Sälj- & Marknadspodden

Pod #116 – Google Data Studio: Bättre koll på resultatet av marknadsföringen

Vi pratar om hur man visualiserar information som genereras i [...]

 

Vi pratar om hur man visualiserar information som genereras i den digitala marknadsföringen. Google har släppt ett nytt kostnadsfritt verktyg som heter Google Data Studio. Där kan man göra fina och informativa rapporter.

Resultatet blir att man får bättre koll på sin marknadsföring och att det blir enkelt att kommunicera med resten av företaget. Grafer och tabeller samsas sida vid sida där data från många olika ställen kombineras för att visa en helhetsbild.

Vi går igenom hur man skall tänka för att mäta rätt saker och hur man rent praktiskt skapar sina rapporter.

Här ser vi två exempel från rapporter som Google har i sitt mallbibliotek i Data studio.

Google data studio Adwords

Google data studio Search console

Anders Hermansson

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • VD rapport om tillväxt growth alliance

    Försäljning, Growth Alliance

    Tillväxtens nya verklighet – insikterna varje B2B-VD behöver just nu

    Tillväxtens nya verklighet – insikterna varje B2B-VD behöver just nu

  • Hubspot för SaaS

    Hubspot

    Vad kostar det för ett B2B SaaS-bolag att göra fel i HubSpot – och hur undviker du misstagen?

    Vad kostar det för ett B2B SaaS-bolag att göra fel i HubSpot – och hur undviker du misstagen?

Senaste poddavsnitten

  • Podd #240: VD-undersökning om utmaningar kring tillväxt, en första sneak peek

  • Podd #239 – Live Stream på LinkedIn: så bygger du förtroende och räckvidd

  • Podd #238 – Så skapar du ett oemotståndligt erbjudande som driver tillväxt

  • Podd # 237 – Därför läcker din tratt

  • Podd #236 – Därför är din tratt för tunn

  • Podd #235 – En uppdatering om nuläge och framtid för LinkedIn

  • Podd #234 – Take back control

  • Podd #233 – Utmaningarna med AI i marknadsföring och AI-plattformen BRAIN