Inledning
Influencer marketing är en kanal på stark frammarsch, både i Sverige och globalt, och allt fler marknadsförare har nu börjat upptäcka fördelarna med att låta influencers marknadsföra företagets produkter och tjänster mot målgruppen.
De flesta förknippar nog influencer marketing främst med konsumentmarknadsföring (B2C), men även i B2B-sammanhang kan influencer marketing vara ett kraftfullt verktyg för att nå fram till, och påverka, sina potentiella köpare. När vi hade Sanna Persson från Cure Media här på besök för att spela in ett avsnitt med Sälj- och Marknadspodden passade vi på att ställa tre frågor kopplat till influencer marketing för B2B.
Varför anser du att influencer marketing är en effektiv marknadsföringskanal?
Själva ordet ”influence” säger mycket, tycker jag. Marknadsföring handlar i grunden om att kunna säga något som påverkar någon annan och det är detta som är hjärtat i influencer marketing. Vår filosofi är att den mest effektiva marknadsföringen är när du hör det från någon som du litar på och aktivt följer. Det kan vara dina vänner eller familj, som du träffar varje dag, eller från en influencer som du följer i sociala media och relaterar till. Som en slags digital word-of-mouth, kan man säga.
Varför ska företag överväga influencer marketing B2B som en del i marknadsmixen?
Vare sig vi pratar B2B eller B2C så är det ju alltid människor det handlar om – människor som köper av, och påverkas av, andra människor. Självklart ser köpprocessen annorlunda ut, vilket man måste ta hänsyn till i sin strategi, men det finns också många likheter. Jag tycker det känns som att gränserna mellan de olika kategorierna suddas ut alltmer och idag handlar det mycket om att som marknadsförare lyckas skapa rätt känsla och bygga förtroende, oavsett om det är med hjälp av relevanta personer som kan er bransch och därmed är trovärdiga för köparna, eller om det är med hjälp av business-case och data.
Att inkludera influencer marketing i sin marknadsstrategi tror jag blir allt viktigare att tänka på nu när de yngre generationerna börjar komma upp i beslutsfattande positioner. Ta till exempel generation Z som är uppvuxen med sociala medier och vana vid att följa influencers inom olika intresseområden, både på jobbet och privat. Här måste man tänka nytt och hänga med för att förbli relevant.
Slutligen, vad kan man som B2B-företag uppnå med hjälp av influencer marketing?
rågan är, vad kan man inte uppnå? Hehe, nej men några konkreta områden där influencers kan vara till stor hjälp är när det kommer till att sprida content och få fram det till målgruppen på ett bra sätt, från en trovärdig avsändare. Detta kan ju i sin tur hjälpa till i arbetet med att bygga thought leadership, vilket på sikt bidrar till att stärka ert varumärke gentemot er målgrupp. Sen kan det såklart även vara ett effektivt verktyg när det kommer till att driva försäljning, men det beror ju lite på vilken typ av produkt eller tjänst ni erbjuder och hur köpresan ser ut för just er persona.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring
Event: Den nya digitala kundresan (Stockholm, 30 januari)
Event: Den nya digitala kundresan (Stockholm, 30 januari)
Digital marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi