Sälj- & Marknadspodden

Pod #112 – Hur får du bloggning på företaget att fungera?

I det här avsnittet av sälj- markandspodden delar Lars Dahlberg […]

 

Blogg

I det här avsnittet av sälj- markandspodden delar Lars Dahlberg och Josefine Freij från Business Reflex med sig av sina tips och erfarenheter för hur man får bloggning på företaget att fungera. En fungerande blogg kan skapa stora värden för företaget men det är inte alltid så lätt att få det att bli en del av den vanliga vardagen på jobbet.

Bloggning som fenomen har funnits ett bra tag. Vissa gör det bra. Andra kämpar med att få det att fungera och en hel del företag har inte ens börjat.

Under avsnittet pratar vi om:

  • Varför det är viktigt
  • Vilka typer av bloggar finns
  • Utmaningarna med bloggning
  • Hur får man det att fungera

På slutet ger vi konkreta tips för hur det går att få igång den kreativa processen på ett konkret sätt.

Avsnittet sammanfattas nedan för dig som vill använda det som en checklista.

Varför är bloggning så viktigt?

  1. Det blir grunden till din spridning via andra digitala kanaler som driver trafik till den digitala hemma hamnen (websiten)
  2. Skapa grunden till dialag med din målgrupp både i social kanaler men även i din blogg. Dialogen leder i sin tur till mer spridning.
  3. Skapar igenkänning och bygger ditt varumärke utan att du pratar om dig själv.
  4. Sökordsoptimering (SEO)
    1. Du blir hittat lättare via organiskt sök om du skriver om saker som den målgrupp letar efter.
    2. Om du inte blir hittad kan du via bloggen skapa bloggar som innehåller det nyckelord och fraser som du vill bli hittad för.
  5. Skapar konvertering för de som vill följa din blogg aktivt och prenumererar på den via din website.
  6. Kan nyttjas för att göra lead nurturing genom att sprida kunskap, bygga förtroende/tillit och förhoppningsvis leda till nya affärer eller samarbeten.
  7. Bygger din trovärdighet inom din domän
  8. En kanal där vi kan låta andra få synas och höras. Andra kan bidra med relevanta bloggar för våra följare.
  9. Ett sätt att sprida information om annat relevant content som vi har på vår website som vi vill bli hittade för.
  10. Bloggar som fungerar kan bli grunden till annat content så som:
    1. Filmer
    2. WPs
    3. Guider
    4. Poddar
    5. En bok

Vilka typer av bloggar brukar vi prata om?

  1. Bloggen som svarar på en tydlig fråga – En ganska lång blogg post som tar upp ett viktigt ämne eller en fråga. Levererar ett svar på ett strukturerat sätt.
  2. Bloggen som handlar om annat content – Vi skriver en sammanfattning eller kommenterar annat content som vi tagit del av så som böcker, undersökningar, events, filmer, utbildning osv.
  3. Seriebloggen – Vi skriver en serien kortare bloggar om ett ämne. Passar ofta bra när det är saker som händer i sekvens.
  4. Bloggposten något jag har upplevt – Jag skriver om intressanta händelser som jag varit med om i vardagen.
  5. Debattbloggen – Något intressant händer som tar fart i det digitala nyhetsflödet. Ni hänger på och håller med eller har en annan åsikt.

Utmaningar med att skapa bloggar:

  1. Kräver ofta att ganska många personer blir inblandade
  2. Inte normal del av vardagen
  3. Inte en normal typ av content som man är van att skriva
  4. Man vill inte bli utlämnad i sin jobb roll
  5. Rädd för att konkurrenter ska nyttja den kunskap och erfarenhet man delar
  6. Det behöver passa ihop i ett sammanhang. Det går ju inte att skriva vad man vill. Då låser det sig.
  7. Är inte prioriterat av ledningen som en viktig strategisk kommunikations plan
  8. Man vet inte hur det går till praktiskt att använda de verktyg som behövs.

Vilka sätt finns för att stötta personer att skapa bloggar

  1. Skapa ett tydligt syfte för din blogg – Se till att alla som blir inblandade förstår bloggens syfte.
    1. Vem skriver vi för?
    2. Vad skriver vi om och hur ska det leverera ett värdet till våra önskade läsare?
    3. Hur publicerar vi?
  2. Utbilda och inspirera löpande
  3. Spökskriv
    1. Samla in information och skriv åt andra
  4. Stötta processen med idéer, struktur och korrekturläsning
  5. Hjälp till med bilder och SEO

Arrangera en kreativ skrivarstuga

  1. Förbered dig genom att samla in bilder från nätet som du tror kan skapa kreativitet kring den vi vill skriva för och dom möjliga ämnen som skulle passa.
  2. Samla personer som behöver vara med för att skapa den typ av bloggar ni behöver till ett möte på 2 timmar.
  3. Börja med att presentera syftet med bloggen och varför det är viktigt som vi beskrivit ovan
  4. Gå sen igenom lite olika exempel på bloggar.
  5. Be alla personer dra en bild
  6. Nu får var och en fundera i ca 10 minuter på lite olika möjliga blogg idéer.
  7. Kör man helt fast får man ta en ny bild.
  8. Efter det går ni laget runt och alla presenterar sina idéer. Alla ger feedback på de förslag som presenteras.
  9. Nu får alla i uppdrag att börja skriva på ett första utkast på en eller två av sina idéer med bilden i åtanke.
  10. Bestäm ett datum då bloggarna ska vara klara. Besluta om vem som ska stötta vem med att ge feedback under processen och göra korrekturläsning.
  11. Lycka till!

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Senaste poddavsnitten

  • Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet

  • Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte

  • Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup

  • Podd #225 – New model selling

  • Podd #224 – Marknadsföringen ger ingen effekt

  • Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

  • Podd #222 – Hållbarhet som konkurrensfördel – Ett samtal med Erik Hedén

  • Podd #221 – Framtidens CRM – Optimering och AI med Anders och Lars