Sälj- & Marknadspodden

Pod #43 – Digital transformation

Vi pratar om digitaliseringen av samhället med utgångspunkt från mediakonsumtion. Två [...]

 

MagnoliaVi pratar om digitaliseringen av samhället med utgångspunkt från mediakonsumtion. Två undersökningar ligger till grund för avsnittet. Mediabarometern 2014 gjord av Nordicom Göteborgs universitet och The state of digital transformation från Altimeter.

Vi vet att mediekonsumtionen är digital i väldigt stor utsträckning. 80% av oss använder internet varje dag. Då är det alarmerande att digitaliseringen av företagen inte kommer igång. Existerande företag som inte tar detta på allvar eller inte har förmåga att ställa om till i högre grad digitaliserad affärsmodeller löper stor risk att slås ut.

Alitmeter slår fast att det råder stor brist på kunskap om köparna och deras digitala köpresa. Det är där man måste börja.

Det är vd som måste leda detta arbete. Idag är det marknadschefen som går först. Det är bra men den digitala transformationen, även om den börjar på marknadsavdelningen, är ett mer genomgripande projekt. Det påverkar hela verksamheten.

Vd bör se till att alla chefer tar sitt digital ansvar. Styrelsen bör be vd ta fram en plan för digital transformation för hela verksamheten. I undersökningen från Altimeter efterfrågas ägandeskap. Det viktiga är inte att skapa nya CxO-roller. Det viktiga är att påbörja förändringen. När den digitala transformationen kommit en bra bit på väg kan man optimera verksamheten efter de nya förutsättningarna. Men först då.

Anders Hermansson

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • VD rapport om tillväxt growth alliance

    Försäljning, Growth Alliance

    Tillväxtens nya verklighet – insikterna varje B2B-VD behöver just nu

    Tillväxtens nya verklighet – insikterna varje B2B-VD behöver just nu

  • Hubspot för SaaS

    Hubspot

    Vad kostar det för ett B2B SaaS-bolag att göra fel i HubSpot – och hur undviker du misstagen?

    Vad kostar det för ett B2B SaaS-bolag att göra fel i HubSpot – och hur undviker du misstagen?

Senaste poddavsnitten

  • Podd #240: VD-undersökning om utmaningar kring tillväxt, en första sneak peek

  • Podd #239 – Live Stream på LinkedIn: så bygger du förtroende och räckvidd

  • Podd #238 – Så skapar du ett oemotståndligt erbjudande som driver tillväxt

  • Podd # 237 – Därför läcker din tratt

  • Podd #236 – Därför är din tratt för tunn

  • Podd #235 – En uppdatering om nuläge och framtid för LinkedIn

  • Podd #234 – Take back control

  • Podd #233 – Utmaningarna med AI i marknadsföring och AI-plattformen BRAIN