Sälj- & Marknadspodden

Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet

I vårt nya avsnitt av Sälj- och Marknadspodden utforskar vi varumärkesbyggandets fascinerande värld tillsammans med den internationellt erkända varumärkeskonsulten och formgivaren Kim Westerlund. Tillsammans med Lars Dahlberg från BusinessReflex dyker vi djupt ned i en innovativ modell inspirerad av det periodiska systemet – The Branding Table.

 

Välkommen till ett nytt avsnitt av Sälj- & Marknadspodden!

I dagens avsnitt har vi nöjet att dyka djupt ner i The Branding Table, en innovativ modell för varumärkesutveckling skapad av Kim Westerlund. Vi utforskar hur varumärken kan särskilja sig med unika tillvägagångssätt och diskuterar vikten av att formulera mål och engagera hela organisationen i varumärkesprocessen. Kim delar sin expertis om hur företag kan skapa värde och hållbara strategier för att bygga starka varumärken, särskilt i osäkra tider.

The branding table liknar det periodiska systemet och bryter ner varumärkeskomponenterna i tre huvudkategorier: syfte, identitet och strategi. Dessa kategorier är färgkodade och representerade av symboler som visualiserar olika aspekter av varumärket. Kim betonar att varumärken inte kan vara en fasad – “fake it” fungerar inte i längden.

Vi delar också exempel på företag som framgångsrikt har använt unika metoder i sitt varumärkesbyggande, såsom Toyotas Lean-metodik och tech-företag som använder mjukhet som konkurrensfördel. Slutligen belyser vi hur tydliga och långsiktiga strategier är avgörande för att varumärken ska överleva och blomstra i utmanande tider som pandemin och inflationen.

Vi hoppas att detta avsnitt ger dig värdefulla och praktiska verktyg för att stärka ditt företags varumärke. Tack för att du lyssnar, och glöm inte att följa oss för fler inspirerande samtal!

Om du vill veta mer om The Branding Table™ och hur du kan arbeta strukturerat med ditt varumärke, kan du ta kontakt med Kim Westerlund. Han erbjuder värdefulla insikter och mallar för att underlätta varumärkesarbetet.

📧 E-post: kim@thebrandingtable.com
🌐 LinkedIn: Kim Westerlund på LinkedIn
💡 The Branding Table: Besök hemsidan för att ladda ner mallar och fördjupa dig i The Most Clarifying Branding Model.

Lars Dahlberg [00:00:12]:
Hej och välkomna till ännu ett avsnitt av Sälj och marknads podden. Det här är podcaster för dig som vill ha kunskap och inspiration kring hur man säljer och marknadsför till den digitala BTB-köparen. Jag som håller I dagens avsnitt heter Lars Dahlberg. Hej igen alla kära lyssnare. I dag ska vi prata om något som alltid varit viktigt men som enligt mig och dagens gäst blivit allt viktigare för BTB-företag om man ska lyckas. Det handlar om hur du på ett pragmatiskt sätt ska kunna bygga och utveckla ditt varumärke över tid. Avsnittet är en intervju med Kim Westerlund som varit med och tagit fram modellen The Branding Table som gör arbetet med att utveckla ditt varumärke mer konkret och effektivt. Jag vet hur stort och komplext många tycker att det är att jobba med sitt varumärke och utveckla sitt varumärke.

Lars Dahlberg [00:01:02]:
Nu har ni verkligen chans I det här avsnittet att hitta vägen fram med det här arbetet så att ni på ett mycket effektivare sätt ska kunna bli bättre på att attrahera nya kunder, utveckla era befintliga kunder, attrahera anställda och få upp värde på ett företag. Så jag tänker så här, över till intervjun med Kim Westerlund. Hej och välkommen till Sälj- och marknadspodden. Kim Westerlund.

Kim Westerlund [00:01:28]:
Ja, tack ska du ha. Jättekul att vara med.

Lars Dahlberg [00:01:31]:
Ja, verkligen. Du och jag har ju laddat upp rejält inför det här avsnittet.

Kim Westerlund [00:01:36]:
Ja, verkligen.

Lars Dahlberg [00:01:39]:
Det ska bli riktigt spännande. Vi har ju lite nya bekantskaper, du och jag, här. Men Jag börjar ju känna dig lite grann faktiskt när vi har haft kontakter om lite olika saker och förberettas lite inför podden faktiskt. Men de som lyssnar, de vet ju liksom ingenting om dig tror jag, många. En del har ju naturligtvis hört talas om dig förstås, men jag tänker att du får börja med att ge alla lyssnare en liten bakgrund. Vem är du Kim?

Kim Westerlund [00:02:07]:
Ja, mitt namn är Kim Westerlund och jag har en lite annorlunda bakgrund att jag har växt upp utomlands så även fast dialekten kan luras lite så om den är lite stockholmsdialekt så är det så att engelska är mitt första språk så det är lite tankeverksamheten här uppe I huvudet är faktiskt på engelska. Så jag reste runt liksom väldigt mycket med familjen när jag var liten. Väldigt mycket I Asien och fick leva och lära mig därifrån. Ja, det är bra.

Lars Dahlberg [00:02:45]:
Många kulturer har du med dig då när du ska jobba med det här fantastiska ämnet branding.

Kim Westerlund [00:02:49]:
Ja, precis. Där tror jag kommer vi komma tillbaka till det. Jag tror hur det speglar varandra lite grann. Men jag började yrkeslivet som formgivare. Det var över 20 år sedan. Men desto mer jag jobbade med formgivning och jag älskar hantverket som tusan. Men det som I varje projekt ledde till mer och mer strategiska frågor. Det var någonting inom mig som ville veta varför det är allting som gjordes, inte bara skapandet.

Kim Westerlund [00:03:22]:
Och det var det som då liksom gjorde att jag bytte riktning mer och mer mot varumärkesarbete och strategi. Så ja, liksom under årens lopp då så har jag jobbat med massor med olika typer av företag som både inom B2B och B2C. Så under årens lopp har jag jobbat med massa olika typer av företag både inom B2B och B2C, företag som Scribe, Akademikerförsäkring, ledarna, är Glass, Magnum, Starbreeze Studios, Dataspel.

Lars Dahlberg [00:03:50]:
Du har många spännande kunder på din kundlista. Ni som är med och lyssnar här kommer att få mycket visighet och lärdomar baserat på dina erfarenheter från de där kunderna som ju många av dem är väldigt duktiga på det här. Absolut.

Kim Westerlund [00:04:07]:
Verkligen och det är också inte bara stora kunder som jag jobbat med, även de väldigt små. Och det är där också man kan ta väldigt många lärdomar att jobba med. Ja men liksom, Hur jobbar man på den lilla mikroverksamheten också?

Lars Dahlberg [00:04:23]:
Precis, det tror jag att lyssnarna verkligen kan känna. För det här är ju inte så lätt att få till det här. Är man mindre och så, om man inte är mindre och mer begränsad med resurser kanske så kan man tycka att det känns svårt och så men jag tror vi kommer tillgodose även dem.

Kim Westerlund [00:04:40]:
Ja, det hoppas jag, verkligen.

Lars Dahlberg [00:04:44]:
Ja, Du har ju touchat på det lite grann sen, men hur kom det sig att du fick den här riktiga passionen för det här? Du kommer från formgivning och bryr dig mer och mer om strategi och så där, men jag vet ju nu att du är oerhört passionerad kring det här ämnet.

Kim Westerlund [00:05:01]:
Vad grymt! Det blir bra att ha en podd om det. Jag ska hålla mig kort också. Jag kan prata evigheter om det. Passionen växte dels från grund till botten att förstå. Förstå varför vissa beslut tas. Det var inte bara I marknadsavdelningen. Många av de här samtalen när vi började komma in I säljeavdelningen… Vilka beslut fattar de? Och även I HR och affärsutveckling.

Kim Westerlund [00:05:38]:
Alla som sitter I styrelsen, vad pratar de om? Vilka beslut kommer de fram till som senare hamnar I ledet inom marknadsföring och kommunikation? Det är där den här frågan brukar ägas. Men det här är ju någonting som berör egentligen alla avdelningar. På litet eller på stort. Men Alla är ju med där. Och det är det som jag tycker är så otroligt spännande. Alla pratar ju om olika typer av röda trådar. Men det här är ju nånting som genomsyrar hela verksamheten.

Lars Dahlberg [00:06:12]:
Ja. Jag förstår det. Din passion kring det kommer väldigt mycket därifrån. Jag kan säga att jag är ju inte egentligen en så här varumärkeskille. Jag är inte alls på det sättet som du är. Men jag har ju liksom, ju äldre jag har blivit har jag på något sätt insett hur otroligt viktigt det är men också utmanande att få till det och just det här som du pratar om. Att få det att bli den där röda tråden för företaget. Man pratar om värderingar och man jobbar med det.

Lars Dahlberg [00:06:48]:
Ja, det är jättemycket, liksom. Men det kan också bli väldigt bra för företaget om man får ihop den där röda tråden. Så att det inte bara är marknaden som springer runt och ska försöka få till det, för att vi behöver ha det. För vi ska kommunicera och få ut något på marknaden som försöker hänga ihop med vad vi faktiskt lovar, vad vi står för.

Kim Westerlund [00:07:12]:
Förlåt, jag tänkte att det var en koppling till uppväxten också. Det var ju med, vi har ju resit runt och träffade olika människor från olika kulturer och jag gick på internationella skolor så då träffar man andra folk och då börjar jag känna, det speglas lite att alla olika länder, de har ju olika varumärken I sig också. De har ju olika kulturer, man träffar ju olika människor och då kommer man in I personal branding och då är det liksom hur den individen speglar sig jämt emot alla andra. Vissa personer märker man så här, wow, den här är så himla intressant. Det är samma som med företag också. Det här företaget, de har någonting. Men det är bara därför de är väldigt tydliga. Och de vet vad de står för och vart de vill och hur de ska kommunicera det.

Kim Westerlund [00:08:05]:
Då är det varumärket som de har jobbat väldigt mycket med. Därför lyckas den individen, eller det företaget, eller den kulturen.

Lars Dahlberg [00:08:16]:
Det är som du säger. Jag har inte rest lika mycket som du har gjort men jag har också rest en hel del. Och det är ju sådär att olika länder, människor från olika länder, det är olika kulturer, det är olika varumärken. Och så är det individuella, mer personliga varumärken. Men då blir det så tydligt när man ser det på det sättet. Och det du är inne på, det är samma sak för företag och lika viktigt.

Kim Westerlund [00:08:44]:
Ja, precis. Man kan ju vara… Vad kan man tänka sig När februari kommer och man söker sig till värmen, vilket land ska man ta? Vi kommenterar vilket varumärke. Ska vi välja Spanien? Ska vi välja Thailand? Mexiko? Vad är det som vill lockas där då? Det är ju varumärken, alltså deras, ja det är ju länder I sig, men det är som att säga att det är företag. Men det är varumärken som är den här dragkraften.

Lars Dahlberg [00:09:13]:
Ja exakt, och det är ju inte liksom marknadsförande som har kokat ihop det där, de har kanske varit med och bidragit lite, utan det är ju den samlade grejen som man gör I det där landet som bygger upp det där.

Kim Westerlund [00:09:24]:
Ja, precis. De har väl någon marknadsavdelning, men det är också så här…

Lars Dahlberg [00:09:29]:
Italien vill skapa sin röda tråd själva, tillsammans.

Kim Westerlund [00:09:33]:
Ja, precis.

Lars Dahlberg [00:09:34]:
Ja, vi får hoppas… Det svenska varumärket har I alla fall varit väldigt starkt. Vi får ju se lite hur det går nu. Det har ju fått sina små törnar här.

Kim Westerlund [00:09:41]:
Ja, men precis. Så det är väl också värt att det som är stännande just med varumärken, att det är en sån här… Det är inte ett tillfälle när man löser alla problem. Om man tänker strategi generellt. Det är ju en kontinuerlig process som man måste jobba med hela tiden. Man lägger grunderna, men sen måste man tweaka lite här, tweaka lite där. Inte bara göra om allting. Bara därför det är någonting som går om.

Kim Westerlund [00:10:09]:
Om Sverige har en liten rough patch, en liten dålig period just nu, betyder det inte att vi ska byta helt och hållet och låtsas att vi är USA, till exempel.

Lars Dahlberg [00:10:21]:
Nej, det är verkligen inte. Men nu känner jag att B2B är vår huvudmålgrupp för den här podden. Jag känner att vi ska prata lite om de utmaningar som finns inom B2B världen kopplat till varumärket. Du upplever ju det väldigt mycket och det gör jag också. Jag tror att det är viktigt att vi alla som är lyssnare kan landa lite grann I det där. För att någonstans är det I de här utmaningarna vi ofta ser som vi måste kunna hantera på något sätt för att bli mycket bättre på den här frågan. Hur känner du Kimru runt det där? Hur tänker du? Vad är utmaningar, B2B, varumärken? För Det finns ju väldigt mycket förbättringspotential.

Kim Westerlund [00:11:08]:
Ja, precis. Jag kan bara utgå från min erfarenhet och det som jag ser. Och då stöttar jag på oftast att det är inte särskilt många som verkligen vågar tro på deras, eller tro och satsa på deras riktigt det här långsiktiga och det strategiska. Därför, nu har vi gått igenom kanske två perioder som har varit väldigt skakiga. Vi hade pandemin som vände upp och ner på väldigt mycket I affärsvärlden. Även där hemma på alla fronter. Men sen har vi också haft inflationen därefter. Den har varit väldigt svår att handskas med.

Kim Westerlund [00:11:50]:
Det gör ju… Jag vet inte om det speglar framtidstron, men man drar sig direkt till, som jag förstår också, man måste rädda situationen I stunden. Men fokus handlar väldigt mycket på det som sker och händer just nu. Och inte tänker alltför mycket på det här långsiktiga. Att behålla den, den här riktningen som företaget är på väg. Så där tror jag att det är någonting som, alltså det är en utmaning. Jag tror att, nu är jag utanför organisationer. Och dialogen inne I organisationer är säkert en dragkamp för det här.

Kim Westerlund [00:12:28]:
Men det är en stor utmaning, hur kan man lösa det? Därför Det är den här riktningen som man ska behålla som är väldigt viktig.

Lars Dahlberg [00:12:36]:
Jag håller med dig. Jag kan känna lite så här att man sitter där, man är ett mindre medelstort B2B-bolag. Man har ambitionen att växa lite snabbare än konkurrenterna och så sitter man där och så tittar man då på sin affärsplan och så funderar man vad ska vi prioritera för kritiska strategiska initiativ till nästa år. Då börjar alla titta på erbjudandet och produkten så klart och så börjar man titta på andra typer av interna saker man måste få till för att bli bättre på att göra olika grejer och sen börjar man titta lite på marknadsföring och försäljning och vad man ska göra där och lite så här hur man ska gå till marknaden med sin go to market modell

Kim Westerlund [00:13:21]:
och

Lars Dahlberg [00:13:21]:
så börjar man prata om och så vill jag säga aha men det här med någon sorts strategisk initiativ kring varumärket det kommer inte upp lika ofta och kommer det upp så blir det så här mjaa vi tar det sen Vi har inte råd att lägga krut på det nu för det brinner lite runt hörnan här.

Kim Westerlund [00:13:41]:
Jag förstår det beslutet, särskilt om man tar det som en helt separat grej. Någon som kommer in och säger, ja men jag hörde I den här podcasten att det var viktigt att tänka på varumärken och då blir det liksom en ny enhet som vi måste säga, men där, där ser jag, det är pengar. Det är en ny ställe där de måste spendera pengar. Men istället för att se liksom, men det här är ju varumärken, det är ju någonting som kan hjälpa olika avdelningar att jobba tillsammans och bli mer effektiva. Att det här är ju någonting som kan hjälpa och göra hela processen mycket smidigare och mer enhetlig.

Lars Dahlberg [00:14:18]:
Jag tror att om man jobbar på ett företag som var duktiga på det här och haft det som sin röda tråd och säga då är det ganska då blir helt först det är det viktigaste så är det självklart. Men har man inte riktigt det då blir det svårt att se hur man ska prioritera. Man måste liksom på någon nivå. Ja, men liksom man tar det helhjärtat till sig och verkligen förstår det långsiktiga värdet av att våga prioritera det I en stor utmaning. Jag menar, jag håller verkligen med dig med det och Jag klurade lite på det här just att man ser det som en jättestort projekt som blir lite otydligt att ta på. Det är så mjukt, kan man säga. Ja. Och då blir det så här, ja men det är lite så här otydligt och mjukt.

Lars Dahlberg [00:15:08]:
Man känner så här, ja men hur gör man det då? Hur ska vi göra det då? Och så blir det så här, ja och så, äh. Ta det där som är konkret och lättare att begripa så vi förstår vad vi ska göra åt, då gör det istället.

Kim Westerlund [00:15:22]:
Ja, det är ju något, precis, när man gör det till någonting som inte tar faktiskt och konkret, någonting som är riktigt verktyg som man kan använda, då blir det ju nästan när man pratar med vissa företag hur man kan beskriva er. Då säger de att de har jobbat med varumärket och kommit fram till att de är innovativa. Då är det liksom hur menas med innovativ?

Lars Dahlberg [00:15:51]:
Då blir det lite tyst.

Kim Westerlund [00:15:53]:
Sen säger de några andra svar att vi är framåtriktade, vi försöker vara I framkant och göra nya saker på nya sätt. Och då, återigen, det är den här underbara frågan för att hjälpa. Och då hamnar de I att liksom svaren blir bara luddigare och luddigare. Det betyder att de inte vet vad de menar om med innovativa, förutom att det är ett fint ord att säga. Det är inte det varumärket handlar om. Varumärket handlar om att hitta den här kraften inom sig själv. Det är som om man ska tillbaka till att vara en person. Det hjälper ju inte att jag fake it till I make it.

Kim Westerlund [00:16:32]:
Det hjälper ju inte mig att hitta insikter om mig själv.

Lars Dahlberg [00:16:36]:
Om jag bara faker. Då faller det bara så småningom.

Kim Westerlund [00:16:39]:
Ja, precis. Då är jag en tonåring igen som bara kopierar alla andra där I rökrutan. Det var liksom så intressant.

Lars Dahlberg [00:16:47]:
Ja, Det var ett väldigt intressant exempel du tog där. Jag ska inte göra det här till en lång historia för att trötta ut alla dessa lyssnare. När jag kom till det militära när jag var 20

Kim Westerlund [00:16:58]:

Lars Dahlberg [00:16:58]:
var vi 10-12 stycken som var där så kom det 50 till. Då var det liksom 48 pers I rökrutan I två veckor. Efter två veckor var det tio I rökrutan. Alla var tvungna att röka, så man kunde bygga lite relationer.

Kim Westerlund [00:17:17]:
Varamärken och mänsklig beteende, den kombinationen är helt underbar att grotta ner sig I.

Lars Dahlberg [00:17:23]:
Ja, ja. Ja, intressant. Men nu gör vi ju det här poddavsnittet här, och jag vet ju att både du och jag känner liksom att, på något sätt, har ju B2B något att fundera på här. Det finns stor förbättringspotential men jag känner och jag vet att du också känner att det kanske är viktigare än någonsin dessutom. Varför är det viktigare än någonsin? Det känner vi båda två.

Kim Westerlund [00:17:55]:
Man måste ju se varumärket som en del av, det här är något som kan hjälpa affärer. Även för alla företag, om vi tänker vad är syftet med hela verksamheten? Det finns ju så klart pengar där I botten. Man vill ju för att kunna behålla alla medarbetare, för att alla medarbetare ska trivas, för att det ska vara lönsamma affärer, och liksom så att jag når ut till kunder och alla kunder är nöjda att hela den här verksamhetssnurran ska fungera på bästa möjliga sätt. Och det är just det att vad ett tydligt varumärke kan göra. Det är ju så att det kan bli ett mycket effektivare arbetssätt. Om vi tänker beslutsprocesser, om vi vet till exempel vilka mål vi har och är väldigt väldigt konkreta med de målen, då vet vi vilka beslut vi ska ta. Det är samma sak om vi kommer till kundtjänst och vi vet så här, vi vill ju bemöta våra kunder på ett visst sätt.

Lars Dahlberg [00:19:05]:
Hur vi

Kim Westerlund [00:19:05]:
pratar med dem. Det är jättebra, det ska ju spegla också hur vi kommunicerar I våra reklamer I marknadsavdelning. Utåt mot kunderna. Men sen blir det också mycket lättare om samma varumärke pratar internt med kulturen på ett liknande sätt. Jag tänker liksom Harley Davidson, tänk om de skulle vara utåt så är det ett visst typ av varumärke som kan locka en viss målgrupp som är väldigt sugna på motorcyklar. Dels finns det den här gubbcirkeln, men sen också de här motorcykelfantasterna. De dras till det varumärket. Men sen om man tänkte att alla som jobbar där, om det skulle vara ett helt annat typ av varumärke, till exempel Hello Kitty, alla går runt I rosa och har bubblor och tuggar tuggummi.

Lars Dahlberg [00:19:57]:
Brum brum brum

Kim Westerlund [00:19:58]:
brum. Ja, det speglar ju inte. Tänk dig att jobba på de två. Man blir lite skizofren och det blir väldigt svårt att hålla ihop det. Men om allting är ett och samma då skulle allting bli mycket smidigare, enklare, om man bara kommer dit och är som man känner att man ska vara.

Lars Dahlberg [00:20:16]:
Jag känner på något sätt att jag är 58, man har ju varit med om lite konjunktursvängningar och så vidare men den här turbulensen I näringslivet och den här otroligt snabba förändrade förutsättningarna I näringslivet är ju helt galet. Det gick liksom inte att förutse, pandemier och nu när krig I Europa och allt vad det är för någonting. Och det är verkligen så här en otrygg och liksom väldigt så här snabbt föränderlig, svår, svår liksom prognosticerad liksom värld som företagen lever I nu. Samtidigt som konkurrensen bara ökar hela tiden kring olika typer av nischer och erbjudanden och det blir lättare att kopiera affärsidéer än vad det kanske har varit någonsin. Massa teknik och AI som påverkar. Det blir så här, vad är det man måste luta sig mot då? Jag menar, det första blir så här att har man ett väldigt tydligt starkt varumärke som verkligen genomsynsgör hela verksamheten, då blir ju verksamheten mycket tryggare, liksom tryggare I sig, när det är otryggt och förändrar sig väldigt mycket. Och det är också de som ska göra affärer med den. Man vill göra affärer med någon som liknar en själv, man känner igen sig hos, man känner sig trygg med, blir liksom väldigt mycket viktigare när man hamnar I den här typen av klimat som vi som B2B-företag nu sitter I det här avgångarlandet, liksom.

Lars Dahlberg [00:21:46]:
Då blir det viktigare. Men det är svårare att konkurrera med produkter. Trygghet, tillit, värderingar, sånt blir mycket viktigare. Långsiktighet också på många sätt. Att jobba med så nära människor man gillar. Det skapar en trygghet för en själv I den här stökiga världen. Så man kan lita på allt det här.

Kim Westerlund [00:22:10]:
Det intressanta med pandemin, jag tror att det är de varumärken som var tydliga och de visste, de hade jobbat med att de var tydliga med det de vill uppnå, hur de ska kommunicera, hur de särskiljer sig från alla andra och lite så här vad är deras, vad är det de verkligen ger till deras kunder. Till deras kunder. Den typen av företag, när någonting helt oväntat som förändrar hela världen, när någonting sker, precis som pandemin gjorde, de varumärkena gick det väldigt, väldigt bra för. Därför de hade lagt ner energi på att lösa de här grundläggande frågorna. Medans andra, många av oss, hade det väldigt svårt. Därför att det är nånting vänds upp och ner. Okej, vad är vår trygghet, vad är vår grund när vi inte kan göra som vi alltid har gjort? Och det är där man har hittat den här grunden som är så bra med varumärket. Att det är som hjälper att stötta en I alla vardagliga beslut.

Kim Westerlund [00:23:15]:
Och inte kommunikation, utan även sälj.

Lars Dahlberg [00:23:18]:
Jag har inget så här konkret faktor att bygga det här uttalandet på men jag tycker det finns en tydlig känsla, vi jobbar lite med employee branding, delen av marketing också att det känns som det finns ett läge där de som ska ut I arbetslivet eller ut I arbetslivet ska byta jobb och så. Hellre drar sig till de här starka varumärkena, de som är tydliga med sitt varumärke och vad de står för och sådär. Därför Det upplevs som en tryggare arbetsgivare och en ärligare arbetsgivare. Man förstår mycket mer vad de kommer att kunna ge mig som anställd också. Det har både med kunder och anställda och rekrytering av nya anställda att göra sig väldigt mycket. Det blir viktigare och viktigare. Så har du inget tydligt varumärke, jag menar, även till jobbar där. Det blir som att, nej, jag kanske inte vill göra affär med dem för de känns liksom.

Kim Westerlund [00:24:10]:
Och det är liksom så här lite så här magkänsla. Man väljer bort någon utan att riktigt reflektera över det. Det bara sker per automatik.

Lars Dahlberg [00:24:20]:
Ja, det känns som att det har blivit rätt mycket förändring som landar I att det blir viktigare än någonsin. Och då blir det det att, jaha, nu är det det då. Och så lyssnar vi på den här podden och så säger Dahlberg, nu får du sluta babbla. Vad gör man då? Och det är dit vi ska komma nu lite grann, eller hur Kim? Du har ju lite idéer om hur man ska kunna göra det här på ett strukturerat sätt som plockar ner det lite på jorden, eller hur? Lite metodaktigt. Så jag tänker att vi får berätta om det helt enkelt.

Kim Westerlund [00:24:51]:
Nej men precis, det var genom, ja det är lite så här I min bakgrund, och jobbat på en massa olika ställen tillsammans med olika kunder, och försöka knäcka den här grundfrågan. Så grundade jag tillsammans med en kollega. Vi hittade ett arbetssätt. Så jag kommer från grafiska hållet, det visuella, så tillsammans då med en tjej som heter Frida Andersson. Hon hade jobbat med stora kunder som strategisk copywriter. Vi började titta på var det är som varje varumärke… Vad finns det I ett varumärke? I alla företag som finns på planeten, Vad är det som de måste ha. Då börjar då med att Frida hon har den lista som hon brukade utgå ifrån men därifrån vi började använda det för att hjälpa våra kunder för att säga ja men titta så här ser det ut.

Kim Westerlund [00:25:51]:
Det här behöver du. Men desto mer vi börjar jobba med det så insåg vi att det här är ju någonting som resten av världen måste kunna se. Det här är någonting som vi kan hjälpa många andra att själva komma till den här strategiska insikten att ta ett kliv tillbaka, se helheten. Allt det här är ganska mycket saker man behöver tänka på, men det finns ju på något sätt så hör ihop och det var det som vi verkligen fastnade för.

Lars Dahlberg [00:26:22]:
Så det ledde fram till uppfinningen av den här modellen som jag vet ju vad den heter, men jag tänker på det själv.

Kim Westerlund [00:26:31]:
Så den här modellen heter då The Branding Table.

Lars Dahlberg [00:26:34]:
Och

Kim Westerlund [00:26:35]:
det är ju då flört med periodiska systemet på engelska The Periodic Table. Därför vi tänker att det är liksom hur ett varumärke är uppbyggt. Det är på samma sätt hur liksom världen är skapad att det finns saker I världen. Kombinationer av element skapar olika saker. Till exempel det är ju om vi tänker en logotyp. Det är inte någonting som finns där från grunden. Hur bygger vi upp en logotyp. Ja men det är ju.

Kim Westerlund [00:27:08]:
Dels har man ju kanske ett namn på företaget som måste formeras med design och sedan om man lägger till en liten payoff eller tagline beroende på vad man vill kalla det, så har man ju också sin copyplattform. Och det ska ju spegla sin position, hur man särskiljer sig från andra. Så det är flera element som bygger upp en logotek.

Lars Dahlberg [00:27:32]:
Jag hörde dig berätta om den här modellen. Jag tyckte kemi var jättekul I skolan. Ja, hur? Jag gick igång på det direkt. Jag tänkte, vänta nu, intressant likna. Hur det där hänger ihop, den här varumärkesgrejen med hur man tänker kring hur man sorterar saker kopplat till periodiska systemet, att himla bra använda den. Man behöver väl inte vara kemist och världsmästare på det periodiska systemet för att fatta the branding table. Men det är väldigt mycket samma typ av tänk, eller hur?

Kim Westerlund [00:28:11]:
Exakt, och det är ju som man fortsätter med, om du tänker att vi skapar en grafisk profil så eller när folk vill jobba med varumärken. Då är det många som vill ha en logotyp som en första beställning. Men det är ju de här sakerna som ligger bakom som bygger upp logotypen till det som är det svåra arbete som måste lösas före vi gör om en logotyp. Som I min formgivarkarriär så var det någon som sa jag vill ha en grön logga med namnet på. Och då är det liksom så, men varför?

Lars Dahlberg [00:28:41]:
Och då är det

Kim Westerlund [00:28:42]:
liksom, jag gillar grönt. Ja men spegla det I alla dina värderingar spegla det liksom affärsmodellen särskiljer från alla konkurrenter varför grönt kan det gröna färger hjälpa er att skapa liksom tjäna mer pengar I affärer. Så det var liksom hitta de här grunderna och då när vi försökte när vi När vi byggde det här systemet då så pratade vi, försökte hitta de här… Vad är det folk pratar om när de pratar om varumärken? Och då vi märker att folk använder ordet varumärke I olika typer av sammanhang. Det är till exempel, man kan ju prata om brand identity, det är kanske det vanligaste som jag nämnde med logotyp, att man har hur man identifierar sig. Hela den designplattformen, väldigt visuell, men även också copyplattform kan ju hamna där under. Men också några som kör positionering där. Andra pratar om varumärket, men vårt varumärke andas det här.

Kim Westerlund [00:29:43]:
Vad är det det andas? Och Då pratar vi om värderingar, mål, mission, vision, affärsidea. Det här är själva syftet bakom verksamheten. Medan andra har en tredje kategori. Det är själva strategin. Vad är varumärkets strategin? Då pratar vi lite delmål som man ska uppnå såklart med sin marknadsföring, hinder, möjligheter, kanaler, budskap, målgrupper, kanske någon såhär kreativ koncept som kommer in där också. Allting för att bryta igenom. Så vi hittar de här tre kategorierna som folk pratar

Lars Dahlberg [00:30:23]:
om. Just det. Och de där tre kategorierna du nämner, de återspeglas I The Branding Table helt enkelt.

Kim Westerlund [00:30:30]:
Ja, precis. Så Det är ju liksom så här, när vi kommer till… Vi försökte kategorisera alla samtal. Att vi hamnar då I tre olika kategorier. Antingen syfte, eller identitet, eller strategi.

Lars Dahlberg [00:30:47]:
Och

Kim Westerlund [00:30:47]:
där har vi då färgkodat hela det här systemet.

Lars Dahlberg [00:30:50]:
Så de tre kategorierna har färger. Du är alltid så här lite utmärkt. Det här kommer ju naturligtvis att finnas I bloggposten till det här avsnittet och det kommer ju definitivt finnas liksom hänvisningar som man kan hitta där. Men nu kan vi ju inte visa den här tjusiga branding-table, men jag tror att de kan se det framför sig. Så det är tre kategorier, det är olika färger och så är det en massa olika symboler I det här.

Kim Westerlund [00:31:15]:
Ja, precis. Och vi kan ju såklart grotta ner I alla de här olika symbolerna. Men jag kan ju… Om jag bara nämner dem snabbt… Det kanske

Lars Dahlberg [00:31:24]:
vi inte hinner med, men det är I princip en grund till hela det viktiga att förstå. Det är att det är indelat I kategorier, och inom varje kategori finns det olika beståndsdelar som bygger upp den kategorin och sen bygger det upp en helhet.

Kim Westerlund [00:31:41]:
Ja, exakt. Det är just den här helheten som vi vill visualisera. Och det är viktigt just att varumärke hur kan vi då visualisera det här så att någon som kanske är lite mindre van att jobba med varumärken kan förstå hur vissa saker hänger ihop. Hur kan om jag jobbar med en, ja men till exempel hållbarhet, det är ju en del av varumärket. Hur jobbar vi med hållbarhet om det är att alla de här SDG-mål och så vidare, Hur är det kopplat till vår verksamhet. Man kan inte bara välja en eller man kan ju välja ett SDG att jobba med eller mot. Men frågan är hur kan vi få mer kraft I det arbetet. Då är det såklart någonting som kopplar till våra värderingar och kanske vår vision med företaget.

Kim Westerlund [00:32:36]:
Då blir det mycket lättare att jobba med den delen.

Lars Dahlberg [00:32:40]:
Jag tycker ju när jag fick ta del av det här med The Branding Table och hur det hänger ihop med tankarna runt periodiska systemet, så kände jag att, gud, vilken bra metod eller illustration kan man säga, till att börja med, för att beskriva vad varumärken egentligen är och vad det faktiskt består av och hur man kan kategorisera sakerna inom begreppet och allt det där. Bara det blir så här, vad skönt. Nu, Okej, det är mycket, men det är sorterat på nåt sätt. Bara det känns väldigt bra, tänker jag. Framför allt… Det är ganska få som är duktiga på det här. Det är många som ska bli inblandade. Då kan det vara ett sätt att få människor att förstå att det är så här det hänger ihop.

Lars Dahlberg [00:33:27]:
Det är det som det här består av. Det finns ett stort värde I det tycker jag som är väldigt, väldigt värdefullt. Men sen när man jobbar med det då, du får berätta lite mer om hur det praktiskt går till.

Kim Westerlund [00:33:41]:
Ja, precis, för dels märkte vi att Vi började med att, när vi får den här helheten, och då började vi jobba med våra egna kunder, att ja men, börja med att skriv ner. Det är en sån där magisk kraft, att bara skriva ner någonting. Alla som lyssnar, om man skriver ner, vad har jag för mål det här året? Eller om vi säger nästa år, 2025,

Lars Dahlberg [00:34:06]:
vad är ditt mål?

Kim Westerlund [00:34:09]:
Det är ju bevisat att när man skriver ner ett mål på papper- -…då är man ett steg närmare. Då vet man vilken riktning

Lars Dahlberg [00:34:16]:
man ska gå. Antagets första segel.

Kim Westerlund [00:34:19]:
Ja, precis. Jag tror att… Tänk dig när nyårslöften kommer. Alla säger att det är en jättehärlig nyår, man har en bra fest, man har bestämt sig, men man har inte skrivit ner. Men om man skriver ner det på ett papper och sätter upp det på kylskåpet, då har det en konstant påminnelse om att jag ska träna mer. Eller ja, jag ska börja cykla till jobbet eller vad det nu skulle vara. Det vill man inte göra I februari ändå. Men det är ju vikten av att skriva ner.

Kim Westerlund [00:34:48]:
Så vi har ju då ett, dels har vi en sån här gratis worksheet, vad vi kallar det. Det är en pdf där man kan skriva ner alla svar för varje branding element.

Lars Dahlberg [00:34:59]:
Just det,

Kim Westerlund [00:35:00]:
Och då får man

Lars Dahlberg [00:35:00]:
någon sorts, det här har vi svar på, och sen finns det en massa rutor som man inte har svar på.

Kim Westerlund [00:35:06]:
Ja, precis. Och det var en kund som gav lite feedback som sa att när man kommer till just det här, mål, mission och vision. Och då sa han liksom, Kim jag skrev ner samma svar på alla tre, är det okej? Ja. Och då var det väldigt lätt att svara, vad tycker du? Och jag säger, nej jag tycker inte att det är okej. Nej. För det är tre helt olika saker. Så just den där, att man själv får den här insikten och det är väldigt viktigt att veta med varumärken. Man kan inte lita på någon, eller det är väldigt duktiga konsulter naturligtvis som man kan lita på.

Kim Westerlund [00:35:41]:
Men man ska inte ge dem ansvaret att ta hand om ditt varumärke. Nej Det

Lars Dahlberg [00:35:46]:
där tycker jag är ett otroligt viktigt statement här som du säger. För det tror jag hänt. Innan jag startade Business Reflex, drygt 11 år sen, så var jag med på en del andra företag och gjorde varumärkesresor. Det blev rätt lätt att de här konsulterna var ju as duktiga på det här. Man tyckte själv att man hade någorlunda koll men det blev nästan lite deras varumärke I alla fall I något av de där projekten snarare än vårt. Det var absolut inte landa där utan det måste komma in.

Kim Westerlund [00:36:21]:
Det är du som I varumärket eller I företaget som kommer äga den här frågan och inte bara under det här projektet utan det är nästa år, om tre år, om sju år, om tio år. Det är du som måste ta med det här vidare så att de här frågorna måste man själv känna att så här, ja, det här är vi. Det här är ju liksom, det är liksom kärnan I hela verksamheten, att det speglas hela tiden.

Lars Dahlberg [00:36:50]:
Vi kommer tillbaka till utmaningarna vi snackade om tidigare. När man sitter där ska man starta en stor initiativ för att fixa till varumärket. När man sänker mer, som du berättar, så blir det mer så här att det är ongoing. Sen plockar vi och kompletterar och justerar I olika delar av det. Då blir det mycket mer nedbrutet och inte så jäkla stort och flummigt.

Kim Westerlund [00:37:14]:
Så det första som man behöver göra är att skriva ner och svara på de här frågorna.

Lars Dahlberg [00:37:22]:
Så att man vet, då vet vi åtminstone hur det är här. Och så vet vi vad vi inte vet.

Kim Westerlund [00:37:27]:
Ja, när man ser det som att det speglar alla delar av verksamheten, att när hållbarhetsfrågan kommer in, det är inte en extern, den kopplas också här. Känns det här bra? Speglar det resten av vad vi håller på med? Ja, nej eller kanske? Då är det I alla fall, när det är nerskrivet, då är det en diskussionspunkt. Och Då kan man prata om det.

Lars Dahlberg [00:37:51]:
Då blir det lätt att involvera. Det är så det blir med de olika delarna I Interbranding Table. Det är olika delorganisationer som har svar.

Kim Westerlund [00:38:02]:
Exakt. Om man vill ha det jätteroligt och verkligen komma fram till svar. Om man är till exempel, säg två delägare, ännu bättre om man är tre, därför det är någonting magiskt med siffran tre. Men be alla att skriva ner, så här, vår affärsidé. Ja men vi kanske alla skriver lika om dagarna. Kanske kunder också, arkitektur. Men när man kommer till mål, då börjar det skifta lite. När vi kommer till missionen, vad är det vi ska göra varje dag? Oj då, här börjar svaren lite spår ut.

Kim Westerlund [00:38:33]:
Och sen visionen, att verkligen titta på våra långsiktiga mål. Då är man verkligen ute och ingen svarar likadant. Det har aldrig hänt.

Lars Dahlberg [00:38:45]:
Jag har ju inte gjort någon övning med periodiska system, tänkte jag säga. Med branding-tablet ännu, ska jag ärligt säga. Jag borde ju ta tag I det här på Business Reflex. Men jag tänker sen, när man jobbar med det, är det också så att de olika delarna finns rätt väl beskrivna så att man kan liksom fatta?

Kim Westerlund [00:39:09]:
Nej, men precis så där har vi även en blogg. Dels finns det våra förklaringar och vad vi menar med elementen.

Lars Dahlberg [00:39:17]:
Just det, det kan ju naturligtvis variera beroende på vem man frågar.

Kim Westerlund [00:39:20]:
Ja, så det finns. Men sen finns det också, kända Google också, finns det ju många olika typer av tolkningar. Men vi försöker, Vårt mål är att hitta förklaringarna så de beskriver jämfört och komplement till varandra. Därför just det här mission, vision, där skiljer sig väldigt mycket. Och det kan ju vara en kulturell fråga. Så kan det vara. Men utifrån, och det här är ett arbetssätt som vi använder för att jobba, och vi vill ge det till så många som möjligt också. Så det går att ladda ner på vår hemsida, de här frågorna.

Lars Dahlberg [00:39:59]:
Just det, jag ska se till att det blir länkat dit. Men, så det innebär egentligen att man kanske behöver lite vägledning för att komma igång med den här analysen och skriva ner det man vet. Och sen gäller det att hitta ett sätt att beta av bitarna egentligen.

Kim Westerlund [00:40:20]:
Precis. Det här är ju också nånting som… Vi har naturligtvis hur vi jobbar med det här systemet. Det blir spännande att se hur andra tar det vidare också. När vi jobbar så har vi en process där ett av våra erbjudanden är att vi ger en analys av varumärket och det är också baserat på den här modellen där man kan få nutid status. Vi börjar med att titta på svaren som är nedskrivna. Om man jämför någonting som till exempel design. Hur ser det ut? De kanske skickar med en pdf eller deras material.

Kim Westerlund [00:41:01]:
Hur det ser ut på hemsidan, sociala medier, vad är det som spretar och sånt, eller vad är det som är I linje med varandra. Och så ger vi tillbaka en PDF-dokument där man kan få en rapport och kunna se visuellt hur de själva rankar sina egna element och hur vi, efter att vi har tittat på det de säger, speglas det I det de kommunicerar och visar utåt.

Lars Dahlberg [00:41:27]:
Just det. För det är ju så att vissa delar kan man klara av att fixa till själv om man förstår, man har egen kunskap och kompetens. Andra delar är kluriga, där kanske man behöver lite mer hjälp från sådana som det. Men man behöver ju beta av. Är det någonting du kan säga som oftast är där det glappar, som man kanske måste tänka mest på när man ska börja på något vis?

Kim Westerlund [00:41:57]:
Jo, man kan tänka… En insikt som vi märkte när vi tittade på… Vi la den här kartan, ett av alla elementen, och där började vi märka då att det fanns vissa punkter som oftast glöms bort helt, eller kanske inte har reflekterats över, eller insikten att det kanske inte är så viktigt just nu. Så vi märkte I alla utav de här, I de här tre kategorierna så fanns det då ett element som var, som påverkade alla de andra elementen.

Lars Dahlberg [00:42:35]:
Det här är intressant.

Kim Westerlund [00:42:39]:
Om vi tittar på hela branding- table så är det 27 element. Det kan kännas som att det blir den stora varumärkesfrågan. Nu måste vi jobba mycket med vad mycket det är. Men I grund och botten är det kanske inte första steget- att börja tackla ruta 1 och sen beta igenom till ruta 27. Snarare tittar man på vad som bestämmer lite I den röda delen alltså I syftet. Vad är det som bestämmer I det blåa och vad bestämmer I det gula. Då kommer vi fram till vad vi kallar super elements. Alltså, de har lite superkrafter.

Kim Westerlund [00:43:20]:
Så därav det. De vill man komma åt helt enkelt. Men precis, vad är det som finns inne I varumärket som kan ge den här boosten? Och nästan så här, för alla vill ha den här, om man liksom säger, quick fix. Just det. Alla vill ha den här, Om det är en beställare som satsar pengar på det här- och hoppas att det kommer att lösa alla sina bekymmer. För vår del, när vi tittar på varumärket I den här modellen, det är det de här kan göra. De kan ge den där lilla superkraften som gör alla framtida beslut mycket enklare och lättare.

Lars Dahlberg [00:43:58]:
Det är där du känner att det finns lite mönster, eller varierar det lite mycket vilka de, så att säga, nu ska jag inte använda samma ord som du, elementen. Är det liknande element eller varierar det liksom beroende på företaget?

Kim Westerlund [00:44:12]:
Nej, vad vi hittar då är I det, till exempel I den röda sektionen, det som då liksom själva syftet med verksamheten.

Lars Dahlberg [00:44:21]:
Just det. Purpose.

Kim Westerlund [00:44:25]:
Det är att hitta värdet man skapar. Elementer heter Value Creation.

Lars Dahlberg [00:44:32]:
Den är en sån där superkraft?

Kim Westerlund [00:44:34]:
Ja, det är en sån här superkraft. Det är nummer nio I tabellen.

Lars Dahlberg [00:44:38]:
Just det. Jag ser det här framför mig. Den är lite mörkröd.

Kim Westerlund [00:44:44]:
Ja, precis. Den är lite så här… Tänk dig ett kjolla. Det är nånting som händer här som boostar som tusan.

Lars Dahlberg [00:44:54]:
Och

Kim Westerlund [00:44:54]:
det är ju egentligen att när vi jobbar med företag för att hitta det här värdet. Det är ju att hitta, inte att hitta flera. Det är ingen tävling om den som har mest vinner. Om vi tittar på ett företag så är det vad alla gör.

Lars Dahlberg [00:45:12]:
Hur skapar vi värde?

Kim Westerlund [00:45:16]:
Det är en vanlig sak, direkt så svarar kunder, men vi skapar mer värde. Och så lutar man tillbaka och korsar ärmarna. Jag är ganska nöjd med det svaret. Men då kommer frågan… Vad är mer värde? Vad menas man med mer värde? Vad är det kunden upplever som mer värde? Vad är det de egentligen vill ha och de går runt hela världen och försöker hit köpa för att kunna lösa det där värdet som de kräver så mycket.

Lars Dahlberg [00:45:48]:
Ja, ja. Något som jag har gjort med många av mina kunder, det är att ställa den här frågan, och säga okej, vad är det här värdet? Ibland kan de svara på det, ibland är det lite svårt att svara på det.

Kim Westerlund [00:45:57]:
Och så

Lars Dahlberg [00:45:57]:
brukar man säga så här, okej, men om vi ska fråga kunderna då, Vad säger de? Vad är värdet av er på riktigt? Ja men alltså vänta nu lite, det är ju faktiskt det här de brukar säga. Okej, det är inte sant. Det kanske vi ska ta fasta på. Ja, jag är med. Jag tror att lyssnarna också börjar fatta det. Men ska vi ta ett hopp till den blåa delen då och se vad det finns för superkraftselement

Kim Westerlund [00:46:27]:
där? Nej men precis, och sen

Lars Dahlberg [00:46:29]:
går den blåa delen lite, bara vad den handlar om.

Kim Westerlund [00:46:31]:
Ja, där vi då kommer vi då till identitet. Och det är här vi tänker, hur särskiljer vi oss från alla andra. Och där kan man säga lite så att det är ju såklart allting med varumärken handlar om att vara unik. Det är inte bara hur vi är unika. Hur kan vi… Om vi tänker närmsta konkurrenterna och alla kommunicerar på liknande sätt… Använder olika färger för att säga att vi är de gröna och de blåa. Lite som fotbollslag.

Kim Westerlund [00:47:06]:
Man kör på det sättet. Olika färger och mönster. Men det finns ju någonting djupare också I identiteten som vi vill åt och Det är det den här positionen.

Lars Dahlberg [00:47:17]:
Brand position blir det på engelska. Ja, precis. Varumärkespositionering. Ja.

Kim Westerlund [00:47:22]:
Och det handlar inte om prisposition eller andra typer av positioneringar som man kan använda. Det är också lite olika taktiker. Men den här positionen ska ju spegla någonting naturligt. Hur man är annorlunda än konkurrenterna. Varför väljer medarbetare att välja just er? Är att det finns en lite så här mjukare känsla när man är, till exempel man kan ju vara en, tänk dig I tech världen så kan man vara, vi är den mjukaste aktören. Man kommer in och våra soffor är väldigt mjuka. Alla individer som jobbar här har en ganska mjuk personlighet. På olika sätt, alla får vara sig själva.

Kim Westerlund [00:48:10]:
Men de har en viss mjukhet. Kanske inte så hårda, kantiga och aggressiva. Om de inte är så att… Man kan ju också vara mjuk under en kostym också.

Lars Dahlberg [00:48:21]:
Så där är den som är superkraften. Ja. Ja, men jag håller verkligen med dig nu. Min hjärna går så här nu, jag snurrar. Ja. Jag håller med, Jag håller med. Och sen har vi den gula delen. Ja,

Kim Westerlund [00:48:35]:
och här kommer en annan superkraft som man kanske inte tänker på. Man har snabba svar på, men man inte tänker på det djupa svaret. Vad ligger bakom? Det är key method, alltså nyckelmetod. Vad är vårt grundsätt att hantera allting som kommer bort?

Lars Dahlberg [00:48:58]:
Har du något sätt, hur konceptuellt löser det?

Kim Westerlund [00:49:03]:
Det kan ju vara ett exempel skulle vara när jag frågar om jag pratar med kunder om det här. Då säger jag, men vi löser saker på ett unikt sätt som är på eget. Det är jättebra svar. Det är härligt. Det där är ju just det där, hur är det? Ja, men då kan det hamna så här att vi tar alltid till exempel dialogen först. Det är ett jättebra svar. Hur är det? Vi tar alltid dialogen först. Dialogen är det viktigaste.

Kim Westerlund [00:49:28]:
Den kan man formulera som ett arbetssätt. Det här är vårt första sätt att reagera på. Och den här blomstrade upp under pandemin också, vikten av det, hur vissa företag kunde fortsätta agera.

Lars Dahlberg [00:49:44]:
Ja, den här är jätteintressant. Jag har ett antal av mina kunder som har blivit ganska duktiga på att definiera sitt koncept eller sin metod. Det är inte deras tjänster och det är inte deras produkter utan det är det sättet de applicerar hur de löser problemen på. Att de applicerar hur de liksom löser problemen på, metoden de löser på. Och det är flera av dem, det har ju gått så pass långt, att man liksom sätter namn på det, man skapar en egen domän eller man sätter eget namn på det där. Och så fokuserar man jättemycket på att marknadsföra det och skapa en förståelse runt det. Man kan bygga ett hårt leadership kring det. Det kan skapa enorma fördelar på många sätt, långsiktigt och så.

Kim Westerlund [00:50:32]:
Just att klaima benämningen på sitt arbetssätt. Det går ju tillbaka till Toyota och Lin, deras arbetssätt. Det är ju magiskt att det finns. Då är det någonting som man har skapat och byggt på. Det här är ju den där första fröet. Alla måste ju inte ha den här egna metoden och demenden som du sa. Men kraften att använda det för marknadsföring också. Kolla Vilken härlig företag vi har med vårt eget arbetssätt som är prövad och funkar.

Kim Westerlund [00:51:05]:
Välkommen in till oss.

Lars Dahlberg [00:51:07]:
Så det är det key-method. Så grejen är väl lite då… Vi ska sammanfatta lite här. Så himla trevligt att prata. Vi har ju snart råkat på en timme, tänker jag. Att den här inventeringen är väl lite inne på att skriva ner. Bara att skriva ner ger en vinst I sig. Man upptäcker lite grann vad man har I sina luckor.

Lars Dahlberg [00:51:28]:
Men sen är det de här tre superkrafterna som väldigt mycket är nyckeln till framgång att landa.

Kim Westerlund [00:51:36]:
Exakt, och det är just med dem en enkel formulering också. Och det kan man ju från nu försöka formulera. Vi har ju en sån här lite magisk formel hur man kombinerar de här tre. Och då är egentligen som lyder så här, vi skapar, om vi tänker värde, som den mest positionen genom att, ja, alltid den här nyckelmetoden.

Lars Dahlberg [00:52:04]:
Exakt.

Kim Westerlund [00:52:05]:
Kort mening, men tänk dig att alla I företaget kan just den formuleringen. Ja. Ja, och då tänkte jag att det är tidigare poddovsnitt som ni hade med strategier som inte lyckas. Vad hette de? Howie?

Lars Dahlberg [00:52:23]:
Det kan det ha varit, ja. Just det, det var jag som spelade in det. Jag kommer inte ihåg vad våra härliga gäster hette den gången tyvärr just nu.

Kim Westerlund [00:52:31]:
Det är…

Lars Dahlberg [00:52:32]:
Heta Vina är nästan för mig.

Kim Westerlund [00:52:35]:
Det är mitt favoritavsnitt hittills. Och därför var det en så här skrämmande fakta. 90% av alltid.

Lars Dahlberg [00:52:41]:
Ja just det. De hade gjort en undersökning

Kim Westerlund [00:52:43]:
bara. Ja. Och just den där siffran. Tänk dig, om man jobbar med strategi. 90% av din tid som du spenderar är renslöseri. Det är liksom, vem vill gå till jobbet? Ingen. Men jag tänkte Om alla I företaget kan det här, det kan ju bidra. På något sätt kan det säkra att den där statistiken förbättras.

Lars Dahlberg [00:53:15]:
Nu känner jag att alla är så här, okej, härligt, vi fattar det här nu. Nu måste vi komma igång. Vi har ju touchat på lite, vad gör man då om man ska komma igång så att säga? Jag tror att de flesta börjar förstå det, vi kanske bara sammanfattar det lite då innan vi avrundar det här poddavsnittet och ser till att de förstår var de ska vända sig och hitta fram till periodiska systemet. Tänkte jag säga när det berörde branding table. Men vad ska vi sammanfatta? Liksom så här, okej, nu har de lyssnat på den. Nu gör vi det här.

Kim Westerlund [00:53:44]:
Ja, det är ju liksom den här inställningen att man måste ju våga äga det här. Det är ditt varumärke. Ta ansvaret. Ja, ta ansvaret. Det är ju liksom…

Lars Dahlberg [00:53:56]:
Gör det en viktig fråga.

Kim Westerlund [00:53:57]:
Det här är en viktig grej. Gör det. Livet kommer bli lättare för er. Måste inte bli så komplicerat. Bara våga. Och ett steg I rätt riktning är ju att skriv ner de här frågorna. Eller skriv ner svaren till frågorna.

Lars Dahlberg [00:54:15]:
I enlighet med strukturen I The Branding Table.

Kim Westerlund [00:54:17]:
Ja, och det är ju… Det här är ju naturligtvis vår modell. Det finns ju liksom säkert flera, om man ska vara så här Sveriges Radio. Ja. Men Det viktigaste är ju att skriva ner det. Och sen se vart det tar vägen. Om det finns frågor så finns det folk som kan hjälpa och guida där I de frågorna.

Lars Dahlberg [00:54:40]:
Och sen så blir det väl då de bara tittar på de där tre superkrafterna då.

Kim Westerlund [00:54:45]:
Ja, Precis. Och en annan sak också som är lite så här som jag lärde mig från min uppväxt att ibland vara lite amerikanare. Ja vi är ju lite dåliga. Vi kanske blir

Lars Dahlberg [00:54:59]:
vi lite bättre på det kan jag tycka.

Kim Westerlund [00:55:01]:
Ja.

Lars Dahlberg [00:55:01]:
Jag brukar ju bara säga att vi är så otroligt mycket fantastiska ingenjörsföretag I Sverige, så här fantastiska uppfinningar, men vi är lite så här, vi vågar inte liksom spänna vågen.

Kim Westerlund [00:55:15]:
Att skrika till hela världen vad man har för mål. Och det är ju liksom så här, men det här spännbågen, våga ha de här riktigt stora målen för att utmana sig själv så man verkligen kommer någon vart. Och inte bara står på samma plats och står och stampar. Om man säger det högt, då säger man shit, ni måste lega upp till det här. Och det är det som är grejen. Det är därför ni måste skriva ner saker och säga det. Då kommer saker hända.

Lars Dahlberg [00:55:48]:
Ja, härligt. Jätte, jättebra Kim. Du ska ha ett jättestort tack.

Kim Westerlund [00:55:55]:
Och så

Lars Dahlberg [00:55:56]:
det är bara så här, från mig, stora applåder. Det är jättetrevligt att prata med dig. Och Jag hoppas att lyssnarna verkligen känner sig inspirerade och förstår nya insikter om hur de ska tackla det här med varumärket som vi nu hävdar är viktigare än någonsin. Men du, avslutningsvis då, Kimmon de vill få tag på The Branding Table, kanske komma I kontakt med dig. Vad säger du?

Kim Westerlund [00:56:23]:
Ja, det är alltid välkommen. Jag älskar att prata om det här. Grata ner med det här. Så alltid välkommen att besök vår hemsida The Branding Table. Det finns även på LinkedIn.

Lars Dahlberg [00:56:36]:
Lätt att googla upp, jag tänker att.

Kim Westerlund [00:56:39]:
Och sen också med e-postadress kanske också är med annars.

Lars Dahlberg [00:56:43]:
Ja, det lägger vi in. Men det är ju, precis, det är ganska lätt att hitta det på LinkedIn ändå med Kim Westerlund också. Det är inte så många va, I Sverige?

Kim Westerlund [00:56:54]:
Nej, inte så många.

Lars Dahlberg [00:56:55]:
Inte så många. Framförallt inte som håller på med the branding team.

Kim Westerlund [00:57:00]:
Nej, Jag tror att vi har starka färger, röd, blå, gul. Man känner igen sig snabbt.

Lars Dahlberg [00:57:07]:
Bra, härligt Kim. Jättestort tack till dig och till alla som lyssnar så ska jag så vanligt säga, vad ni än gör där ute så ska ni se till att vara relevanta. Tack och hej, säger jag och det kanske Kim säger också.

Kim Westerlund [00:57:20]:
Tusen tack för att ni lyssnade. Svensktextning.nu

Vill du uppgradera din marknadsföring?

Från enstaka kampanjer till din kompletta digitala avdelning. Vi skräddarsyr lösningar som lyfter din marknadsföring.

Senaste inläggen

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Senaste poddavsnitten

  • Podd #228 – Branding baserat på metoden perodiska systemet

  • Podd #227 – Referensförsäljning med Alexander Slotte

  • Podd #226 – AI med Pontus Staunstrup

  • Podd #225 – New model selling

  • Podd #224 – Marknadsföringen ger ingen effekt

  • Podd #223 – Marknadschefens omöjliga jobb

  • Podd #222 – Hållbarhet som konkurrensfördel – Ett samtal med Erik Hedén

  • Podd #221 – Framtidens CRM – Optimering och AI med Anders och Lars