Sälj- & Marknadspodden

Pod #72 – Satsa på The Mobilizers

I denna podd pratar vi om en grupp människor hos […]

I denna podd pratar vi om en grupp människor hos kunden som kan få det att hända, The Mobilizers.

I boken med namnet The Challenger Customer skriver författarna från Corporate Executive Board om köpprocesser inom B2B. Det är många personer som skall komma överens då konsensusbeslut blir allt vanligare.

Det finns 7 olika roller som kan vara inblandade i köpprocessen. Boken tar upp det faktum att säljare ofta går på fel personer i gruppen då dom är mer utåtriktade och enklare att komma åt. Men det är inte dessa personer som kommer få affären att bli av.

Köpprocesserna fastnar internt långt innan man skall kontakta potentiella leverantörer. Det är ofta lättare att få en gemensam syn på problemställningen men när man skall komma överens om en gemensam lösning tar det ofta stopp.

Om man som leverantör kan förse köparna med relevant information skräddarsydd för deras typ av organisation och deras roll i gruppen kan det göra att processen går vidare.

Det som får processen att komma vidare är The Mobilizers. Tre av gruppens 7 roller som kan driva processen. Det är The Go Getter, The Teacher och The Sceptic. Om man ger dessa personer den information de behöver för atom driva processen internt är sannolikheten för affär större. Om det är du som hjälpt personerna ligger du bra till när man sedan skall ut och välja leverantör.

 

Senaste inläggen

  • Varumärkeskännedom

    Bygga varumärke

    Varumärkeskännedom inom B2B – allt du behöver veta

    Varumärkeskännedom inom B2B – allt du behöver veta

  • KPI marknadsföring

    Försäljning

    10 KPI:er att hålla koll på för ökad tillväxt inom B2B

    10 KPI:er att hålla koll på för ökad tillväxt inom B2B

Senaste poddavsnitten

  • Podd #206 – Marknadsföring inom komplexa köp

  • Podd #205 – Så får du sälj och marknad att leverera tillväxt 2022

  • Podd #204 – Så påverkas du av cookiedöden

  • Podd #203 – Så konkurrerar du med giganter som Google och Facebook

  • Podd #202 – Sälj mer genom att kombinera inbound och outbound försäljning

  • Podd #201 – CAC payback och hemligheten bakom mer tillväxt

  • Podd #200 – Varumärkesskydd och domäner

  • Podd #199 – Generera digitala affärer som B2B SaaS-bolaget Pitchflow

Alla poddavsnitten