AI är kanske den största möjligheten men samtidigt den största utmaningen som en marknadschef stött på. AI för marknadsföring är ett av de områden där AI kan få störst påverkan på hur vi utför våra arbeten men även påverkar hur köparen som vi som marknadschefer ska ta hand om och vara relevanta för kommer att förändra sitt beteende.
Två utmaningar i en. Va bra men hur ska jag tackla dessa? Jag tänkte börja med den resa som marknadschefer måste gå igenom för att hänga med och öka sin effektivitet och kvalitet i hur arbetet utförs. Längre fram i den här bloggen går jag även in på hur vi kan tänka kring det förändrade beteende som köparen kommer att få när AI blir en del av allas vardag och hur vi ska förhålla oss till det.
Hur ska en marknadschef se på AI?
För mig har det hjälpt mycket att börja se AI som en superintelligent praktikant som jag alltid har med mig. Någon som jag måste lära upp men som också kan utföra stora delar av mitt arbete så att jag kan fokusera mer på riktigt kvalitativt arbete. Det gäller att inse att AI är ditt verktyg och du måste styra det till att utföra det du vill med de förutsättningar du har.
I grunden handlar det om att utveckla din egen AI som kan dina förutsättningar. Att nyttja AI inbyggt i olika typer av system som vi marknadschefer och vår organisation använder ger oss en viss effektivitet. Den stora potentialen ligger i att bygga en egen AI för marknadsföring.
Du köper en standardprogramvara för ett givet syfte. Sen anpassar du den och vidareutvecklar den till att stötta dina unika behov så effektivt som möjligt. Det har företag gjort i decennier. Marknad och också gjort kanske främst kopplat till webbar och CRM-system.
Vad är nuläget för AI och marknadsföring?
Många har börjat men enligt Hubspots senaste State of Marketing från 2024 så är det hela 38% som inte hunnit ur startblocken. Utvecklingen kring Generativ AI går i en rasande fart och det är svårt att hinna med att förstå alla möjligheter när man samtidigt sitter mitt uppe i vardagen.
Business Reflex genomförde en Live Stream med på temat “Öka din marknadseffektivitet med AI”. I samband med den fick vi en hel del återkoppling kring de utmaningar som både Hubspot fått fram i sin undersökning och som jag också tydligt får från många marknadschefer som jag har dialog med. Utmaningarna handlar främst om:
- Att ge generativ AI rätt kontext för att skapa kvalitet och skriva promptar
- Att få AI verktyg att bli en naturlig del av vardagen
- Att förstå vilka verktyg som ska användas och till vad
Det som också framgår av Hubspots undersökning och våra egna tester på Business Reflex av att använda AI för marknadsföring på ett mer avancerat sätt där vi utgår från en AI som förstår dina förutsättningar att det går att öka effektiviteten med mellan 25 – 50%.
Inom vilka områden kan jag få mer effekt med AI för marknadsföring?
Den moderna marknadsfunktionen inom B2B har stora utmaningar med att hantera ett allt större ansvar allt eftersom företaget utvecklas och växer. Det är många ansvar som landar på marknad. Detta är inte en helt ovanlig beskrivning av vad arbetet omfattar.
- Strategiutveckling
- Omvärldsbevakning
- All typ av content
- Alla typer av annonsering
- Kundevent, mässor och interna event
- Webbutveckling och administration
- Varumärkesplattform och grafisk profil
- Säljpresentationer och produktmaterial
- Kostnadskontroll och budget
- OKR och mål
- Dataanalys och rapporter
- System för CRM och Marketing Automation
- Employer branding
- Account Based Marketing
Det finns en stor mängd uppgifter inom respektive område där AI har en stor möjlighet att effektivisera. Det är dock främst dessa områden som idag ger bäst effekt enligt min egen erfarenhet och som man bör fokusera på från början:
- Skapa och underhålla sin marknadsstrategi
- Skapa och underhålla alla typer av innehåll
- Personalisering och kundupplevelse
- Kreativt arbete för att komma fram till bästa lösning inom många olika områden
Hur skapar du en egen AI för marknadsföring?
Som jag var inne på i inledningen av denna bloggpost så handlar det om att skapa en egen kundunik AI. Den består utan grunddata som den hela tiden har tillgång till som beskriver din strategi. Strategin kompletteras och uppdateras löpande. Strategin bör omfatta följande delar:
- Ideala kundsegment
- Marknadens trender och drivkrafter
- Köpare (Personas) och deras köpresa
- Köparens utmaningar
- Erbjudanden som presenteras för
- bolaget
- segment
- lösningarna och produkter
- Konkurrenter
- Strategiska och taktiska mål
Det är viktigt att man strukturerar information effektivt och hur de olika delarna i strategin hänger ihop logiskt med varandra.
Baserat på detta grunddata kan du nu börja jobba med att ställa frågor och få svar, dvs skriva det som kallas för promptar. Att skriva promptar kan vara rätt avancerat för någon som inte är van att göra detta. För att få upp effektivitet handlar det om att skapa unika assistenter som utför arbete som ofta återkommer.
Hur arbetar du med att skapa och utveckla assistenter?
Assistenterna skapas genom att man skriver kedjor av promptar som utför en given uppgift eller utför en arbetsprocess. När assistenten sedan används får den instruktioner och nyttjar den kunskap den har fått via din strategi. För att skapa assistenter kan man behöva ta hjälp av någon som är van att jobba med prompting och utveckling av AI assistenter.
Det behövs också en process för att skapa assistenter och att löpande ge feedback på de man har skapat för att förbättra och utveckla dessa.
Vi på Business Reflex har utveckla BRAIN
Vi på Business Reflex har varit igenom resan med att utveckla vår egen AI plattform BRAIN så att vi dels kan utföra vår egen marknadsföring effektivare men också kunna bedriva arbetet med våra kunder effektivt. BRAIN har förmåga att lära sig en unik kundstrategi delvis automatiskt och den innehåller ett antal assistenter som många marknadsfunktionen direkt har nytta av.
Det går att löpande lägga till standard assistenter och att utveckla kundunika assistenter för specifika behov. Om du är intresserad hör av dig till kontakt@businessreflex.se eller läs mer om BRAIN här.
Hur påverkas B2B köparen av AI och vad får det för konsekvenser?
2011 presenterade Google sin rapport” the Zero moment of truth” och inte långt därefter presentera Corporate Executive Board (CEB) i samarbete med Google en liknande rapport som fokuserar på hur köparbeteended förändras kopplat till den digitala transformationen.
Vi går nu in i en ny fas där AI får en allt större påverkan på köparens beteende inom B2B. Köparen får ännu mer makt och kan själv lättare förstå hur företaget ska utvecklas kopplat till sina utmaningar och behov. Köparen behöver allt mindre hjälp att välja rätt väg och lösning av leverantörer. AI påverkar B2B köparens förväntningar, köpprocess och den övergripande köpresan. Vi som marknadsförare måste justera våra strategier och säkerställa att vi överträffar köparens förväntningar.
Mycket handlar om personalisering via många kanaler och värdeskapande utöver det AI kan ge köparen. En trend är att AI kan snabba på en köpresa och göra köpresan än mer digital än vad den redan är. Det ställs allt högre krav på att förstå hur värde av en investering ska realiseras och hur riskerna ett köpbeslut leder till kan minimeras och kontrolleras. Köparen kommer i allt mindre utsträckning nyttja Google eller Bing Search som vi känner till det idag och istället använda AI plattformar som ChatGPT.
Många gamla sanningar om att verkligen förstå sina ideala kundsegment och sina Personas (de man vill påverka) på djupet och lägga fokus på värde, kvalitet och personalisering för dessa. De som redan börjat denna resa måste fortsätta på den inslagna vägen och de som inte börjat anpassa sig måste sätta fart och investera i att utveckla sin strategi från grunden.
Vi måste dessutom lägga tid på att skapa mer detaljerad grunddata om både företag och personer på vår ideal marknad. Det är långt innan dom befinner sig på en aktiv köpresa med oss. När de väl gör det måste vi ha tillgång till moderna CRM-system som kan skapa och strukturera datat kopplat till köpresan. När någon blir vår kund behöver data om kunden och deras beteende och preferenser som kund utvecklas. Utan data kopplat till kundlivscykeln har vi liten chans att förstå och anpassa våra budskap för att leverera värde. Vi kan inte heller automatisera och personalisera upplevelsen, den innebär att vara på en kundlivscykel med oss.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring
Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B
Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B
Digital marknadsföring
AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys
AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys