Digital Marknadsföring

Skapa nya affärsmöjligheter med VR i marknadsföringen

Josefine Mellbrand

Publicerad 15 March 2022

Josefine Mellbrand

Publicerad 15 March 2022

VR

Vad är Virtual Reality?

Du har säkert hör talas om Virtual Reality (VR), i huvudsak är virtual Reality en datorbaserad simulering av en interaktiv miljö. Det känns verkligt och fysiskt. Virtual Reality är ett välkänt begrepp och gammal teknik som genom åren varit väldigt dyr. Det är inte förrän nu som tekniken har blivit tillräckligt bra för att den virtuella världen ska kunna utvecklas åt rätt håll. Dessutom har priserna fallit de senaste åren samtidigt som användarvänligheten ökat (då nya varianter av VR-headset utvecklats). Genom att att använda den senaste VR-tekniken medförs en ny unik chans att uppleva en simulerad värld som är uppbyggd kring din organisations erbjudande.

Vad kan VR användas för?

Inspiration, engagemang, påverkan – bara några av anledningarna till att världens ledande varumärken skapar fantastiska VR-marknadsföringsupplevelser.

– VR ger dig chansen att erbjuda dina kunder en helt ny köpupplevelse!

Genom VR kan dina kunder uppleva ditt erbjudande och inte enbart se och höra. Med VR så kan du erbjuda kunden en mer personlig köpresa och möjligheten att bekanta sig med dina tjänster innan ett köp i en simulerad “värld”. På så vis ger det kunden en bättre och starkare första intryck. VR-video ger även möjligheten att utbilda i organisationens tjänster, på ett enkelt och interaktivt sätt.

Nivån av intryck men den virtuella upplevelsen kan inte återges av traditionell TV och tidskrifter. Den påverkar köparens beslut mycket bättre! Här är fem starka argument för VR:

  • Lätt att överföra och distribuera
  • Ger en uppslukande och interaktiv upplevelse
  • Påverkar positivt köparens beslut
  • VR-teknologier får ditt varumärke att se framåt
  • Ett kraftfullt verktyg för att få ditt företag nära kunden

VR-marknadsföring tillåter företag att utjämna klyftan mellan erfarenhet och handling. Du kan använda VR för att erbjuda en digital upplevelse istället för en fysisk, som kan marknadsföra era tjänster.

– VR förändrar dynamiken mellan varumärket och konsumenterna

Förutom att marknadsföra befintliga tjänster kan du också använda VR för att visa upp organisationens utveckling. Detta kommer att hjälpa till att få kunder att investera i det ni skapar samt ge dig en källa till feedback.

Det viktigaste är att VR förändrar dynamiken mellan varumärken och konsumenter. Istället för att använda annonsblockerare eller klicka bort annonser så snabbt som möjligt, letar folk efter VR-varumärkesupplevelser. Här kommer dina konsumenter till dig, snarare än att du behöver locka dem.

– Belöning för varumärkeslojalitet

VR kan användas till mycket och det råder ingen tvekan om att VR är ett bra medium för att berätta en visuell historia. För ett par år sedan levererade New York Times Google Cardboard-glasögon till alla sina prenumeranter för att se VR-filmDessa glasögon levererades bara till deras mest lojala kunder, så de fungerade i huvudsak som ett incitament eller belöning för varumärkeslojalitet. Detta är ett exempel på hur företag som använt VR i marknadsföring gjort för att behålla och öka kundlojaliteten.

Hur kan VR hjälpa marknadsföringen och skapa nya affärsmöjligheter?

Att börja använda sig av VR har många fördelar och öppnar upp många nya affärsmöjligheter för konsumenterna.

– Nyttjande av VR innebär:

  • Stöttning av konsumenten i kundresan
  • Underlätta köpprocessen
  • Förhöjd upplevelse
  • Ger liv till komplexa produkter

1. Stick ut i mängden, och ligg steget före dina konkurrenter.

Konkurrensen fortsätter bara att växa och alla företag måste ständigt hitta nya lösningar för att sticka ut. En lösning till detta kan vara att börja använda sig av VR som sänder ett budskap till dina kunder att du är modern och uppdaterad på marknaden.
VR är fortfarande mest vanlig inom spelbranschen, men allt fler företag ser stora möjligheter med att använda sig av det virtuella. Med fortsatt distansarbete på många håll så ökar intresset för teknik och vår digitala kommunikation blir allt mer utvecklad. Idag är VR-tekniken tillräckligt bra för att kunna användas i marknadsföringen och för att skapa nya affärsmöjligheter.

-Varför inte en VR-demo eller en rundtur

Skapa en virtuell presentation av dina tjänster där du berättar om din organisation och ert erbjudande, eller varför inte ta med dina kunder på en rundtur där de kan uppleva servicen i ett VR-klipp. Med hjälp av VR kommer både befintliga och potentiella nykunder komma ihåg er och ert varumärke, vilket är det slutgiltiga målet, eller hur?

2. Få bättre kundlojalitet med interaktivitet, kreativitet och engagemang

Istället för att låta marknadsavdelningen publicera bloggar om tips och långa guider. Låt dem prova på riktigt via VR.
Ett exempel på ett företag som provat VR är företaget VIEW som producerar smarta fönster “View Dynamic Glass” med hjälp av artificiell intelligens. Automatiskt justeras ljusintaget baserat på solen och ökar tillgången till naturligt ljus samtidigt som behovet av bland annat persienner elimineras och oönskad värme inte kommer in.

För att konsumenterna skulle få möjligheten att prova detta i VR så byggdes ett demo-område på en mässa i LA. Detta var ett säljverktyg som inte bara transporterade sina kunder till ett virtuellt showroom, utan det levererade även dramatiska 4D-effekter så att de verkligen kunde känna hur “View Dynamic Glass” även minskade värmen.

Kunderna fick en kontroll till VR-headsetet där man fick möjligheten att reglera värderförhållandena, tiden på dygnet och även ändra årstid. Detta ökade verklighetsfaktorn och gav chansen för kunden att ge feedback i realtid.

VIEW Dynamic Glass

Vad krävs för att lyckas?

Det som krävs för att lyckas med VR är investeringar och rätt kompetens. Användandet av VR är fortfarande ganska nytt i de flesta branscherna med undantag för spelindustrin som fortfarande är störst. Så du bör därför ha stenkoll på din organisations köpprocess för att ta reda på om VR är något som kan passa organisationens erbjudande.

Tips för att lyckas:

  • Tänk på din målgrupp. VR är inte för alla, så utvärdera din målgrupp först innan ni tar steget
  • Skapa en “prova innan du köper”-upplevelse
  • Engagera dina kunder i en berättelse om varumärkets historia
  • Skapa riktigt fantastiskt innehåll. VR erbjuder varumärken en möjlighet att fånga uppmärksamhet och engagera sig i sin publik

Nyckeln till framgång är framförallt genom att veta om VR är rätt för din publik. När du provar det, gör ofta justeringar och var inte är rädd för felsteg. Som Mark Zuckerberg har sagt “Den största risken är att inte ta någon risk… I en värld som förändras väldigt fort är den enda strategin som är dömd till att misslyckas att inte ta risker.”
Att bygga vidare på framgångar (och misslyckanden) genom VR kommer att ge fantastiska upplevelser för kunderna, höga nivåer av engagemang och varumärkeslojalitet som kommer ge långsiktiga resultat.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Digital Marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

  • Digital Marknadsföring, Hubspot

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

    HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex