Från köpresa till värderesa

I detta avsnitt av sälj- och marknadspodden presenterar vi vår nya guide, “Från köpresa till värderesa”. De senaste böckerna och undersökningar visar tydligt på att det händer saker med B2B köparen som vi måste förstå och ta hänsyn till.

Enligt Gartner är det hela 77% av B2B köparna som tycker att köpresan är krånglig och komplex.

Guiden – Från köpresa till värderesa

Första delen av guiden handlar om nuläget där vi sammanställt fakta från undersökningar, litteratur och våra egna erfarenheter. Allt pekar på att en traditionell syn på marknadsföring och försäljning skadar företagets resultat och hindrar tillväxt.

I ställer behöver värdeskapande införas som en central strategi i allt företaget gör. Framför allt behöver vi leverera värde från första kontakt i digitala kanaler till order. Vi behöver sluta att se det som en köpresa eller en säljtratt. För att köparen ska vara intresserad behöver vi hantera det som en värderesa. Många anser säkert att dom redan arbetar på detta sätt men det gäller att göra det fullt ut.  Vi delar med oss av strategier och implementation i sju steg.

  1. Definiera ditt eget varumärke
  2. Skapa en djup förståelse för köparna
  3. Sätt upp infrastrukturen för digitalt värdeskapande
  4. Ta fram information som skapar värde under hela resan
  5. Kompetens alla inblandade personer behöver för att skapa värde
  6. Etablera en agil process för värdeskapande
  7. Sätt igång! Planera och arbeta enligt värderesan

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Senaste poddavsnitten

  • Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet

  • Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte

  • Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup

  • Podd #225 – New model selling

  • Podd #224 – Marknadsföringen ger ingen effekt

  • Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

  • Podd #222 – Hållbarhet som konkurrensfördel – Ett samtal med Erik Hedén

  • Podd #221 – Framtidens CRM – Optimering och AI med Anders och Lars