Digital Marknadsföring

Mission Impossible 9 – Marknadschefen

Carl-Anton Bengtsson

Publicerad 23 May 2024

Carl-Anton Bengtsson

Publicerad 23 May 2024

Föreställ dig en scen direkt tagen från en film i “Mission Impossible”-serien. Där ser vi Tom Cruise, dinglande från en vajer, bara några centimeter från ett larmutlöst golv med uppgiften att desarmera en tidsinställd atombomb. Men istället för att vara en hemlig agent, föreställ dig honom som marknadschef på ett livligt B2B-företag, och istället för en tidsinställd bomb – tänk dig marknadsmål som måste nås innan deadline. Verkar det överdrivet? Kanske…

Men precis som när Tom Cruise karaktär Ethan Hunt står inför sin tillsynes omöjliga uppgift, står även marknadschefen inför trycket att leverera resultat under knappa resurser och höga förväntningar. Går det bra tillskrivs framgången ofta andra avdelningar och går det sämre inleds nästa kvartal med ännu mindre medel.

Mission Impossible

Minns du de livslika maskerna som Ethan Hunt använder för att anta flera identiteter, vilka ofta blir avgörande för uppdragets framgång? På liknande sätt bär marknadschefen metaforiska masker. Hen måste ständigt anpassa sin roll – från dataanalytiker till content-skapare, från strateg till annonsexpert, och nu till råga på allt – som AI-expert. Strategiskt tänkande måste ständigt varvas med operativt utförande, och med bara så många timmar på dygnet blir uppgiften för mastig även för den mest erfarna marknadshjälten.

Team assemble

Marknadschefens roll är avgörande i att driva tillväxt och intäkter för det moderna B2B-företaget. Trots detta är de oftast underfinansierade, utanför ledningsgruppens loop och saknar den arbetskraft de behöver. Liksom Ethan Hunt inte skulle kunna utföra sina uppdrag utan sitt team, blir det svårt även för marknadschefen att lyckas ensam. Hen behöver ett team av specialister, var och en med unika färdigheter. Tillsammans bildar de en funktion som samarbetar för att nå företagets mål.

Låt oss nå dina mål

På Business Reflex erbjuder vi det stödet. Vi sätter ihop det team som du som marknadschef behöver för att nå ditt företags mål. Vill du veta mer? Lyssna på Sälj- & Marknadspodden eller läs mer om hur Business Reflex kan bli din marknadsfunktion.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex