Sälj- & Marknadspodden
Pod #44 – Utvecklingstrappan för digital affärsgenerering
Podcast: Play in new window | Download
Podcast: Play in new window | Download
Digital affärsgenerering i fyra steg
Man kan dela upp utvecklingstrappan för digital affärsgenerering i fyra steg. Det är viktigt att från början ha koll på dessa steg för att se hur man skall arbeta på lång sikt när man skall transformera sin affärsgenerering i en digital värld.
Vi går igenom dessa steg och pratar om vad som är viktigt inom respektive steg.
Steg 1: Marknad
Huvudpunkten är att få djup förståelse för köparen och börja arbeta med content på ett konkret sätt i sin marknadsföring. Man skall fokusera på ett område med ett fåtal köpare.
Steg 2: Sälj
Involvera säljarna och få till en beteendeförändring även inom säljorganisationen. Skapa en sammanhängande process för affärsgenerering.
Steg 3: Expandera
Här kan man välja hur man prioriterar.
Alternativ 1: Breddar till fler områden, segment och köpare.
Alternativ 2: Utökar content-tänket så att det täcker även den fas på kunderna använder produkten eller tjänsten. Så att kunderna kan hjälpa till att sprida varumärket.
Steg 4: Nirvana
Den köparinriktade strategin genomsyrar hela företag. Content blir helt centralt där man ser sig mer som ett mediahus än en produktleverantör. Det är affärsutveckling på fundamentalt plan.
Senaste inläggen
Senaste poddavsnitten
Podd #218 – AI-revolutionen inom Försäljning och Marknadsföring
Podd #217 – Framtiden med AI: Utmaningar, Möjligheter och Etik
Podd #216 – Maximera AI-potentialen med low-code, no-code verktyg
Podd #215 – Få ut mer effekt av företagets strategiarbete
Podd #214 – Maximera din PR-effekt med Jonas Pertoft
Podd #213 – Förstå köpresan inom B2B
Podd #212 – Målstyrning med OKR
Podd #211 – TAM SAM SOM