Krig, inflation, lågkonjunktur! I dåliga tider är det extra viktigt att fokusera och inte slösa de resurser man har.
Här kommer förslag på hur du ska prioritera för att klara de bistra tiderna framöver och komma ut stark på andra sidan. För det finns ett efter även här.
1. Förlora inga kunder
Kunderna är oroade, har kortsiktigt fokus och vill ha kontroll. Hjälp dom med det! Var flexibel även om det svider.
Tänk långsiktigt om dina kundrelationer. Många kunder drar i handbromsen och vill avsluta avtal. Det finns så klart en ekonomisk realitet bakom det, men det kan också vara en reflex.
Ansträng dig för att bevisa ert värde på nytt. Det kan ha fallit bort i paniken. Relatera det ni gör till det kortsiktiga fokus som kunderna har nu. Om det ni gör hos kund inte har ett kortsiktigt värde behöver ni förändra ert erbjudande eller acceptera ett uppsagt eller pausat avtal.
Så fundera över vad du kan göra nu för att hjälpa kunderna på kort sikt. Utforma ditt erbjudande så att det passar kundens nuvarande situation. Dela risk med kunden. Lås inte in kunden. Gilla läget tillsammans med kunden.
2. Förlora inga pågående affärer
Många affärer har gått i dvala eftersom tillvaron är osäker. Ytterligare en investering kan kännas riskfylld och rentav omöjlig att genomföra. Ni måste självklart revidera säljmålen med tanke på det nya läget. Det kommer troligen inte gå att “ta i lite extra” och nå de gamla målen.
Om nu affärerna drar ut på tiden måste du anpassa dig efter det. Om det du säljer gör nytta för dina kunder kommer du kunna göra affären sen, men inte nu.
Tänk då på vad du behöver göra under denna utsträckta säljprocess för att inte tappa initiativet. Du kommer behöva hålla kommunikationen uppe med kunden under ovanligt lång tid. Låt det inte bli tyst. Hitta sätt att leverera värde även om du inte kan sälja.
Kan du göra en liten affär nu? Något som hjälper på kort sikt så att du får igång kundrelationen. Kan du rentav bjuda på något nu och ta betalt senare. Du kanske behöver erbjuda dig att dela risk med kunden på ett sätt ni normalt inte gör.
Eller erbjud något litet som är enkelt för kunden att säga ja till.
3. Bli inte bortglömd
Det kommer en morgondag. Då ska ni vara top of mind. Det är ett stort misstag att stänga ner marknadsföringen nu. Dra ner kan man göra men inte stänga ner. Det viktiga är att ni forsätter synas för er målgrupp genom hela krisen.
Anpassa budskapet till läget. Visa ärlig empati med din målgrupp. Se över annonseringen så att ni inte bara kör på som vanligt med budskap som inte alls passar i den nya verkligheten. Ändra men stäng inte ner.
4. Träna och bli bättre än någonsin
Om det blir lite mindre att göra ska du utnyttja tiden till att bli bättre. Ni kan genomföra förbättringarna ni aldrig har tid att göra annars. Med det nya läget är trycket att bli digital i sin försäljning och marknadsföring större än någonsin. Så vad kan man göra?
- Uppdatera till ett modernt CRM-system
- Städa i databasen och lägg in alla kunder och prospekts
- Se över er säljprocess och förbättra den
- Utbilda er i Social selling
- Skapa content som bloggposter och white papers
- Spela in demofilmer eller annat säljmaterial
- Uppdatera er webb
- Läs böcker om modern försäljning och håll föredrag för varandra
- Skriv kundcase
- Lär dig LinkedIn på riktigt
- Gör en serie webinar
Kom igen nu! Det finns massor att göra. Blunda inte för krisen. Ta till dig och anpassa dig.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital marknadsföring, Försäljning
Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål
Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål