Digital marknadsföring

Det här behöver du veta om “Svenskarna och internet 2018”

Rasmus Hallgren

Publicerad 11 October 2018

Rasmus Hallgren

Publicerad 11 October 2018

Svenskarna och internet

Inledning

Sedan år 2000 har Internetstiftelsen i Sverige (IIS) samlat in data om hur den svenska befolkningen använder informations- och kommunikationsteknik. I förra veckan presenterades 2018 års rapport “Svenskarna och internet” inför storpublik på Epicenter. Vilka är nycklarna att ta med sig?

Rapporten har fått stor medial uppmärksamhet för resultaten genom åren. Svenskarnas vanor dissekeras och analyseras av flera stora medier och visst sticker några resultat ut lite extra även i år:

  • Vart fjärde spädbarn har någon gång surfat på nätet
  • Nästan alla svenskar – närmare bestämt 98 procent – har tillgång till internet i hemmet
  • 51 procent lyssnar på podcasts – att jämföra med 29 procent 2015

Att den svenska befolkningen är mer digital än övriga världen sätter givetvis sina spår när det gäller både marknadsföring och försäljning. Uteslutande del av köpcykeln tar plats bland Facebook-annonser, javascript-koder och Google-sökningar. Det krävs därmed ännu mer av företag som vill nå ut med sitt varumärke framför ögonen på potentiella köpare.

Men det går ändå att fastslå att årets undersökning inte bjöd på några riktigt stora överraskningar. Ett tydligt tecken på en hög internetmognad där utvecklingen har stabiliserats de senaste åren. Vi på Business Reflex tänkte ändå kika lite närmare på några av resultaten.

Sociala medier ökar – och stagnerar

83 procent använder sociala medier, där det dagliga användandet har ökat till 63 procent i år. Stora drakar som Facebook och Instagram står sig starka, även om det dagliga användandet på den förstnämnda börjar att minska. Detsamma gäller till exempel LinkedIn och Twitter där användandet har stagnerat respektive minskat.

Även om det finns en lite negativ trend bland nätverken som varit mest framgångsrika för företag, så går det inte att blunda för sociala mediers popularitet. LinkedIn och Facebook kommer fortsatt att vara viktiga kanaler för att nå ut med sitt företagsbudskap. Glöm inte heller att lägga lite pengar bakom posterna för att få ökad spridning.

Optimera för sökmotorer

97 procent av internetanvändarna söker efter information, varav en tredjedel gör det dagligen. Informationssamhället innebär att folk söker mer frekvent än någonsin tidigare. Hela 61 procent uppger sig använda Google varje dag! Samtidigt anser 47 procent att helt och hållet att det var enkelt att hitta rätt sökord – en sänkning från förra årets 62 procent.

Därför blir det extra viktigt att du har en pålitlig hemsida där det är lätt att hitta relevant information för dina besökare. Skapa innehåll baserat på sökbeteenden för att kunna driva ännu mer relevant trafik till din sajt.

Poddar fortsatt hett

Precis som vi nämnde i inledningen så uppger 51 procent av svenskarna att de någon gång har lyssnat på en podcast. 8 procent gör det dagligen och 30 procent minst en gång i månaden.

Även om utbudet av poddar har ökat markant de senaste åren så finns det fortfarande en del outforskad mark. Vi på Business Reflex var långt ifrån först med att starta poddar inom marknadsföring, men kan nu stoltsera med både Marknadscoacherna samt Sälj- och Marknadspodden som lockar många lyssnare varje månad. Det finns med andra ord gott om utrymme för dig som ännu inte startat än podcast!

Mer om rapporten

Vill du nörda ner dig i en 124-sidig rapport kan du ladda ner den i sin helhet.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital marknadsföring

    Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B

    Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B

  • Digital marknadsföring

    AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys

    AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex