Inledning
Dagens marknadsföring kretsar till stor del kring att generera nya leads. Det finns en stor potential att bearbeta befintliga kontakter. I det här blogginlägget får du tips på hur du fångar rätt data och sätter upp kampanjer som för dina leads närmare ett köp.
Det finns en tydlig startpunkt att utgå ifrån, nämligen en välsegmenterad databas. Det går knappast att understryka vikten av att hålla databasen uppdaterad och städad. Allt för att kunna leverera innehåll med så hög relevans som möjligt. Det går att dela in kontakterna i olika kluster beroende på motivation och demografi. Roll, intresse och företagsstorlek är andra bra ställen att börja på.
Hur får du då tag i den här informationen? Börja med att lägga till fält i dina formulär för att samla in så mycket data som möjligt. Det gör det enkelt att bygga upp olika flöden beroende på dessa svar. Det sista du vill göra är att skicka ut samma innehåll till hela databasen.
Ett exempel på de frågor vi på Business Reflex ställer våra besökare när de vill ladda ner vårt innehåll. Företagsstorlek och drivkraft är båda nyckelfrågor.
Innan du börjar bygga upp olika typer av flöden så är det så klart viktigt att du har tillräckligt med innehåll – och framför allt bra innehåll – för att kunna ge värde till dina mottagare. Det finns nämligen ett par olika typer av kampanjer och automatiserade flöden som du kan testa.
Olika typer av flöden
New name nurture
Ett perfekt alternativ för nya leads som precis har konverterat för första gången. Ni får en möjlighet att introducera ert varumärke och vad ni står för. Fokusera lite extra på lättförståeligt innehåll som har en bred approach. Undvik att prata om specifika funktioner på några av er produkter.
Re-engage nurture
Tiden går och helt plötsligt står du där med ett gäng leads som börjar bli kalla. Ingen från marknad eller sälj har pratat med dessa på flera månader. Här är en re-engage perfekt för att se ifall det finns något engagemang. I vissa fall har de slutat på sina jobb och du har en inaktiv e-postadress i din databas. Samla ihop dessa och ta bort från kommande utskick för att förbättra kvaliteten på dina listor.
Säljkampanjer
Här gäller det att tippa era leads över kanten. Var noga med att endast rikta dessa kampanjer mot leads som är lite längre ner i tratten och anses vara köpredo. Det är ingen idé att gå ut med en “hard sell”-kampanj till någon som precis laddat ned ett white paper. Se till att synka dessa kampanjer med säljavdelningen för att boosta varandra.
4 tips på att hålla leads varma
1. RSS-flöde från bloggen
Det här är kanske den enklaste och mest tidsbesparande taktiken. Ha ett formulär på er bloggsida som besökare kan fylla i om de vill ha utskick från er blogg. Ni kan sedan sätta upp ett flöde som skickar ut ett mejl varje gång ett nytt inlägg publiceras. Perfekt för att hålla leads varma och även driva trafik till er hemsida.
2. Dela med er av case
Finns det något arbete med en kund som ni är extra stolta över? Kundcase är väldigt effektiva längre ner i köpresan. Människor litar på andra människor och vill mer än gärna höra vad de tycker om olika produkter och tjänster. Om ni har segmenterat listor beroende på bransch, företagsstorlek eller omsättning så är det väldigt lätt att skicka ut mejl och matcha kundcase med leads i liknande situation.
3. Interaktivt innehåll
Interaktivt innehåll har varit ett hett ämne under en längre tid, men de senaste åren har det fullkomligt exploderat. Kalkylatorer där besökaren själv får upptäcka vad det finns att vinna på att använda sig av er lösning eller tjänst blir allt vanligare. Kampanjer för att pusha den här typen av innehåll funkar väldigt bra och är ett utmärkt sätt för att återigen hamna top-of-mind hos köparen.
4. Nylanseringar
Händer det något hos er? Lanseringar och nya produkter har visserligen lite för mycket ”inifrån och ut”-fokus, men ibland är det en ny funktion i verktyget som triggar köparen. Se till att sätta upp en plan för hur ditt företag kommunicerar olika typer av lanseringar och produkterbjudanden.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?