AI, Digital marknadsföring

Så bygger du ett effektivt marknadsteam i AI-eran

Johanna Pihl

Publicerad 23 June 2025

Johanna Pihl

Publicerad 23 June 2025

bild på marknadsteam

Att bygga marknadsteam 2025 handlar inte om att anställa fler personer, utan om att skapa smartare team med rätt kompetens och verktyg. AI förändrar hur vi arbetar med marknadsföring och därmed behöver vi tänka om kring vilka roller och kompetenser som faktiskt behövs – och vilka som ska outsourcas. Framtidens marknadsteam kommer att vara mindre, mer flexibla och betydligt mer tekniskt kunniga än dagens.

Mindre team med större genomslagskraft

Marknadsavdelningar står inför en spännande transformation. Med AI-verktygens intåg kan en enda marknadsförare nu utföra arbete som tidigare krävde flera specialister. Detta innebär att du som marknadschef kan bygga marknadsteam som är mindre i storlek men desto mer kraftfulla i sin genomslagskraft.

Tidigare behövde du som marknadschef kanske en copywriter, en SEO-specialist, en expert på social media och en analytiker. Nu kan en skicklig generalist med rätt AI-verktyg täcka flera av dessa områden samtidigt. En duktig marknadsförare som behärskar AI kan nu producera innehåll snabbare, analysera data djupare och optimera kampanjer mer effektivt än någonsin tidigare.

Generalister blir framtidens nyckelspelare

När du nu ska bygga marknadsteam, kan det vara smart att fokusera på att hitta generalister med bred kompetens och förmåga att snabbt anpassa sig. Flexibilitet och projektledning blir allt viktigare. Att vara expert på ett smalt område har kanske inte samma tyngd längre, utan det gäller att kunna navigera mellan olika discipliner och verktyg.

En modern marknadsförare behöver ha förståelse för exempelvis:

  • Digital annonsering på olika plattformar
  • Dataanalys och insiktsarbete
  • Content med stöd av AI
  • Marketing automation
  • CRM-system och kundresor
  • SEO och digital synlighet
  • Projektledning

Framförallt behöver de kanske vara orädda för att testa nya verktyg och metoder. Marknadsförare som tycker AI är läskigt kommer att hamna efter. Och de som omfamnar tekniken kommer att få desto fler fördelar.

Planering för framtiden – intern vs extern kompetens

Att bygga ett framgångsrikt marknadsteam handlar om strategisk kompetensplanering. Vilka färdigheter behöver ditt team för att möta morgondagens utmaningar? Hur kan du kombinera intern kompetens med externa muskler för att maximera effekten?

En smart strategi kan vara att ha en kärna av duktiga generalister in-house som kan hantera det dagliga arbetet med stöd av AI, och sedan komplettera med externa partners för specifika projekt eller områden. Detta ger dig flexibilitet att skala upp eller ner efter behov och tid, utan att behöva anställa fler personer permanent.

Det här ställer också nya krav på marknadsföringsbyråer och konsulter. Det gäller att ha tydliga tjänster för att kunna möta företagens krav. Kanske blir det nu ännu tydligare att bolag vill outsourca just specifika områden.

Samarbete mellan interna team och externa partners

En viktig aspekt för att bygga ett effektivt marknadsteam är alltså att förstå när du ska använda interna resurser och när du ska ta hjälp av externa partners. Med mindre interna team blir denna balans ännu viktigare.

Ett viktigt moment är därför att göra en ärlig kompetenskartläggning av ditt nuvarande team. Vilka färdigheter har ni redan? Vilka saknas? Vad räcker er tid till? Inte förvånande om du upptäcker att du har flera överlappande kompetenser men saknar kritiska förmågor som exempelvis webbutveckling eller SEO/AIO.

Genom att identifiera dessa gap kan du prioritera rätt när du bestämmer vilka områden som ska skötas internt av marknadsavdelningen, och vilka som ska läggas på extern partner. Detta skapar flexibilitet och tillgång till expertis – utan att behöva anställa för varje specifik kompetens.

Så kompletterar vi på Business Reflex ditt marknadsföringsteam

För att möta behoven som uppstår i takt med att B2B-marknadsföringen förändras av AI och nya arbetssätt, har vi på Business Reflex tagit fram lösningar som är skräddarsydda för att stötta moderna marknadsteam.

Våra erbjudanden täcker upp områden där många företag idag saknar resurser, både i form av kompetens och tid. SEO och AI-optimering, contentproduktion, marketing automation, digital annonsering och videoproduktion för att nämna några.

Tanken är enkel: du som marknadschef ska snabbt och smidigt kunna välja de tjänster som bäst matchar ditt företags behov och som fyller dina kompetensgap – till ett fast pris.

Spana in alla våra tjänster för B2B marknadsföringsteam, eller varför inte höra av dig till oss för att prata mer!

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • AI, Digital marknadsföring

    Frukostföreläsning – B2B-tillväxt – strategier som levererar resultat

    Frukostföreläsning – B2B-tillväxt – strategier som levererar resultat

  • annonsering under semestern

    Digital marknadsföring

    Ska man ligga lågt med marknadsföringen under sommaren?

    Ska man ligga lågt med marknadsföringen under sommaren?

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex