Webb

Konvertera mera med konverteringsoptimering (CRO)

Emil Blomqvist

Publicerad 14 April 2022

Emil Blomqvist

Publicerad 14 April 2022

CRO

Går ni också och funderar på varför er senaste digitala kampanj genererade så dåligt med leads? Eller varför er nya fantastiska landningssida, fylld med snygga animationer och videoklipp fick en så hög avvisningsfrekvens (bounce rate)? Eller varför konverteringsgraden på hemsidan är så låg? Hur förbättrar man egentligen upplevelsen för besökarna så att de är mer benägna att anmäla sig till ett nyhetsbrev, boka ett möte, ladda ner en guidebook eller delta i ett webinar? Svaret på era frågor kan finnas i konverteringsoptimering!

Vad är konverteringsoptimering?

Konverteringsoptimering (Conversion Rate Optimization, CRO) på en webbplats handlar om att på ett strukturerat och effektivt sätt ta hand om besökarna och övertyga dem att ta nästa steg i köpresan. Oavsett om det handlar om att testa ett demo, ladda ned ett whitepaper eller anmäla sig till en mejllista… För att lyckas behöver vi dock få en djupare insikt och bättre förståelse för besökarna. Vilka är de? Vad gör de? Vad gör de inte? Vad tycker de fungerar/inte fungerar sett till innehåll, landningssidor, kampanjer och kanaler?

Köpresan = läckande hinkar

En köpresa på en webbplats skulle, på ett förenklat sätt kunna beskrivas som olika steg med hinkar där varje hink “läcker” och tappar en del av sina besök. När vi arbetar med konverteringsoptimering blir därför vår viktigaste uppgift att “minimera spillet för varje hink”, så att vi inte förlorar några viktiga och värdefulla leads.

Var börjar man?

1. Webbanalys

“Webbanalys är mätningen, insamlingen, analysen och rapporteringen av webbdata med syfte att förstå och optimera användande och aktiviteter som driver trafik till en webbplats”. (Källa: WAA Standards Committee).

Genom att analysera webbplatsens data (t ex via Google Analytics) får vi insikt i våra besökares beteende. Vi får en bättre förståelse för vad som som fungerar, men kanske ännu viktigare, vad som INTE fungerar…

Några viktiga mätvärden:

  • Förvärv (besökare, % nya besökare)
  • Beteende (sidvisningar, avvisningsfrekvens, tid på sidan)
  • Land, mobilt/desktop, kanal/källa m fl
  • Och (naturligtvis) konverteringar t ex köp, intresseanmälan, nedladdning…

Ps: Om ni vill ha ännu mer insikt i användarbeteende på webbplatsen, använd verktyg som Hotjar som ger tillgång till heatmaps, inspelade besök och förståelse för era svaga punkter…

Ps2: Ni kan också använda er av sk “A/B-testning” där man skapar och jämför två versioner av en webbplats/sida med varandra för att avgöra vilken som presterar bäst.

2. Optimera webbplatsen och “minimera spillet”

Med hjälp av data från webbanalys och bättre förståelse för våra besökares beteende så blir nästa steg att optimera webbplatsen genom att ta fram intressant och relevant content som leder till en bra och sammanhållen användarupplevelse.

Att tänka på vid webboptimering:

  • Första intrycket: försök att hålla det intressant, relevant och tydligt (ju bättre ni kan matcha annonser med landningssidor desto bättre).
  • Värdeerbjudande direkt i rubriken: fånga snabbt besökarens intresse med en slagkraftig rubrik på ex 6-8 ord, som direkt förklarar värdet.
  • Visuellt moment: följ upp rubriken med bild/videoklipp som påvisar värdet ytterligare och demonstrerar hur relevant er tjänst är.
  • Less is more: ta bort onödig content som avleder besökaren från målet.
  • Skapa en känsla av att det är bråttom: ”Bara fyra platser kvar”, ”Så länge lagret räcker”, ”Boka din plats nu innan det är för sent”…
  • Säkerställ att fördelarna är uppenbara och eliminera tvivel: ”inget kreditkort behövs”, ”Certifieringsloggor”, ”Testimonials” etc.
  • Tydliga och värdeskapande call-to-actions-knappar: kontrasterande färger, bra storlek och handlingsinriktade budskap (ändra t ex “Click here” eller “Read more” till “Go to/Discover/Explore X” , “Speed up checkout process now” eller “Let us send you the detailed plan”…)

3. Sammanfattningsvis

Tack vare webbanalys och optimering kan vi få en djupare förståelse för våra besökare och skapa inspirerande, relevant och värdefull content som leder till en bättre användarupplevelse, fler konverteringar och högre konverteringsgrad.

På Business Reflex har vi ett gäng experter inom konverteringsoptimering.
Kontakta oss redan idag så hjälper vi er att komma igång!

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • ny hemsida

    Webb

    En digital strategi börjar med hemsidan – del 3

    En digital strategi börjar med hemsidan – del 3

  • Webb

    En digital strategi börjar med hemsidan – del 2

    En digital strategi börjar med hemsidan – del 2

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex