Inledning
Som startup ligger ofta fokus på att så snabbt som möjligt realisera sin första produkt, Minimum Viable Product (MVP). Generellt sägs det att det inte får ta mer än 6 månader att realisera den första produkten som går att sälja. Steg 2 är att hitta de första kunderna och bevisa affären. När väl detta är på plats startar en traditionell resa där man marknadsför sig och säljer baserat på traditonella metoder. Men det går att göra på ett annat sätt… I detta blogginlägg berättar vi hur.
En ny strategi
Ett annat sätt är att använda en relativt ny tillväxtstrategi och vända upp och ner på det hela. Den nya tillväxtstrategin fokuserar på digitala relationer. Det skulle kunna gå till så här:
1. Jag har en unik kompetens och en idé om hur jag ska kunna skapa värde för en given målgrupp. Jag väntar med att utveckla MVP.
2. Jag startar en digital dialog med målgruppen där jag tillför värde kring min unika kompetens och den idé som jag har.
3. Målgruppen blir intresserad och börjar följa mig och tar del av min information.
4. Nu nyttjar jag mina följare för att skapa fler personer som tar del av min information. Samtidigt satsar jag mer på att sprida min relevanta information mot målgruppen.
5. Jag startar nu en dialog med målgruppen kring min idé. Det ger mig mer kunskap om hur jag ska utveckla produkten och vad den ska innehålla och paketeras mer i detalj.
6. Jag startar utvecklingen och lovar målgruppen leverans inom en given tid.
7. Arbetet fortlöper med att skapa allt fler digitala följare. Fler och fler drar med sig andra.
8. Jag lanserar nu min första version och leverera den till de första kunderna. Säkerställer att de blir nöjda och jobbar aktivt med att få dom att dela sin erfarenhet med andra så att de också blir intresserade av att följa mig och köpa min produkt.
9. Arbetet med att få de följare som jag skapat i ett tidigt skede att nu bli intresserade av att gå vidare och börja utvärdera att köpa en lösning som jag nu erbjuder börjar för att tillslut leda till att även de genomför ett köp.
Exempel på Startups som lyckats
Det börjar finnas allt fler exempel på Startups som lyckats med denna typ av strategi. De flesta är från Nordamerika, tex. bolag såsom Copyblogger, Geeksquad eller Unbounce.
Denna strategi kan ge ett antal stora fördelar. Några av dessa är:
- Bygger snabbt ett varumärke i vår nisch och en digital tratt (följare).
- Minskar risken att vi tappar vårt försprång.
- Vi förbereder oss för att i nästa steg kunna starta eller öka försäljning snabbt.
- Följare kan nyttjas för att ge information till min produktutveckling och paketering.
- Om jag inte lyckas skapa följare kan jag stoppa investering i produkt som oftast är den största investeringen.
- Jag blir relevant för mina köpare eftersom det still stora delar är digitala och vill driva en köpprocess med hjälp av digitala tekniker.
Det här krävs för att lyckas
Strategin kräver naturligtvis en hel del för att lyckas. En av de stora utmaningarna är att helt enkelt våga tänka på ett nytt sätt och lita på en ny strategi för tillväxt. Det blir ett nytt sätt att tänka och kräver kanske andra personer som kommer med tidigt i bolaget än vad som är normal praxis.
Utmaningarna kan sammanfattas så här:
Att våga satsa pengar på något som inte är en “Intellectual property” som jag äger. I den moderna digitala världen ligger stora delar av det unika värdet kring en produkt i hur jag marknadsför den och vilka som finns i min digitala “tratt” i stället för själva produkten.
Frågor att ställa sig själv:
- Hur gör jag detta i den digitala världen effektivt?
- Hur fungerar den digitala moderna köparen?
- Vilka verktyg behöver jag?
- Hur får jag det att hända?
Jag måste säkra att det jag skapar kan skala upp och i steg 2 och bli en affärsgenererande digital marknadsförings- och säljmaskin. Lösningen behöver byggas rätt från grunden.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Försäljning
Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål
Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål