Sälj- & Marknadspodden
Pod #122 – Att etablera sin första marknadsfunktion
Det är dyrt och ganska riskabelt att etablera sin första […]
Podcast: Play in new window | Download | Embed
Subscribe: Apple Podcasts | RSS | https://podcasts.apple.com/se/podcast/s%C3%A4lj-och-marknadspodden/id864322945
Podcast: Play in new window | Download | Embed
Subscribe: Apple Podcasts | RSS | https://podcasts.apple.com/se/podcast/s%C3%A4lj-och-marknadspodden/id864322945
Det är dyrt och ganska riskabelt att etablera sin första marknadsfunktion. I många fall är marknadschefen den första strategiska positionen man anställer till efter vd och säljchef. Insteget är stort och det gäller att man har klart för sig vad som krävs för att det ska lyckas. Det finns stor risk att förväntningarna kommer på skam både för den som anställer och den som tar jobbet. Det är vanligt att man gör av med hela marknadsbudgeten på lön till marknadschefen, vilket betyder att en person skall klara allt. Det brukar inte fungera.
Vi går igenom vad som krävs av en komplett marknadsfunktion.
Det kostar rut 2,3 miljoner kronor att anställa folk och etablera en marknadsfunktion. Prislappen gör att många väntar för länge eftersom ekonomin inte går ihop. Därför pratar vi även om att man kan välja att outsourca marknadsfunktionen och ta in en marknadschef på deltid.
En marknadschef på deltid kan sitta i ledningsgrupp och skall ha strategisk kompetens. Men det är få mindre bolag som behöver detta på heltid. Det är dock kritiskt att man även inkluderar de operationella resurserna i upplägget så att man har både strategisk kompetens och genomförandekraft i samma paket.
En sådan lösning kostar runt 1,3 miljoner per år. Det gör att man kan starta sin professionella marknadsföring tidigare i företagets utveckling och få ett kraftigare hävstång.
Om man vill starta ännu tidigare men en ännu mindre budget kan man satsa på en marknadsfunktion utan marknadschef på plats. Då blir prislappen betydligt lägre.
Vill du uppgradera din marknadsföring?
Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.
Ring oss! 08-703 25 40
Senaste inläggen
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
Senaste poddavsnitten
Podd #229 – Så skriver du texter som får kunder att agera
Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet
Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte
Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup
Podd #225 – New model selling
Podd #224 – Marknadsföringen ger ingen effekt
Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb
Podd #222 – Hållbarhet som konkurrensfördel – Ett samtal med Erik Hedén