Försäljning

Därför bör du komma igång med omvärldsbevakning

Rasmus Hallgren

Publicerad 24 September 2018

Rasmus Hallgren

Publicerad 24 September 2018

Omvärldsbevakning

Inledning

Har du någon gång blivit kontaktad av en säljare som vill presentera en tjänst för omvärldsbevakning och tänkt högt för dig själv: “Det här med omvärldsbevakning är inte för mig”? Då är det dags att tänka om – och vi berättar varför.

Många brukar hastigt förväxla mediebevakning – vad som sägs om ditt varumärke i tryckta, digitala och sociala medier – och omvärldsbevakning – införskaffandet av information om organisationens omvärld, till exempel branschen och konkurrenter. Faktum är att omvärldsbevakning inte bara är av intresse för kommunikationsavdelningen. Det är även av stor vikt för affärsutveckling och ökad tillväxt hos företaget som helhet.

Det finns flera konkreta anledningar till att komma igång med omvärldsbevakning, bland annat för att:

  • Identifiera ställen där potentiella kunder befinner sig
  • Bevaka vad som sägs om varumärket och era produkter
  • Identifiera och förstå aktuella trender i din bransch
  • Följa aktuella debatter

Sprid informationen inom företaget

Den stora skillnaden mellan mediebevakning och omvärldsbevakning är vad som händer när rapporterna har hamnat i inkorgen. En skicklig omvärldsbevakare ser till att omvandla insikter till handling för att driva företaget framåt. Att sprida informationen inom företaget är därmed A och O i arbetet:

  • Säljare kan ha stor nytta av vad som sägs i branschen och om företaget när de är ute och träffar befintliga och potentiella kunder.
  • Data från rapporterna kan ge hintar om möjligheter för produktutvecklarna att förbättra eller skapa nya produkter eller tjänster.
  • Customer Success kan enkelt fånga upp missnöjda kunder för att hjälpa till och vända på deras ilska. Givetvis är det även ett bra format för att snappa upp nöjda kunder och nå ut till dessa med.

Så kommer du igång med omvärldsbevakning

För att kunna omvärldsbevaka på ett effektivt sätt behöver du sätta upp en tydlig strategi. Sätt realistiska mål baserat på vad du vill uppnå. 

Det finns en mängd olika verktyg – Cision, Meltwater, Mynewsdesk och Notified för att nämna ett par – som hjälper dig med din omvärldsbevakning. Dessa varierar kraftigt i pris och erbjudande och kräver en grundlig undersökning innan man bestämmer sig.

Till en början räcker det dock gott och väl att ta hjälp av Google Alerts. Det är helt gratis och hjälper dig med de allra mest fundamentala bitarna, som att sätta upp sökprofiler och bygga upp rapporter. Du kan enkelt sätta upp bevakning på ditt företagsnamn, nyckelpersoner samt konkurrenter och därefter få automatiska e-postrapporter så fort något händer.

Där ser du! Det är inte alls svårt att komma igång med omvärldsbevakning – och förhoppningsvis ger det många handlingsbara insikter. Lycka till!

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital marknadsföring, Försäljning

    Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål

    Strategisk marknadsföring: Din väg för att nå företagets affärsmål

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex