HubSpot är en populär plattform för inbound marketing, försäljning och kundservice. Men vad kostar HubSpot egentligen? I det här inlägget kommer vi att undersöka de olika prisplanerna för HubSpot och vad du får för pengarna. Vi går igenom prismodellen för de tre största delarna, eller “Hubs” som HubSpot kallar dem. Det finns fler funktioner som Operations Hub och CMS men dessa är inte med här.
Nedan nämner vi en del priser, de kan ändras när som helst så var noga med att kolla de senaste priserna på HubSpots hemsida eller kontakta oss så hjälper vi dig.
HubSpot CRM: Gratis att börja med
För de som är nya till HubSpot, erbjuder företaget en gratis CRM-lösning. Detta är en bra startpunkt för små företag eller de som bara vill testa plattformen. Med gratisversionen kan du hantera upp till 1 miljon kontakter, spåra kundinteraktioner och skapa anpassade rapporter. Men för mer avancerade funktioner kan du behöva uppgradera till en betald plan.
Hur långt är avtalet?
Man tecknar alltid 12 månaders avtal och kan välja att betala allt i förskott. Då får man 10% lägre pris än om man betalar månad för månad. Men oavsett det är avtalslängden 12 månader och förnyas automatiskt med 12 månader om man inte säger upp avtalet.
Användarlicensen
Alla som ska använda HubSpot behöver en användarlicens. Ett så kallat Core seat eller ett Pro seat. Ett Core seat ger tillgång till kunddatabasen och de centrala delarna av HubSpot. Om man behöver de mer avancerade funktionerna i Sales Hub eller Service Hub behöver man ett Pro seat för dessa moduler. Vi vet! Det är lite krångligt.
HubSpot Marketing Hub: Prisplaner och funktioner
Marketing Hub hjälper marknadsteam att attrahera, engagera och omvandla leads. Här baseras priset på hur många marknadsföringskontakter du har i systemet, inte på antalet användare.
-
Starter: Kostar från cirka 450 kronor per månad. Inkluderar formulär, e-postmarknadsföring, landningssidor och grundläggande rapporter. Priset inkluderar upp till 1000 marknadsföringskontakter.
-
Professional: Kostar från cirka 8 000 kronor per månad. Innehåller marketing automation, lead scoring, A/B-testning, flerkanalskampanjer, kampanjhantering och avancerad analys. Priset inkluderar 2000 kontakter och ökar beroende på kontaktvolym.
-
Enterprise: Kostar från cirka 31 000 kronor per månad. Här ingår teamfunktioner, anpassade rapporter, sandboxes, flerspråkigt stöd och avancerad segmentering. Priset inkluderar 10 000 kontakter.
Till skillnad från Sales och Service Hub, där priset baseras på antalet användare, fungerar Marketing Hub enligt en kontaktbaserad prismodell. Det innebär att du betalar för den funktionsnivå du väljer – Starter, Professional eller Enterprise – samt för antalet så kallade Marketing Contacts.
Marketing Contacts är kontakter som du aktivt marknadsför till, exempelvis genom e-postutskick eller annonsering. Du kan ha upp till 1 miljon kontakter i din databas, men bara de som är markerade som Marketing Contacts påverkar din kostnad. Övriga kontakter kan du fortfarande lagra, spåra och analysera – utan att det påverkar priset.
Ju fler Marketing Contacts du har, desto mer betalar du, och du kan när som helst ändra vilka kontakter som ska räknas som marknadsföringsklassade. Detta ger dig god kontroll över både funktion och kostnad.
Alla användare i portalen får tillgång till funktionerna i Marketing Hub enligt den nivå du har köpt – utan att du behöver köpa till separata användarlicenser. Det gör Marketing Hub särskilt kostnadseffektivt för team som har flera medlemmar som arbetar med innehåll, kampanjer och analys.
HubSpot Sales Hub: Prisplaner och funktioner
Sales Hub är utformad för att hjälpa säljteam att arbeta effektivare, stänga fler affärer och få bättre insikter i sin pipeline. Priset baseras på både funktionsnivå och antal användare – varje säljare som behöver tillgång till Sales-funktionalitet behöver en egen licens.
-
Starter: Kostar från cirka 220 kronor per månad för 2 användare (ca 110 kr/användare och månad). Inkluderar grundläggande försäljningsverktyg som e-postspårning, samtalsloggning, mallar och enkla rapporter.
-
Professional: Kostar från cirka 5 500 kronor per månad för 5 användare (ca 1 100 kr/användare och månad). Här ingår funktioner som sekvenser (automatiserade uppföljningar), lead scoring, anpassade rapporter, automatisering och integrationer med andra verktyg.
-
Enterprise: Kostar från cirka 13 200 kronor per månad för 10 användare (ca 1 320 kr/användare och månad). Denna plan innehåller allt från Professional, samt avancerad behörighetsstyrning, playbooks, anpassade objekt, teamfunktioner och AI-stöd för säljare.
HubSpot Sales Hub licensieras per användare. Alla användare i portalen har tillgång till grundläggande kontaktinformation, men det är endast de med en betald Sales-licens som får tillgång till de funktioner som krävs i det dagliga sälj- och uppföljningsarbetet. Som tumregel – räkna med en licens per aktiv säljare.
HubSpot Service Hub: Prisplaner och funktioner
Slutligen erbjuder HubSpot Service Hub verktyg för att hjälpa företag att ge utmärkt kundservice. Precis som med de andra Hubsen, finns det olika prisplaner beroende på dina behov.
-
Starter: Kostar från cirka 220 kronor per månad för två användare. Denna plan inkluderar grundläggande funktioner som livechatt, ärendehantering via e-post och enkla rapportverktyg.
-
Professional: Kostar från cirka 5 500 kronor per månad för fem användare. Här ingår utökade funktioner såsom kunskapsbas, kundfeedbackverktyg, SLA-hantering och automatisering av kundserviceprocesser.
-
Enterprise: Kostar från cirka 13 200 kronor per månad för tio användare. Denna nivå innehåller allt från Professional samt avancerade funktioner för automatisering, teamhantering, single sign-on och anpassade objekt
Service Hub licensieras på samma sätt som Sales Hub, alltså per användare som behöver de mer avancerade funktionerna. Så tänk en licens per customer success person som tumregel.
Vilka övriga hubbar finns det?
HubSpot består idag av sex hubbar: Marketing, Sales, Service, Content (tidigare CMS), Operations och Commerce. Här är en kort beskrivning av de tre vi inte redan gått igenom:
- Content Hub: Den ska man ha om man vill skapa sin websida eller ha annat content i HubSpot
- Operations Hub: Den är till för att förenkla integration med andrta system och för att hålla datakvalitén i schack.
- Commerce Hub: För den som vill kunna ta betalt av sina kunder via HubSpot
Vilken nivå behöver jag?
Om man ska använda HubSpot och få ut värdet av system kan vi bara rekommendera att man går på Professional nivån. Starter ger bara de basala delarna för att kunna spara kundinformation på ett gemensamt ställe. Den stora nyttan med HubSpot ligger i att automatisera flöden (Läs mer om marketing automation här) och då behöver man Professional. Ett tips är att mixa nivåerna för att passa dina förutsättningar bäst och t.ex. välja Starter på Sales Hub och Professional på Marketing.
Sammanfattning: Vad kostar HubSpot?
Så, vad kostar HubSpot? Svaret beror på dina specifika behov och vilka funktioner du vill ha tillgång till. För små företag eller de som bara vill prova plattformen, kan den gratis CRM-lösningen vara ett bra ställe att börja. Men för större företag eller de som behöver mer avancerade verktyg, kan priserna variera från 450 kr till 32000 kr per månad. Oavsett vad, erbjuder HubSpot en mängd kraftfulla verktyg för att hjälpa ditt företag att växa och lyckas.
HubSpot ger rabatter
HubSpot vill gärna att du ska använda alla deras Hubar. Därför ger de generösa rabatter om man köper hela paketet. Det kan variera över tid. Men en regel som har gällt länge är följande: Det är billigare att köpa hela sviten än att köpa tre hubar separat även om du inte kommer använda alla funktioner. Så om du ska köpa Marketing Hub, Sales Hub och Service Hub, är det alltså billigare att köpa alla funktioner.
Vad kostar det förutom licensen?
Du får räkna med en uppstartskostnad när du ska komma igång med Professional eller Enterprise. HubSpot tar ca 3000EUR för onboarding av Marketing Professional. För de pengarna får du en projektledare från HubSpot som kommer guida dig till hjälpartiklar och projektplaner. Men du får göra arbetet själv. Du kan även använda dig av en partner för att komma igång och slippa betala 3000EUR till HubSpot. Det kommer troligen kosta ungefär samma pengar att använda en partner men då gör de jobbet med att sätta upp systemet åt dig. Vi på Business Reflex är partners till Hubspot kan hjälpa dig efter dina specifika behov och förutsättningar. Kontakta oss här.
Räkna ut ditt pris
HubSpot har en priskalkylator där man kan se vad de olika standardpaket kostar. Där kan du även plocka ihop egna paket som stämmer med dina behov. Förbered dig genom att ha svar på följande frågor:
- Hur många kontakter kommer jag ha i min databas och göra epostutskick till närmaste året?
- Hur många Core användare är ni?
- Hur många säljare är vi?
- Hur många är vi på kundservice?
Huvudfrågan är såklart vilka Hubar du behöver och vilken nivå du klarar dig med. Det kan vara en klurig fråga. Kontakta oss gärna så kan vi hjälpa dig komma fram till rätt svar.
Du kan även se alla priser vad det kostar att komma i gång med HubSpot med oss som byrå här.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Hubspot
Vad kostar det för ett B2B SaaS-bolag att göra fel i HubSpot – och hur undviker du misstagen?
Vad kostar det för ett B2B SaaS-bolag att göra fel i HubSpot – och hur undviker du misstagen?
Bygga varumärke, Digital marknadsföring, Hubspot
Vad gör en HubSpot-byrå – och varför behöver ditt företag en?
Vad gör en HubSpot-byrå – och varför behöver ditt företag en?