Föreställ dig en scen direkt tagen från en film i “Mission Impossible”-serien. Där ser vi Tom Cruise, dinglande från en vajer, bara några centimeter från ett larmutlöst golv med uppgiften att desarmera en tidsinställd atombomb. Men istället för att vara en hemlig agent, föreställ dig honom som marknadschef på ett livligt B2B-företag, och istället för en tidsinställd bomb – tänk dig marknadsmål som måste nås innan deadline. Verkar det överdrivet? Kanske…
Men precis som när Tom Cruise karaktär Ethan Hunt står inför sin tillsynes omöjliga uppgift, står även marknadschefen inför trycket att leverera resultat under knappa resurser och höga förväntningar. Går det bra tillskrivs framgången ofta andra avdelningar och går det sämre inleds nästa kvartal med ännu mindre medel.
Mission Impossible
Minns du de livslika maskerna som Ethan Hunt använder för att anta flera identiteter, vilka ofta blir avgörande för uppdragets framgång? På liknande sätt bär marknadschefen metaforiska masker. Hen måste ständigt anpassa sin roll – från dataanalytiker till content-skapare, från strateg till annonsexpert, och nu till råga på allt – som AI-expert. Strategiskt tänkande måste ständigt varvas med operativt utförande, och med bara så många timmar på dygnet blir uppgiften för mastig även för den mest erfarna marknadshjälten.
Team assemble
Marknadschefens roll är avgörande i att driva tillväxt och intäkter för det moderna B2B-företaget. Trots detta är de oftast underfinansierade, utanför ledningsgruppens loop och saknar den arbetskraft de behöver. Liksom Ethan Hunt inte skulle kunna utföra sina uppdrag utan sitt team, blir det svårt även för marknadschefen att lyckas ensam. Hen behöver ett team av specialister, var och en med unika färdigheter. Tillsammans bildar de en funktion som samarbetar för att nå företagets mål.
Låt oss nå dina mål
På Business Reflex erbjuder vi det stödet. Vi sätter ihop det team som du som marknadschef behöver för att nå ditt företags mål. Vill du veta mer? Lyssna på Sälj- & Marknadspodden eller läs mer om hur Business Reflex kan bli din marknadsfunktion.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?