Hur man definierar sin idealkund

Säljstyrning är viktigt för dom som har många potentiella kunder. Det spelar ingen roll om man har en eller 50 säljare. Fokus är högt upp på prioriteringslistan.

Med ett enkelt idealkundsbegrepp kan man få effektiv säljstyrning och vinna fler affärer. Det blir en god spiral.

Man lär sig förstå vad som är den väsentliga skillnaden mellan vilket bolag som helst och de man har som idealkunder. En idealkund är ett bolag som man kan tillföra riktigt mycket värde och ta bra betalt av.

Idealkunden skall definieras av faktorer som är enkla att ta reda på. Det är inte en komplett behovsanalys utan en snabb första titt för att kunna göra en bedömning av prioritet. Samma princip som när man kommer in på akuten och får en prioritet efter en ganska enkel undersökning.

Lyssna på denna podd så får du reda på exakt hur man definierar sin idealkund och hur man använder den för bra säljstyrning.

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • digitala kundresan

    Digital marknadsföring

    Marknadsevent: Den nya digitala kundresan – Se hela eventet

    Marknadsevent: Den nya digitala kundresan – Se hela eventet

  • Digital marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

Senaste poddavsnitten

  • Podd #232 – Anpassa dig till “AI-eran”: Utmaningar och möjligheter för framtidens marknadsföring

  • Pod #231 – Så stänger du fler affärer med MEDDICC

  • Podd #230 – Skapa Thought Leadership, en viktig strategi för marknad och sälj inom B2B

  • Podd #229 – Så skriver du texter som får kunder att agera

  • Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet

  • Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte

  • Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup

  • Podd #225 – New model selling