Webb

En digital strategi börjar med hemsidan – del 3

Sabrina Romanov

Publicerad 11 December 2017

Sabrina Romanov

Publicerad 11 December 2017

ny hemsida

Inledning

I första delen och andra delen av denna bloggserie gick vi igenom hur man lägger grunden för sin hemsida och hur man ska jobba vidare med nyckelord och innehåll. Nu kommer min personliga favorit av hemsidebygget – design och formgivning.

1. Använd företagets profil – färg och typsnitt

Om företaget redan har en grafisk profil eller riktlinjer för färger och typsnitt så ska dessa användas. Att använda samma grafiska profil i olika typer av medier bygger varumärke och igenkännande. Om företaget inte har någon bestämd profil så är det dags att sätta den nu och se till att det kommuniceras ut till hela organisationen vad som gäller. Det kan låta som en överdrift att se till att hela organisationen ska tänka på vilken storlek på typsnittet eller vilket avstånd man ska ha mellan bild och text, men tänk dig själv hur det skulle se ut om alla på företaget skapade sina egna mallar med färg och form och mailade ut till kund. Det kännas lätt oseriöst.

Vi människor är väldigt visuellt styrda och vi känner snabbt igen färger och former och kan koppla ihop dessa till en visst varumärke. Använd detta till er fördel!

2. Bildspråk

Behövs det bilder eller illustrationer? Färg eller svartvitt? Detta bestäms utifrån den grafiska profilen. Om det finns riktlinjer för bildspråk så ska dessa följas. Tänk på att bilder  är väldigt bra för att förmedla känslor och väcka intresse.

3. Plattformar och enheter

Tänk på hur din målgrupp använder nätet. Vilka webbläsare används? Använder de mobiler och surfplattor? Man vill att hemsidan ska se likadan ut i alla webbläsare när du använder en dator men den behöver absolut inte se likadan ut i mobila enheter. Om man däremot vill att hemsidan ska se likadan ut överallt kan det vara bra på att använda en responsive design som ser till att din hemsida anpassas till den enhet som din användare använder.

TIPS: Hemsidor som är mobilt anpassade får högre poäng av Googles sökmotorer.

4. Gör en design

Tänk utifrån och in. Börja med ramen och bygg på med detaljer. Eftersom du redan har bestämt vad varje sida ska innehålla (se del 2 av denna serie) gäller det nu att placera ut ditt innehåll på rätt ställe för att fånga besökarens uppmärksamhet. Ta gärna hjälp av en grafisk formgivare som vet hur färg och form fungerar och vad som kan passa ditt företag utifrån din målgrupp och syftet med hemsidan.

Se till att den mest relevanta informationen är placerad högt upp på din sida. Långa texter om ett specifikt ämne med den mest intressanta och relevanta texten längst ner kommer inte göra dina besökare glada och du kan även straffas av sökmotorerna.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • CRO

    Webb

    Konvertera mera med konverteringsoptimering (CRO)

    Konvertera mera med konverteringsoptimering (CRO)

  • Webb

    En digital strategi börjar med hemsidan – del 2

    En digital strategi börjar med hemsidan – del 2

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex