Digital marknadsföring

Skriva ett white paper – så här gör du

Anders Hermansson

Publicerad 25 October 2017

Anders Hermansson

Publicerad 25 October 2017

skriva ett white paper - content marketing

Inledning

Man kanske först skall besvara frågan “Varför man skall skriva ett white paper“.

Vi är alla så trötta på reklam, trötta på illa dolt skryt och trötta på en massa avsändarorienterad information.

I marknadsföringssammanhang är ett white paper till för att skapa förtroende genom att man som läsare får relevant information. Förhoppningen från författaren är då att man skall få ett försteg om det skulle vara så att läsaren någon gång skulle vilja köpa en produkt eller en tjänst som är kopplad till innehållet i white paper:et. Men man skall inte sälja i ett white paper, då blir det lika tröttsamt som alla annan reklam.

Ett relevant White Paper

Ett white paper är ett dokument som skall vara relevant för sin läsare. Det skall innehålla råd och lösningar på ett problem som läsaren har. Dela med dig av din kunskap och expertis. Var givmild.

Ett white paper kan också göra läsaren uppmärksam på ett nytt sätt att lösa ett problem eller en uppgift. Så kallat Thought Leadership.

Det finns ju självklart massor av människor som hävdar att deras format är överlägset bäst. Jag använder själv en enkel mall och koncentrerar mig på en sak. Är detta relevant för läsare?

Vad ska du skriva om?

För att veta vad du ska skriva om behöver du sätta dig in i läsarnas situation. Om ditt white paper är en del i en content marketing-satsning behöver du först göra din contentstrategi. Beskriv vem det är du skriver för. Välj ett ämne som är viktigt för läsaren och som du kan hjälpa till att lösa. Skriv sedan det du vet om hur man löser problemet. Fundera även på i vilken del av köpresan ditt white paper skall hjälpa till. Du kan läsa mer om detta i vårt white paper om hur man blir framgångsrik med content marketing.

Mer om White Paper

Lyssna på avsnitt nummer #5 av vår podcast Marknadscoacherna där vi berättar om hur du strukturerar ditt white paper på bästa sätt.

På wikiwho.com finns en enkel guide för har man kan tänka när man skriver ett white paper. Det är för övrigt att riktigt kul site där man kan få instruktioner om i princip vad som helst. Eftersom det är en wiki kan man även bidra med sina egna lösningar.

Wikipedia har naturligtvis en beskrivning av vad ett white paper är.

Om du har egna tips på hur man skriver ett white paper eller tips på bra white paper du läst får du gärna posta det här så att fler kan inspireras.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • digitala kundresan

    Digital marknadsföring

    Event: Den nya digitala kundresan (Stockholm, 30 januari)

    Event: Den nya digitala kundresan (Stockholm, 30 januari)

  • Digital marknadsföring, Försäljning

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

    Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex