Inledning
Content is king! Och nu ska alla ha en content manager. Men enbart content kommer inte ge några nya affärer. Det krävs betydligt mer. Om content är kungen så är “marknadsmaskinen” drottningen i kungariket.
Content marketing, eller innehållsmarknadsföring, är ett begrepp som länge har florerat hejvilt i såväl styrelserum som på marknadsavdelningar. Även om denna typ av marknadsföring har visat sig vara framgångsrik är det lätt att stirra sig blind på fenomenet och tro att content i sig är lösningen på alla ens tillväxtproblem; Att en duktig content manager är vad som behövs för att vända en fallande trend. Här berättar vi vad vi tror att du egentligen behöver om du funderar på att anställa en content manager.
Content marketing växer och vi förstår varför
Enligt den färska rapporten B2B Content Marketing: 2017 Benchmark, Budgets, and Trends – North America, som publiceras årligen av Content Marketing Institute och MarketingProfs, använder så mycket som 89% av deltagarna sig av Content Marketing idag. Om vi ser till marknadsförare här i Sverige är motsvarande siffra 67% (enligt en undersökning gjord av Spoon Agency). Trots att den senare är något lägre visar den på att även svenska företag har anammat content marketing.
Det är enkelt att förstå varför content marketing har blivit så populärt: genom att erbjuda dina potentiella köpare relevant och engagerande innehåll hjälper du dem framåt på köpresan samtidigt som du positionerar dig och ditt företag som en trovärdig leverantör när kunden väl är redo att ta ett köpbeslut.
Många anställer en content manager för tidigt
I och med att content marketing ökar i popularitet är det allt fler små och medelstora företag som anställer content managers, eller innehållsansvariga. Då detta fortfarande är ett relativt nytt yrke i Sverige råder fortfarande en viss förvirring om vad rollen innebär. Generellt kan man säga att en content manager ansvarar för att skapa, publicera och uppdatera innehåll i olika kanaler. “Det är väl bra?”, tänker ni nu. Absolut! Men för att detta ska resultera i effektiv, leadsgenererande marknadsföring är det fler saker som behöver finnas på plats först.
Problemet vi ser hos allt fler små och medelstora företag är att de anställer en content manager för tidigt, i förhoppningen om att detta ska sätta fart på marknadsföringen. I flera fall finns det inte ens en marknadsfunktion på plats utan personen som kommer in har i uppgift att bygga upp denna helt från grunden. På samma sätt som man tidigare började bygga upp sin marknadsavdelning genom att anställa en marknadskoordinator eller en marknadsassistent är det nu alltså content managers som efterfrågas.
3 steg till content som ger affärer
Enbart content kanske ger dig uppmärksamhet. Men om det ska bli affärer och nya kunder behövs det mer än så, nämligen:
- En contentstrategi som utgår från den du vill kommunicera med
- En tydlig struktur för hur content ska generera leads och följare
- Resurser som kan skapa content och resurser som kan marknadsföra content
Om du hoppar över dessa tre steg riskerar content att bli brus som inte leder någonstans.
Vikten av en fungerande marknadsmaskin
Så vad ska man göra om vill komma igång med sin contentproduktion på ett effektivt sätt när det inte finns en marknadsfunktion? Som vi nämnde tidigare är det några saker som behöver finnas på plats för att du, genom att anställa en content manager, ska lyckas skapa en välfungerade, leadsgenererande marknadsfunktion. Vi brukar säga att du behöver en marknadsmaskin. Detta innefattar en heltäckande marknadsstrategi som exekveras med hjälp av effektiva processer och metoder i kombination med lämpliga system och verktyg.
Marknadsmaskinen ser till att er marknadsföring sköts på ett effektivt och relevant sätt. Det innefattar alltifrån strategiska beslut till uppdateringar i sociala kanaler – högt och lågt. Denna marknadsmaskin behöver såklart fyllas på med content, och det är här en content manager kommer in bilden.
Att anställa en content manager kan med andra ord vara helt rätt, så länge ni ser till att ha en välfungerande marknadsfunktion på plats först. Den som är contentansvarig spelar en viktig roll i marknadsteamet men tanken är alltså inte att hen ensam ska utgöra hela marknadsavdelningen.
Marknadsmaskin + Content Manager = Sant!
Long story short: När din marknadsmaskin väl finns på plats, det vill säga när du har en välfungerande marknadsmaskin, kan det vara ett smart drag att anställa en content manager som ser till att maskinen fylls på med relevant content som stöttar dina affärer och som är i linje med dina affärsmål.
Självklart kan du också se dig om efter en lösning som innefattar en content manager med en marknadsmaskin i ryggen – då kan du komma igång med din marknadsföring och din contentproduktion direkt.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring
Event: Den nya digitala kundresan (Stockholm, 30 januari)
Event: Den nya digitala kundresan (Stockholm, 30 januari)
Digital marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi