Om det är något som vi ofta snubblar på innan årsskiftet så är det trendrapporter. Jag tog och skrev en själv innan nyåret och tyckte att det var dags att gå tillbaka för att se om det som skrivits stämde. Nedan kan ni läsa hur det har gått med Trattens död, IOS15, chatbotar, hybrida event och utbildningsvideos.
1. Trattens död 2021
Jodå, funneln fortsätter att regera när det kommer till tillväxt i företag. Bland annat kan man se det i system som HubSpot och SharpSpring som lägger stort fokus på servicedelen och hur man integrerar den med CRM- och MA-delarna.
Varför fortsätter flywheel att vara en stark vinnare 2022? Helt enkelt för att man som kund vill ha en friktionsfri kontakt när man behöver hjälp. Det är också de nöjda kunderna som blir ambassadör för ditt varumärke. En undersökning från HubSpot visade att 33% av deras nya kunder har kommit i kontakt via Word of mouth och 89% var mer benägna att köpa mer efter en positiv kundupplevelse. Även Gartner visar i en färsk rapport att 86% av alla B2B kunder förväntar sig att leverantören ska företag ska ha koll på deras behov när de är i kontakt och behöver hjälp.
Men hur får man till allt detta i organisationen? Det finns flera delar att se över och det kan behövas olika flywheel för att få detta att fungera. Tittar man på säljavdelningen verkar trenden peka på att det är fördelaktigt att arbeta i silos. När en team kan arbeta på ett fokuserat område brukar resultatet bli ett mer friktionsfritt samarbete med kunden.
Det kan också vara intressant att titta på hur provisionsmodellerna är uppbyggda. Det vanligaste är att säljarna får sin provision när de stänger affärer, men varför inte istället ge provision när kunden stannat i åtta månader? Då flyttas fokus på att hålla kunderna nöjda genom hela resan istället för att bara stänga affären.
Kolla in denna video för mer inspiration!
2. Hantering av IOS 15
Och nu över till något betydligt tråkigare, IOS 15. Som jag tidigare nämnde så pekade trenden på ett större fokus på att leverera mer kvalitativa utskick och att marknadsföraren därmed skulle ändra sina KPI:er. Diagrammet nedan visar på att just detta har hänt! En annan trend för att hantera IOS 15 är att titta på data från andra källor (ej Apples plattformar) och hitta andra vägar än just epostmarknadsföring, till exempel… SMS. Landade det fel i magen när jag nämner SMS? Då kanske det får dig att tänka om när du läser denna artikel som visar att SMS har en öppningsfrekvens på 98%.
3. Chatbot
Chatbot fortsätter att trenda och siffror visar fördelen med att ha den på sin hemsida. Undersökningar visar att 69% av konsumenter föredrar att använda chatbots för att kommunicera istället för mail och telefon. Och kikar man på andra branscher än B2B räknar man att inom bankvärlden spara en miljard dollar (ja du läste rätt) till år 2030. Och inom e-handeln får chatten samma roll som försäljaren i en fysisk butik som hjälper dig hitta rätt och betala så smidigt som möjligt, läs mer här.
4. Hybrida event
Trenden att arbeta hemifrån fortsätter i stor utsträckning och det mesta tyder på att digitala möten fortsätter vara en stor del av vår vardag. 62 % av eventbyråer säger att de kommer fortsätta med den virtuella publiken nu när live-eventen kommer igång. Och vi kan väl bara utgå ifrån oss själva här. Hemmakontoret har givit oss mer tid att hinna med vardagssysslorna och samtidigt har vi aldrig varit så utsvultna på social kontakt som nu.
5. Utbildande videos
Videos är det formatet som B2B köpare föredrar när det kommer till att utbilda sig inom ett nytt område, hela 88% av B2B köpare har kikat på en video för att förstå ett företags tjänst eller produkt senaste månaden, och hela 97% säger att det skulle vara mer öppna för att prata med en säljare efter att ha sett en video om produkten/tjänsten.
Så vad blir slutsatsen?
Se till att resan för era kunder är behaglig! Det är de som kommer se till att ni får nya kunder – och det är billigare att behålla befintliga än att leta nya. Se till att kontakten med er blir friktionsfri och att de kan kontakta er på ett smidigt sätt. Gör det enkelt för nya och potentiella kunder att förstå er tjänst eller produkt, oavsett om de ligger hemma i soffan.
Och sist men inte minst, gör det underhållande… Ta en titt på denna video som Keanu Reeves gjorde för Squarespace för hur man bygger hemsidor.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital Marknadsföring, Försäljning
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Så kan du arbeta med en reversed funnel utan att implementera en fullskalig ABM-strategi
Digital Marknadsföring, Hubspot
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?
HubSpot-rapportering: Vilka attributionsmodeller ska du använda och när?