Digital Marknadsföring

Varför ska du starta en podcast?

Anders Hermansson

Publicerad 22 January 2018

Anders Hermansson

Publicerad 22 January 2018

Inledning

Om du har något att berätta för dina köpare kan du starta en podcast. Jag och Lars startade vår podcast Sälj- och marknadspodden under 2014 och det är lika roligt nu som då. Precis som med allt annat tar det lite tid innan du är igång, men det är oerhört roligt och enligt den feedback vi får hjälper det våra köpare och andra verksamma i branschen.

Med en podcast får du lång tid tillsammans med dina köpare. Det är bekvämt för dem och effektivt för dig. Så om du har relevanta saker att berätta som du tror fungerar att lyssna på, kör igång.

Detta behöver du

  • En bra mikrofon. Typen av inspelningsutrustningen påverkar ljudet. Det går självklart att använda ett headset och spela in direkt i datorn, men kvaliteten blir såklart bättre om du använder dig av en bra mikrofon.
  • Ett ljudediteringsprogram. Kör du Mac så har du Garageband. Audacity är annars ett annat bra verktyg.
  • Någonstans att lägga dina filer. T ex på din blogg. Vi kör WordPress och använder en plug-in som heter Powerpress för att publicera våra avsnitt. Funkar kanon. Vår systerpodd Marknadscoacherna använder sig av Justcast eftersom man endast kan ha en podd hostad per WordPress instans.

Varför ska man göra en podcast?

Det finns olika affärsmodeller för poddar. Många större har reklam. Andra är sponsrade. Men det finns även poddar som enbart används som en content marketing-kanal. Vår egen podd är ett exempel på det. Jag hymlar inte med det. Om vi gör en bra podcast har det så klart en positiv effekt på vårt varumärke i och slutet kan man hoppas att det blir affärer.

Ta din podcast till nästa nivå

Ett bra nästa steg i din podd är att försöka ta in gäster. Det behövs flera infallsvinklar och då är gäster bra. Gäster kan också berätta saker från samma perspektiv som lyssnaren vilket ofta är intressant.

När vi tar in gäster så försöker vi komma överens om ett manus med gästen INNAN vi spelar in. Det är bra att ha ett antal punkter så man vet i vilken ordning man skall ta upp saker. Ett manus får inte bli för detaljerat, då blir det som att läsa innantill. Med andra ord; Trist.

Därför startade vi Sälj- och marknadspodden

Vi pratar om det vi brinner för. Det tror jag blir bäst. I grunden vill vi vara med och förändra hur företag kommunicerar och gör affärer med sina kunder. Content marketing är ett utmärkt ställe att börja på. Om vi kan få fler att hänga på med hjälp av vår podcast så är det ju lysande. Vi håller våra avsnitt hyfsat korta vilket verkar vara uppskattat.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex