Från köpresa till värderesa

I detta avsnitt av sälj- och marknadspodden presenterar vi vår nya guide, ”Från köpresa till värderesa”. De senaste böckerna och undersökningar visar tydligt på att det händer saker med B2B köparen som vi måste förstå och ta hänsyn till.

Enligt Gartner är det hela 77% av B2B köparna som tycker att köpresan är krånglig och komplex.

Guiden – Från köpresa till värderesa

Första delen av guiden handlar om nuläget där vi sammanställt fakta från undersökningar, litteratur och våra egna erfarenheter. Allt pekar på att en traditionell syn på marknadsföring och försäljning skadar företagets resultat och hindrar tillväxt.

I ställer behöver värdeskapande införas som en central strategi i allt företaget gör. Framför allt behöver vi leverera värde från första kontakt i digitala kanaler till order. Vi behöver sluta att se det som en köpresa eller en säljtratt. För att köparen ska vara intresserad behöver vi hantera det som en värderesa. Många anser säkert att dom redan arbetar på detta sätt men det gäller att göra det fullt ut.  Vi delar med oss av strategier och implementation i sju steg.

  1. Definiera ditt eget varumärke
  2. Skapa en djup förståelse för köparna
  3. Sätt upp infrastrukturen för digitalt värdeskapande
  4. Ta fram information som skapar värde under hela resan
  5. Kompetens alla inblandade personer behöver för att skapa värde
  6. Etablera en agil process för värdeskapande
  7. Sätt igång! Planera och arbeta enligt värderesan

Ladda ner vår guide!

Skriven av Lars Dahlberg och Anders Hermansson