Tillhör du en av alla B2B-bolag som vill generera fler leads men inte är helt säkra hur ni ska gå till väga? Det här vet du säkert redan: borta är dagarna då vi skickar ut massproducerade emails eller ringer kalla samtal. Leadsgenerering 2022 är något helt annat. Vill du få bättre förståelse för content marketing och varför det är en viktig pusselbit för att generera leads och öka ditt bolags lönsamhet? Då ska du definitivt läsa vidare.
Dina potentiella kunder söker lärdomar online
Du och dina kollegor sitter på kunskap inom er specifika nisch – se till att dela med er av den! Genom att publicera how-to artiklar, branschnyheter och tips på hur din produkt eller service kan användas – ökar ni chanserna för er målgrupp att hitta er.
Hur då kanske du tänker? Bland annat så älskar Google när unikt content publiceras och belönar därför hemsidor som gör det. Därtill kan du SEO optimera ditt content för att ranka högt på de sökord din målgrupp använder. Med det sagt, ju synligare du är på sökmotorerna för rätt typ av målgrupp, desto bättre förutsättningar för ökad trafik till hemsidan och förbättrad leadsgenerering.
Håll engagemanget uppe under långa säljcykler
Vi som jobbar inom B2B är (väl) bekanta med långa säljcykler. Att det kan ta flera månader för en potentiell kund att ta sig igenom hela säljcykeln, bär som du vet med sig en del risker. Det kan vara så enkelt som att ert företag försvinner i bruset. Eller att behovet av er produkt eller service prioriteras ner.
Du kanske blir lättad av att höra följande: Med hjälp av content anpassat för varje steg i säljcykeln (awareness, consideration och decision) – kan ni hålla engagemanget och behovet uppe. Inte nog med det, tillräckligt smart och utbildande content med fokus på problemlösning kan till och med påskynda säljcykeln.
Framgångsrik content marketing leder till ökad tillväxt
Så content marketing både ökar chanserna för din målgrupp att hitta er och kan hålla engagemanget uppe under långa säljcykler. Är du fortfarande inte helt övertygad än om att content marketing kan vara svaret på att öka er leadsgenerering?
Ingen fara, det finns många fler fördelar. Är du helt såld och känner dig redo att börja skapa er content strategi? Härligt, vårt white paper hjälper dig med 6 steg för att skapa de bästa förutsättningarna för lyckad content marketing.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?