Inledning
Att investera i verktyg som stöttar digital marknadsföring kan såklart kosta både tid och pengar och för många företag blir detta därför en prioriteringsfråga. Men vem har sagt att bra verktyg för digital marknadsföring behöver kosta pengar?
En modern marknadsförare utan tillgång till bra verktyg är att jämföra med en konstnär utan pensel, en arkeolog utan spade, eller varför inte en dykare utan cyklop. Utan rätt verktyg är det helt enkelt svårt att jobba med digital marknadsföring på ett effektivt och bra sätt. Här tipsar vi därför om fem av våra kostnadsfria favoriter när det kommer till verktyg för digital marknadsföring – för dig som vill bli marknadsföringens Picasso!
1. Feedly
Feedly är ett verktyg för omvärldsbevakning som gör att du slipper surfa runt mellan olika nyhetssajter för att hålla dig uppdaterad, utan istället kan samla alla nyheter på ett och samma ställe. Verktyget bygger på RSS-teknik där du kan välja att bevaka specifika sökord eller prenumerera på artiklar från en viss hemsida (tex. en nyhetsportal eller ett branschforum som är relevant för er verksamhet). Med andra ord kan du hålla koll på alltifrån branschnyheter till vad konkurrenterna sysslar med, eller vad som skrivs om ert eget varumärke. Förutom att du får koll på omvärlden kan du även få inspiration och uppslag till nytt content, eller varför inte tips på bra innehåll som du kan dela i era sociala kanaler.
2. Hotjar
Med Hotjar får du inblick i hur dina besökare beter sig på er hemsida. Du kan få svar på frågor såsom vart på sidan de klickar, hur långt ner på sidan de scrollar (kortare än man tror!), samt hur de rör sig mellan de olika sidorna. Du kan till och med spela in sessioner och med hjälp av dessa inspelningar sedan analysera exakt hur besökare beter sig på respektive sida; dröjer de sig kvar extra länge vid ett visst element? Läser de verkligen texten på “om oss”-sidan eller scrollar de bara förbi den? För den som vill ta det till ytterligare en nivå finns det möjlighet att skapa s.ka. “feedback polls” där besökarna får möjlighet att svara på konkreta frågor kring hur han eller hon upplever siten.
3. Crowdfire
Här har du din alldeles egna social marketing sidekick! Hur du väljer att använda Crowdfire beror lite på er verksamhet; bland annat kan du få hjälp med att hålla koll på och öka din följarskara och få förslag på innehåll som är relevant för just er verksamhet och era följare. Det ger dig även möjlighet att schemalägga publicering av innehåll så att du slipper komma ihåg att göra det manuellt. I praktiken innebär det att du sparar tid och kan ägna dig åt annat, i vetskap om att ditt flöde fylls på med relevant innehåll.
4. Trello
Gillar du ordning och reda och får en stark vällustkänsla när saker och ting faller på plats? Eller är du snarare en vän av kaos och anser att ett tomt skrivbord symboliserar ett tomt inre? I båda fallen är Trello något för dig! Verktyget hjälper dig att organisera och hålla ordning på ditt team med hjälp av digitala post-it-lappar som ni fäster på anslagstavlor. Dessa tavlor visar vad alla arbetar med, vem som gör vad och var i processen alla är. Du väljer själv hur era tavlor ska vara strukturerade för att passa just ert team och era projekt. Trello GÅR inte att tycka illa om.
5. Google Analytics
Sist men inte minst… ett av vår tids mest använda verktyg är såklart Google Analytics. Här behövs nog ingen närmare förklaring, utan detta är ett verktyg som de flesta har någorlunda koll på. Om du inte redan använder Google Analytics idag så börja gör det. Nu. Inga undanflykter.
Dela den här artikeln
Inlägg i samma kategori
Digital marknadsföring
Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B
Så implementerar du programmatisk annonsering för personaliserad displayannonsering inom B2B
Digital marknadsföring
AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys
AI-driven B2B-marknadsföring 2025: Hyper-personalisering och prediktiv analys