Hur man definierar sin idealkund

Säljstyrning är viktigt för dom som har många potentiella kunder. Det spelar ingen roll om man har en eller 50 säljare. Fokus är högt upp på prioriteringslistan.

Med ett enkelt idealkundsbegrepp kan man få effektiv säljstyrning och vinna fler affärer. Det blir en god spiral.

Man lär sig förstå vad som är den väsentliga skillnaden mellan vilket bolag som helst och de man har som idealkunder. En idealkund är ett bolag som man kan tillföra riktigt mycket värde och ta bra betalt av.

Idealkunden skall definieras av faktorer som är enkla att ta reda på. Det är inte en komplett behovsanalys utan en snabb första titt för att kunna göra en bedömning av prioritet. Samma princip som när man kommer in på akuten och får en prioritet efter en ganska enkel undersökning.

Lyssna på denna podd så får du reda på exakt hur man definierar sin idealkund och hur man använder den för bra säljstyrning.

Senaste inläggen

  • Vad är ett CRM system?

    Hubspot

    Vad är ett CRM-system? En guide till att integrera HubSpot som ditt CRM-verktyg

    Vad är ett CRM-system? En guide till att integrera HubSpot som ditt CRM-verktyg

  • Hubspot vs Salesforce

    Hubspot

    HubSpot vs Salesforce – Vilket verktyg är bäst?

    HubSpot vs Salesforce – Vilket verktyg är bäst?

Senaste poddavsnitten

  • Podd #218 – AI-revolutionen inom Försäljning och Marknadsföring

  • Podd #217 – Framtiden med AI: Utmaningar, Möjligheter och Etik

  • Podd #216 – Maximera AI-potentialen med low-code, no-code verktyg

  • Podd #215 – Få ut mer effekt av företagets strategiarbete

  • Podd #214 – Maximera din PR-effekt med Jonas Pertoft

  • Podd #213 – Förstå köpresan inom B2B

  • Podd #212 – Målstyrning med OKR

  • Podd #211 – TAM SAM SOM