkedIn är mer känt och mer använt än vad det är utifrån marknadsföringsperspektivet. Men vad säger vi där då?

Linus Zachrisson [00:26:25]:
Ja, sälj är, och det här är också väldigt beroende på vad du säljer och till vem. Sälj handlar om relationer. Sälj och marknadsföring på LinkedIn håller man hand I hand. Här måste man tänka efter vad det är vi säljer och mina kunder, hur vill de köpa? Beroende på komplexiteten I det man ska sälja. Är det en enkel tjänst, ja då kan du marknadsföra dig med inlägg på LinkedIn och komma långt på det. Är det mer komplexa tjänster, ja då börjar du med att bygga relationen på LinkedIn. Och du börjar kanske gilla och lajka inlägg och sen så börjar du prata I DM med personer. Och sen så när relationen har byggts där, då kan man Boka möte eller hur man nu vill sälja.

Linus Zachrisson [00:27:34]:
Men framförallt beror det på hur ser min säljprocess ut? Hur vill mina kunder köpa och anpassa säljet utifrån min kunds köpbeteende?

Lars Dahlberg [00:27:48]:
Precis, de här långa processerna, vilket ofta är inom B2B, då handlar det om att jobba kontinuerligt med att utveckla relationer och nätverk som du beskriver med relevanta personer. Var med och inspirera, utbilda, koppla till det man gör, bygga trovärdighet kring en själv. Och sen försöka leda det till mer konkreta möten och affärsdiskussioner helt enkelt.

Linus Zachrisson [00:28:14]:
Ja, absolut. Och mycket, tidigare har det varit nästan bara tjänster, LinkedIn var ju mycket tjänstemän I början och det var mycket tjänsteförsäljning. Men nu kommer det ju mer och mer så ser jag liksom klassisk industri. Det finns företag som håller på med skärande bearbetning som kanske I första anblick är ganska långt från LinkedIn-världen, men som med bra content lyckas bygga sitt varumärke, lyckas attrahera kunder och få försäljning. Men då har man gjort sitt arbete enligt skolboken. Man har analyserat köpbeteendet och anpassat sig därefter. Det är relationer och det är säljcyklerna man ska följa.

Lars Dahlberg [00:29:06]:
Jag håller verkligen med. Det är alla typer av branscher numera tycker jag och det är väldigt mycket också den här internationella aspekten. Många svenska företag är ju rätt internationella eller har en ambition att bli internationella. Och där öppnar det upp sig en riktig värld.

Linus Zachrisson [00:29:29]:
Och där kan du ju med LinkedIn så kan det ju väldigt enkelt se ut. Hur ser den tjeckiska marknaden ut? Hur ser marknaden I Italien ut? Vilka är nyckelpersonerna där? Alltså det kan du ju på väldigt kort tid hitta nyckelpersonerna för hela din säljorganisation som du ska bygga upp I ett annat land. Otroligt kraftfullt och jag vet att många företag gör det men här finns ju så mycket att hämta om man bara liksom vågar sig in I LinkedIn världen.

Lars Dahlberg [00:30:09]:
Någonting som jag tycker jag ska vilja lyfta nu när vi har dig med här det är att Vi har gjort en del olika typer av undersökningar och vi har gjort en avsnitt I Cellumarknadspodden där vi pratar om hur kommer marknadsföring och I viss mån försäljning att se ut nu när vi kommer in mer och mer in I den här AI-eran. För AI påverkar oss, även vårt köpavbeteende och vårt sätt att göra affärer. På ganska radikala sätt. Då är det just det här personliga innehållet, det personliga värdet- -…blir så mycket mer värt uppskattat framåt. Det är det många som pratar om. Man kan åstadkomma på LinkedIn med kombinationen av olika typer av innehåll på olika sätt med den här personliga trovärdigheten och touchen. Så viktigt på något sätt. Det blir bara viktigare och viktigare.

Linus Zachrisson [00:31:06]:
Jag håller verkligen med dig om det. Verkligen så.

Lars Dahlberg [00:31:10]:
Och det tror jag att de som lyssnar på det här att verkligen ta sig en tankeställare om när ni kommit en bit på vägen med ert användande kring LinkedIn, kanske både utifrån marknadsföring och säljperspektivet, att verkligen se det som en möjlighet kopplat till LinkedIn framåt, att jobba mer med personliga varumärken och personligt innehåll och sådana saker för att kunna fortsätta att vara relevant och sticka ut och synas och addera värde.

Linus Zachrisson [00:31:40]:
Det där kan inte nog understrykas för att vem som helst kan skriva en prompt på ChatGPT. Men att ge din åsikt och att ge ditt perspektiv och att dela med dig av din erfarenhet, det kan bara du göra. Jag vill veta vem du är. Blir det för generiskt så blir det ointressant.

Lars Dahlberg [00:32:05]:
Nu sa du en annan väldigt intressant sak, vem du är. Jag tror också det är en påvisad trend att med tanke på hur vår värld ser ut och hur allting utvecklas och så vidare kring risker och handelshinder och allmän osäkerhet så blir det bara viktigare och viktigare att göra affärer med människor man kan lita på som är trovärdiga. Och det är lättare att komma fram och visa att man faktiskt är trovärdig på en plattform som LinkedIn. Jämfört med vad man är om man skickar ett mejl eller om man kanske gör en interaktion på något annat sätt.

Linus Zachrisson [00:32:43]:
Kan bara instämma.

Lars Dahlberg [00:32:45]:
Ja, Något annat spännande vi kan säga om säljaspekterna på LinkedIn som du vill lyfta?

Linus Zachrisson [00:32:57]:
Det är farligt att ställa en sån fråga till mig för då kan jag gå loss I flera timmar. Det låter lite stört

Lars Dahlberg [00:33:03]:
kanske, några små axplock.

Linus Zachrisson [00:33:05]:
Flera timmar. Men vad jag tycker och vi varit inne på det flera gånger redan, det är att hitta, det handlar om relationer och att hitta rätt människor. Och hitta rätt människor. Och många anstränger sig inte tillräckligt mycket för att hitta rätt personer. Och för att hitta rätt personer på LinkedIn så finns det ju dels en Sales Navigator som är en av premium-versionerna. Där du verkligen kan leta upp rätt personer. Men även I gratis-versionen av LinkedIn kan du göra en avancerad sökning. Och att där Leta upp de företag, befattningar och människor du vill arbeta med.

Linus Zachrisson [00:33:52]:
Det gör du på ett par minuter. Du kan enkelt gå in och leta. Jag vill komma I kontakt med HR-människor på företag I den här branschen. I den här delen av landet. Där är min kundgrupp. Där har du liksom hela din prospect-lista. Och Det är många som inte har fattat att I gratisversionen, du måste klicka ett par gånger för de har gömt funktionen lite grann. Man måste göra ett par olika klick för då kommer du in I LinkedIn som avancerade personsök.

Linus Zachrisson [00:34:26]:
Och där kan du hitta massor av kunder som du inte hade en aning om ens fanns.

Lars Dahlberg [00:34:33]:
Underskattat att verkligen utnyttja den här funktionen. Det kanske är många som lyssnar som inte vet att den riktigt finns där heller.

Linus Zachrisson [00:34:41]:
Gå in I sökrutan, ställ markören där, klicka enter en gång under desktop-funktionen, då kommer du in I avancerad sökning och där klickar du på alla filter. Och då kan du leta upp mina andrahandskontakter som jobbar I IT-branschen I Göteborg och som jobbar med HR.

Lars Dahlberg [00:35:01]:
Ja, det där är en riktigt bra grej att lyfta tycker jag. Men vad skulle du säga om det här med profilen då? För den har ju också utvecklat sig väldigt mycket. Möjligheterna man har att verkligen synas där på ett trovärdigt sätt.

Linus Zachrisson [00:35:17]:
Och pratar vi profilen, då ska man ju faktiskt lägga lite tid på den. Där du berättar vem du är och vad du erbjuder. För pratar vi just säljperspektivet så ska du berätta om Vem är du och vad erbjuder du? Då pratar vi om det fältet som heter om eller about. Att jag har lång erfarenhet av det här och det här, arbetar idag med det här och det här, erbjuder tjänster inom detta och detta, tvekar inte att ta kontakt med mig om. Så att du verkligen bjuder in personer med en call to action och pratar vid profilen att också fylla I sin tidigare arbetslivserfarenhet. Det är liksom själva CV-delen och det är viktigt för att det är liksom lite, det är där du bygger förtroendet. För om du säljer en viss typ av tjänster och sen så ser jag att du har jobbat I 15 år I branschen ja men då får jag också förtroende för dig. Och har du gjort det ja då ska du berätta om det.

Lars Dahlberg [00:36:20]:
Just det. Så det handlar mycket om att se på profilen utifrån perspektivet, att jag har ett uppdrag att göra affärer snarare än ett rekryteringsperspektiv. Men din CV är viktig även I det perspektivet?

Linus Zachrisson [00:36:35]:
Absolut är det så. Och sen är det ju aldrig arbetsgivaren som bestämmer över din profil. Det är just din profil och du skriver vad tusan du vill där egentligen. Men vill du använda din profil som ett säljverktyg då är det ju så du ska göra. Och då ska du använda också bakgrundsbilden där du marknadsför tjänsterna eller produkterna du erbjuder. Rubrikraden, raden under namnet. Det här är inne på överkurs. Det fältet har hög rating I algoritmerna.

Linus Zachrisson [00:37:09]:
Där ska du knöka fullt med sökord. Det finns rekommendationer. Kan du få nöjda kunder att berätta- hur otroligt nöjda de är med dig och dina tjänster. Självklart är det en självklar sak att ha på en sida tycker jag.

Lars Dahlberg [00:37:25]:
Och hur fungerar det här med att dela olika typer av relevant innehåll och så via sin profil? Det vet jag har I alla fall fungerat väl. Hur fungerar det idag?

Linus Zachrisson [00:37:36]:
Ja, men det är alltså algoritmerna, de ändras ju lite hela tiden så att det går att säga att exakt så här funkar det. Nu på sistone har de strypts ganska mycket så att de får lite samma, inte lika många visningar, men de visas generellt sett för mer relevanta personer. Att dela innehåll, att skriva inlägg, Det är ett otroligt kraftfullt sätt att bygga varumärke och att öka synligheten. Så är man bekväm med att skriva inlägg så ska man ju absolut göra det. Och sen finns det ju snikvarianter också, att man kan dela sin arbetsgivares inlägg och omdela med kommentarer då. Att man skriver någonting, adderar någon liten textrad. Så Om man inte vill skriva inlägg själv så kan det vara ett sätt att ändå få content och ändå att få spridning på det man vill ha sagt. Och sen ska man inte heller underskatta att kommentera andras inlägg.

Linus Zachrisson [00:38:44]:
Gå in och kommentera dina konkurrenter och inte tala illa om konkurrenterna, för det tycker jag aldrig man ska göra. Men berätta din vinkel på det som din konkurrent säger.

Lars Dahlberg [00:38:56]:
Precis, skapa innehåll kopplat till andras innehåll via kommentarer och sådana saker.

Linus Zachrisson [00:39:00]:
Ja, absolut.

Lars Dahlberg [00:39:02]:
Ja, det är ju ofta ganska så här korta, checka grejer, men det kan man utnyttja mycket mer aktivt egentligen.

Linus Zachrisson [00:39:09]:
Ja, det tycker jag. Och då kan man tänka lite mini-inlägg så att originalinlägget handlar om någonting. Och sen så kan man själv addera någonting som man ska inte kapa tråden men man kan addera värde och inte bara en tumme upp utan faktiskt skriva ett par meningar.

Lars Dahlberg [00:39:33]:
Ja spännande, det här är ju bara lite skrap på ytan med alla möjligheter som finns. Men några intressanta tips I alla fall kopplat till det där. En grej då som jag tänker också som ni många kanske har sett som jag aktiverar på LinkedIn det här med att man kan göra egna små videos och så delar man dem. Det är en contentform som också blir allt mer och mer viktig som ett komplement till text på olika sätt och vis. Framförallt med yngre generationer, det finns mycket statistik som visar att det är video som gäller. Och vi som är lite äldre måste också kanske börja vänja oss vid det där och jobba med det, dela det på LinkedIn

Linus Zachrisson [00:40:15]:
för

Lars Dahlberg [00:40:15]:
att kunna vara med eller utnyttja plattformen på ett bra sätt. Ja… Bra. Jag tänkte så här… Nu sitter kanske många här och känner att… Vi har kommit en liten bit på vägen med LinkedIn, kanske utifrån marknadsförings- eller säljperspektiv. Lite tips har kommit, men om du ska ge några rekommendationer, några steg att ta för att verkligen motivera sig till att lyfta och kanske vad man framförallt ska fokusera på att lyfta som en liten sammanfattning.

Linus Zachrisson [00:40:49]:
Då skulle jag säga, börja med profilen. Hela LinkedIn börjar med profilen. Så innan du börjar skriva massa inlägg och likas så här, se till att ha en profil som är schysst. För När du börjar bli aktiv på LinkedIn och du kommenterar och du skriver och du är synlig på LinkedIn, det första som händer är att de kommer komma in och titta på din profil. Så där börjar det. Det är steg ett. Och där är det egentligen ganska enkelt och pedagogiskt. Börja bara högst upp med bakgrundsbilden.

Linus Zachrisson [00:41:21]:
Ett schysst foto, en vettig rubrikrad. Ett omfält som är… Där kan du ta hjälp av AI också. Där berättar du vem du är, vad du kan och vad du erbjuder. Fyll I erfarenheten, rekommendationer, kompetensord. Kom ihåg det jag sa. Link till en databas. När du har kompetensorden ska det vara ord som du berättar för databasen vem du är så att du kan styras rätt inne I databasen.

Linus Zachrisson [00:41:58]:
Så börja med profilen. Sen bygg ditt nätverk. Vi pratade för en stund om hur man hittar rätt personer. Gå in och sök upp relevanta personer, personer som du vill ha I ditt nätverk. Och då inte bara, för pratar vi säljmarknadsföring, Ha inte bara dina polare och dina kollegor utan dina kunder ska du följa. Det är dem du ska ha I ditt nätverk. Det är dem du ska interagera med. Interagerar du bara med med brorsan och kompisen, då är det brorsan och kompisens inlägg som kommer komma upp I ditt flöde.

Linus Zachrisson [00:42:32]:
Och det är inte det du vill ha, du vill ha kundernas inlägg I ditt flöde. Så interagera med dina kunder.

Lars Dahlberg [00:42:40]:
Dina kunder, då pratar vi också om de som redan är dina kunder och de som är dina möjliga kunder.

Linus Zachrisson [00:42:45]:
Absolut så.

Lars Dahlberg [00:42:46]:
Eller hur?

Linus Zachrisson [00:42:47]:
Ja, absolut. Så leta upp rätt personer för dig och sen börja interagera och var inte blyg. LinkedIn är en väldigt, väldigt supportiv plattform. Många tror att man måste vara så himla smart och intelligent på allting, men det måste man absolut inte vara. Var inte blyg, ta för dig och det du har att skriva, det är intressant, det är relevant. Och LinkedIn är supportiv, Det är väldigt mycket heja heja, lycka till, kämpa på. Alltså det är väldigt mycket ryggdunkande på gott och ont, men absolut mest på gott.

Lars Dahlberg [00:43:30]:
Ja, precis. Det gäller att bygga det från grunden och sen som vanligt när det gäller allt sånt här. Man måste ha rutiner, regelbundna rutiner och man måste våga utveckla sig också och ta steg framåt I att bli mer aktiv och mer avancerad användare så kommer det att betala sig.

Linus Zachrisson [00:43:51]:
Ja men det kommer det göra och vill man sedan då ta nästa steg då tycker jag då ska man titta på premium versionerna, säg om det är navigator eller business. Sen finns det ju massa plugins och grejer man kan använda för att skriva mer relevant content där du kan redigera dina inlägg på ett helt annat sätt. Så det är ju också en massa add-ons som finns som jag också tycker man kan titta på.

Lars Dahlberg [00:44:19]:
Hur funkar det? Är det add-ons som LinkedIn tillhandahåller eller är det add-ons…

Linus Zachrisson [00:44:25]:
Ofta är det externa. Ja, som andra tillhandahåller. Och det finns ju en uppsjö, liksom. Det finns de som hjälper dig att skriva inlägg så att du kan redigera dina inlägg på ett annat sätt och du får mycket mer statistik. Det finns de som hjälper dig att sortera dina kontakter så att det blir nästan som ett externt CRM-system, att du kan mappa in dina kontakter I olika grupper och färger och branscher och kategorier. Och det finns en uppsjö av de här och det kommer bara mer och mer och mer hela tiden. Så det tycker jag man ska titta på. Om man kan The Basics som LinkedIn då är det nästa steg.

Lars Dahlberg [00:45:05]:
Okej, jag tänker så här Linus, nu har vi kört igenom det här en liten sväng och pratat om marknad och sälj och du har bidragit jättemycket med dina tankar, idéer och tips och tricks och sådär. Men om någon skulle vilja komma I kontakt med dig då då? Jag kan tänka mig att det kan bli ett ganska självklart svar på den här frågan. Men I alla fall, de kanske vill ha lite råd och dåd från dig, förutom det de har kopplat den här podden, om de hittar om dig. Du får liksom beskriva hur det här ska gå till på bästa sätt.

Linus Zachrisson [00:45:38]:
Ja, man hittar mig såklart på LinkedIn. Linus Zachrisson, Z-A-C-K. Där skriver man ett meddelande till mig. För då har jag allt ifrån korta workshoppar, onlineutbildningar, hela program för flera månader långa. Så tveka inte att ta en kontakt så kan vi hitta en lösning för just dig som lyssnar här. Får du fart på LinkedIn på ditt företag så kommer det hända grejer, det kan jag lova.

Lars Dahlberg [00:46:22]:
Bra, då tänker jag att vi tar det som lite slutord. Då ska jag tacka dig så jättemycket Linus för att du var med I Sälj och marknadspodden. Till alla er som lyssnar ska jag säga, precis som jag brukar göra, vad ni än gör där ute så ska ni se till att vara relevanta.

Linus Zachrisson [00:46:41]:
Tack och hej.

Anders Hermansson

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • B2B VD tillväxt

    Growth Alliance

    Den nya verkligheten för B2B-tillväxt – insikter från 30 svenska VD:ar

    Den nya verkligheten för B2B-tillväxt – insikter från 30 svenska VD:ar

  • VD rapport om tillväxt growth alliance

    Growth Alliance, Guide

    Tillväxtens nya verklighet – insikterna varje B2B-VD behöver just nu

    Tillväxtens nya verklighet – insikterna varje B2B-VD behöver just nu

Senaste poddavsnitten

  • Podd #242 – Så gör du B2B e-handel till en tillväxtmotor

  • Podd #241 – Så får du med hela organisationen på tillväxtresan

  • Podd #240: VD-undersökning om utmaningar kring tillväxt, en första sneak peek

  • Podd #239 – Live Stream på LinkedIn: så bygger du förtroende och räckvidd

  • Podd #238 – Så skapar du ett oemotståndligt erbjudande som driver tillväxt

  • Podd # 237 – Därför läcker din tratt

  • Podd #236 – Därför är din tratt för tunn

  • Podd #235 – En uppdatering om nuläge och framtid för LinkedIn