Försäljning

4 tips för tätare samarbete mellan sälj och marknad

Business Reflex

Publicerad 13 November 2021

Business Reflex

Publicerad 13 November 2021

Samarbete sälj och marknad

Inledning

Efter årtionden av milslånga klyftor börjar den frostiga relationen mellan “sälj” och “marknad” att sakta tina upp. I en digital värld är det viktigare än någonsin att de båda antagonisterna sluter fred och jobbar tillsammans.

Försäljning och marknadsföring flyter in i varandra allt mer. Kalla och egocentriska säljare har, mycket tack vare sociala medier, förstått att relationen är det centrala i affären. Samtidigt börjar fluffiga marknadsförare arbeta allt mer datadrivet och med tydliga mål. Förutom ökade försäljningssiffror så finns en stor uppsida i samstämmigt sälj- och marknadsmaskineri.

Så vad krävs för att ska steppa upp ytterligare och leverera resultat? Vi går igenom fyra punkter på saker som kommer göra stor skillnad.

1. Jobba mot samma mål

Sätt upp tydliga mål för både marknad och sälj som går hand i hand. Det funkar väldigt sällan att marknadsavdelningen sitter på sin lilla kammare och smider planer för hur de ska utveckla varumärket.

Ett exempel på det var när jag arbetade på en kampanj som hette Give a Beep. Vi nådde ut till över 100 miljoner personer världen över, vann massvis av priser och fick många ryggdunkningar av branschkollegor. Den vanligaste frågan jag fick från mina säljare var ändå: “Hur många leads har det genererat?”

Där och då blev det ännu tydligare att målen måste gå hand i hand, något som min kollega Anders beskriver i ett tidigare blogginlägg. Utgå ifrån företagets övergripande försäljningsmål. Tydliggör vad marknad ska stå för och vad sälj ska leverera, så har ni en bra utgångspunkt.

2. Sätt upp gemensamma möten

“Åh nej, ännu ett jobbigt möte som tar upp tid?” kanske du tänker.

Det är oerhört viktigt att hitta ett gemensamt forum där marknad och sälj kan sitta tillsammans och diskutera frågor som rör det operativa arbetet. Vi på Business Reflex använder oss av redaktionsmöten varannan vecka där vi går igenom de senaste 14 dagarna ur ett marknadsförings-, leads- och säljperspektiv.

Ibland finns det redan befintliga möten över “blockgränserna” och då är det naturligtvis inget måste att hitta ytterligare en mötestid. Se istället till att lägga till några punkter på agendan där ni fokuserar på taktiker och actions samt fördela ansvar på olika personer.

3. Följ med varandra ut på fältet

Det här med att lära av varandra ute på fältet är inget nytt påfund. Men i det dagliga arbetet kan det vara svårt att hitta tid till den typen av aktiviteter. Som marknadsförare finns det många fördelar att följa med ut på kundmöten. Marknadsförare är de som – paradoxalt nog . träffar kunderna mest sällan. Och ändå ska vi kunna kommunicera med dem!

Gemensamma kundmöten kommer ge marknadsförare värdefulla insikter:

  • Hur pitchar säljare produkten/tjänsten?
  • Vilka pain points har köparna egentligen?
  • Är det några frågor som dyker upp oftare än andra?

Som säljare kan det här “fältet” handla om allt från att skriva content till att komma med värdefull input och sätta upp säljdrivande kampanjer. Att en säljare skriver blogginlägg är inga som helst konstigheter. Dels vet de vilka saker man kan adressera i en blogg och dels är det ett utmärkt tillfälle att bygga det egna varumärket i branschen.

4. Utbilda i social selling

Social selling går delvis ihop med punkten innan, men det går inte att understryka vikten av att marknadsförare hjälper sina säljare. Det är oerhört viktigt att förse dem med rätt verktyg för att kunna stärka det personliga varumärket.

Utbilda i allt från hur de bygger effektiva LinkedIn-profiler till hur de engagerar sig i rätt grupper och hur de kan skriva bra inlägg på LinkedIn.
När grunden är satt är det viktigt att köra regelbundna avstämningar. Det dyker alltid upp nyheter, till exempel ändringar i algoritmer och nya funktioner.
I det långa loppet innebär det att säljare kan hjälpa till och skapa content – eller sprida befintligt innehåll – och på det sättet hjälpa marknadsföraren.

Läs mer

Missa inte när Rasmus Hallgren gästade avsnitt 45 av podcasten Marknadscoacherna. Där delar han ännu mer djupgående av de främsta tipsen för ett effektivt samarbete mellan sälj och marknad.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål

    Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex