Dagens gäst – Christopher Engman

I detta avsnitt av sälj- och marknadspodden går vi igenom Marketing Mix Modeling och de nya KPIér som marknad och sälj behöver börja mäta. Den digitala köpresan blir allt mer digital och komplex. Vår marknadsmix består av allt flera kanaler. Att mäta och kunna mäta nya KPIér blir avgörande för att kunna driva digital affärsgenerering effektivt i framtiden. Några av de frågor som vi behöver svar på inom området Marketing Mix Modeling är:

  • Hur ska du vikta balansen mellan marknad och sälj?
  • Har du den rätta mixen mellan olika marknadskanaler?
  • Hur påverkar olika kanaler varandra?
  • Vad har ni för total ROI på er marknadsföring samt respektive kanal?

Vi har med oss Christopher Engman som driver bolaget Proof. Proof har specialiserat sig på Marketing Mix Modeling. Under avsnittet beskriver Christopher den så kallade Badkarsmodellen som är viktig att förstå för alla som verkligen satsar på digital affärsgenerering.

Vill ni komma i kontakt med Christopher så hittar ni honom lättast på LinkedIn eller via proofanalytics.ai

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • Digital marknadsföring

    Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B

    Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B

  • Digital marknadsföring

    AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys

    AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys

Senaste poddavsnitten

  • Podd #233 – Utmaningarna med AI i marknadsföring och AI-plattformen BRAIN

  • Podd #232 – Anpassa dig till “AI-eran”: Utmaningar och möjligheter för framtidens marknadsföring

  • Pod #231 – Så stänger du fler affärer med MEDDICC

  • Podd #230 – Skapa Thought Leadership, en viktig strategi för marknad och sälj inom B2B

  • Podd #229 – Så skriver du texter som får kunder att agera

  • Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet

  • Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte

  • Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup