Dagens gäst – Christopher Engman

I detta avsnitt av sälj- och marknadspodden går vi igenom Marketing Mix Modeling och de nya KPIér som marknad och sälj behöver börja mäta. Den digitala köpresan blir allt mer digital och komplex. Vår marknadsmix består av allt flera kanaler. Att mäta och kunna mäta nya KPIér blir avgörande för att kunna driva digital affärsgenerering effektivt i framtiden. Några av de frågor som vi behöver svar på inom området Marketing Mix Modeling är:

  • Hur ska du vikta balansen mellan marknad och sälj?
  • Har du den rätta mixen mellan olika marknadskanaler?
  • Hur påverkar olika kanaler varandra?
  • Vad har ni för total ROI på er marknadsföring samt respektive kanal?

Vi har med oss Christopher Engman som driver bolaget Proof. Proof har specialiserat sig på Marketing Mix Modeling. Under avsnittet beskriver Christopher den så kallade Badkarsmodellen som är viktig att förstå för alla som verkligen satsar på digital affärsgenerering.

Vill ni komma i kontakt med Christopher så hittar ni honom lättast på LinkedIn eller via proofanalytics.ai

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • En guide för marknadschefer om MA och CRM-system

    Digital Marknadsföring, Hubspot

    Från implementering till ROI: En guide för marknadschefer om MA och CRM-system

    Från implementering till ROI: En guide för marknadschefer om MA och CRM-system

  • Försäljning, Webinar

    Öka din marknadseffektivitet med AI – Livestream med Business Reflex

    Öka din marknadseffektivitet med AI – Livestream med Business Reflex

Senaste poddavsnitten

  • Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup

  • Podd #225 – New model selling

  • Podd #224 – Marknadsföringen ger ingen effekt

  • Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

  • Podd #222 – Hållbarhet som konkurrensfördel – Ett samtal med Erik Hedén

  • Podd #221 – Framtidens CRM – Optimering och AI med Anders och Lars

  • Podd #220 – Skapa alignment mellan marknad och produktledning

  • Podd #219 – Att växa snabbt och smart: Lärdomar från Brightbids framgångsresa inom AI och adtech