Inledning
De flesta marknadsförare känner till fördelarna med content marketing. Detta stärker varumärket, förbättrar synligheten i sökmotorer samt hjälper dina köpare framåt på köpresan. Rent praktiskt innebär content produktion ofta att skriva bloggposter för publicering och delning i företagets kanaler. Men att skriva bloggar och skapa innehåll är en utmaning för många. I detta blogginlägg kommer några contenttips och sådant ni kan tänka på för att komma igång.
Content (eller innehåll) blir på många företag en sekundär uppgift, något som vi ska ta itu med “när vi får lite tid över”. Även vi som arbetar med digital marknadsföring och dagligen producerar content stöter på de vanligaste hindrena – brist på tid eller idéer. Vi ställer oss frågor såsom; Vad ska jag skriva om? Vart ska jag börja? Tillför det värde? Är det av intresse och för vem? Eller helt enkelt – när ska jag få tid att skriva?
Vem ska skriva content?
Jag vågar påstå att alla på ert företag kan bidra på något sätt i contentskapandet. Det viktigaste att ha i åtanke är er persona. En säljare kan till exempel skriva ett nedladdningsbart dokument med de vanligaste frågorna kring företagets tjänster eller produkter. Någon som arbetar med implementation kan skriva en blogg om de steg som gör implementationen lyckad eller en guide om hur de kan förbereda sig. Någon på IT är kanske en hejare på att korrekturläsa medan personen i receptionen producerar film på fritiden. Det absolut viktigaste är att ni utgår från vad den potentiella kunden vill veta.
Det underlättar givetvis att involvera nyckelpersoner (kunskapsmässigt) och de som verkligen är intresserade av att skriva och dela sin kunskap. Bygg upp en liten “content-grupp”. När någon är osäker på någonting (för det blir alla någon gång). Stötta varandra genom att ta reda på vad som behövs för att ta innehållet till nästa steg.
När ska vi skriva content?
När ni har hittat er “content-grupp” bör ni diskutera processen och ta fram en plan. Tid är individuellt och det är viktigt att ni har samma förväntningar och mål.
- Avsätt tid för att brainstorma och lägga upp en strategi.
- Skapa en gemensam publiceringskalender. Var rimliga i er planering.
- Kör en “workshop-light”. Huvudsyftet är att få igång produktionen, inte att diskutera eller färdigställa.
- Om det är svårt att hitta tid på grund av hög arbetsbelastning, se efter om det finns någon runt omkring personen som kan avlasta.
- Sist men inte minst, fastställ en tid för uppföljning eller ett första utkast.
Vad ska vi skriva för content?
Ledordet är – Relevant. Om ni har en utarbetad “persona” ska ni givetvis utgå ifrån den. Tänk utifrån köpresan och att ni ska skapa innehåll som era leads/kunder kan tänkas googla på. Vad undrar de över? Vad för slags content behöver de innan de tar steget och kontaktar er? Utan att lassa på med köpargument, behåll ett “utifrån-och-in-perspektiv”.
Ibland kan det vara så att ni bara behöver vända på steken. När ni kör fast med ett argument – utgå ifrån motargumentet. Fråga inte kundtjänst – fråga HR, ni kanske får en annan vinkel. Något som vi med framgång har provat hos oss på Business Reflex är bilder. När idéerna tar slut så kan ni köra den där “workshopen” som jag nämnde tidigare: Istället för att fokusera på text – fokusera på bild.
Slutsats
Det finns en anledning till att vissa av de bloggar som skrivs aldrig publiceras aldrig. Anledningarna skiljer sig; ibland handlar det om timing och ibland om att vi helt enkelt inte är nöjda med kvaliteten på innehållet. Ett gott råd att ta med dig på content-resan är att inte massproducera och publicera bloggar enbart för publiceringens skull. Personligen har jag “skrotat” eller lagt minst 15 av 20 bloggar i väntläge i brist på vidare uppslag eller i väntan på bättre tider. Det är helt enkelt värt det, för att få ihop de 5 bloggar som jag är riktigt nöjd med.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?