Digital Marknadsföring

Marknadstrenderna inom B2B du bör ha koll på

Johanna Pihl

Publicerad 30 December 2019

Johanna Pihl

Publicerad 30 December 2019

Trender marknadsföring B2B

Inledning

Vilka är de fem viktigaste trenderna att hålla koll på som marknadschef inom B2B 2020? Pete Hoelscher som är chef på San Francisco-baserade konsultföretag Martech Advisor*, har listat vad han tror är det viktigaste trenderna för det kommande året. Fenomenen är inte nya i sig, men en tydlig trend pekar på att vi måste bli vassare i den marknadsföring vi redan arbetar med.

Trend #1 Email Marketing fortsätter att utvecklas

Marknadsföring via email har varit en viktig kanal inom B2B i över två årtionden. Via email kan du nå dina målgrupper närsomhelst och varsomhelst. Om du dessutom samlar in datan kring dina kontakter rätt så kan du bli väl medveten om vilka som når ditt budskap.

Därför fortsätter email-marknadsföring vara en viktig del för din försäljning inom B2B och kommer fortsätta vara så om inget oförutsett inträffar. Enligt IEEE GlobalSpec Industrial Marketing Trends survey jobbar 60% av företagen med email-marknadsföring och 43% kommer att satsa ännu mer på detta under året som kommer.**

Men eftersom att fler väljer att satsa på kanalen så kommer konkurrensen att hårdna. Därför måste företag vässa sina budskap och se till att det blir ännu mer personligt för mottagaren. Från att se till att vi nämner mottagaren med sitt namn måste vi nu se till att budskapet de får är baserat på deras beteende (ex. på din hemsida). Eran då vi skickade ut massmeddelande till okända listor är över.

Trend #2 Marknadsförare måste bli bättre på att använda den teknik som finns

Att våra köpare blir mer digitala är ingen nyhet. Och tiden då vi sköt ut vårt budskap hej vilt är över. Endast 37% av B2B-företag använder sig av ett Marketing Automation System idag**. Men allt fler börjar förstå vikten av att kunna segmentera sin målgrupp med precision och guida prospekts genom hela säljcykeln. Inte förrän då kan vi säkra att vi skickar ut rätt budskap, till rätt målgrupp i rätt tid.

Trend #3 Mäta ROI fortsätter vara en topprioritet…och en riktig utmaning

Pressen att kunna visa ROI för valda marknadsinsatser fortsätter vara en stor utmaning för företag. För att få mer budget till marknadsföring måste du visa för chefer och ledning att ni satsas på rätt kanaler. Och med de möjligheter som finns att spåra beteenden hos våra kunder i de digitala plattformarna är det nu obligatoriskt som marknadsförare att visa the bang for the bucket.

När B2B-marknadsförare var frågade vad som var den allra största utmaningen i deras arbete, var det vanligaste svaret att visa ROI:n i deras marknadsinsatser**. Under kommande år kommer många marknadsförare ha fokus på att förbättra sina mätningar genom att inte bara räkna hur många leads de har fått in via hemsidan. De kommer även behöva följa dem genom säljcykeln för att se vilka som resulterade i en affär. Så har du ännu inte förstått att marknad och sälj måste vara ett team – så är det hög tid nu!

Trend #4 Kvalitativt content är viktigare än någonsin

Många har förstått att dagens B2B-köpare redan vet vad de vill ha när ni kontaktar dom. Helt enkelt för att de redan identifierat sina problem och behov (förhoppningsvis genom det content ni har producerat). Men att ranka bra i Google blir allt svårare i myllret av content och bloggposter. Därför kommer B2B-marknadsförare behöva vässa sina pennor ännu vassare för att se till att det content som produceras är av högsta kvalité. Content Marketing ligger i topp tre för B2B-marknadsföring över det arbete man satsar på. Dock är siffran låg när det kommer till marknadsteam som har en uttalad strategi för sitt contentarbete.**

Nu när content är en stor del av marknadsmixen kommer företag att fokusera på att all produktion ger önskat resultat. För att möjliggöra detta måste de ha en mer uttalad strategi där de skapar content som är mätbart och anpassat för de olika delar i säljcykeln kunder befinner sig. Tips! Läs vår guide “6 steg till framgångsrik content marketing”

Trend #5 Det är dags att kombinera det gamla med det nya

Förutom den markanta skillnaden av att vi flyttat större delen av vår marknadsföring online de senaste åren, så finns många traditionella marknadskanaler kvar i marknadsmixen. Enligt IEEE GlobalSpec Industrial Marketing Trends survey kommer B2B-företag fortsätta att investera i exempelvis mässor som en del av deras marknadsföring**. Och det finns en logik varför – där har ni möjlighet att träffa potentiella kunder IRL samt att hålla ett öga på konkurrenterna.

2020 kommer vi att se den traditionella marknadsföringen, så som mässor, kombineras med den digitala. Det blir B2B-marknadsförarens jobb att skapa synlighet i de digitala kanalerna före, under och efter fysiska marknadsinsatser i syfte att öka engagemanget och bygga relation.

*martechadvisor.com
**ieeeglobalspec.com 

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex