Vad står ditt varumärke för?
Ett varumärke är hjärtat och själen i ditt företag, ansvarigt för att påverka konsumenternas uppfattning, driva förespråkare för din organisation och skilja dig från dina konkurrenter. Tyvärr vet många entreprenörer inte hur man bygger ett varumärke som attraherar människor. Att bygga ett varumärke är trots allt inte bara att välja en logotyp eller att komma på det perfekta namnet. Rätt varumärke är produkten av olika sammankopplade faktorer, alla utformade för att förändra hur människor tänker och känner om ditt företag.
Ett varumärke är en kulmen på allt du använder för att differentiera ditt företag och få uppmärksamhet från en specifik målmarknad. Detta inkluderar inte bara visuella tillgångar, som din webbdesign, logotyp, varumärkesfärger och visitkort etc., utan också ditt tonfall, ditt företags mission, värderingar och mer. Ett starkt varumärke är det mest kraftfulla marknadsföringsverktyget i världen. För både individer och företag kan etablerandet av ditt varumärke vara skillnaden mellan framgång, medelmåttighet och misslyckande. Om något bidrar till hur dina kunder uppfattar din organisation är det troligen en del av ditt varumärke.
Vad säger du?
När det kommer till att bygga ett varumärke är en stabil grund av största vikt. Som med allt annat man bygger är det lika viktigt här. Därför börjar vi med att definiera syftet med att du bedriver din verksamhet. Ja, jag är säker på att du skulle vilja göra vinst, men det är inte den typen av syfte som kommer att hjälpa dig att etablera en varumärkesidentitet. Detta måste gå utöver de produkter eller tjänster som du erbjuder.
Låt oss till exempel säga att ditt företag levererar färdiglagade måltider online. Vad är varumärkets syfte? Det är inte att sälja mat; det är att ge näring och bekvämlighet till hälsomedvetna proffs som är för upptagna för att laga mat på egen hand. När du väl grävt djupt och verkligen definierat ditt varumärkes syfte, kan du lägga det syftet i en välskriven “mission”. “Varför”-delen i en mission-beskrivning är den mest avgörande aspekten. Det är det som kommer att vara den viktigaste informationen för konsumenten. Detta är differentieringsfaktorn som skiljer ditt företag från alla andra där ute som gör exakt samma sak.
Ditt syfte kommer i slutändan att definiera ditt varumärke. Det sätter standarden för hur ditt team och dina anställda beter sig och blir vad dina kunder förväntar sig när de köper från ditt företag. Att identifiera din målgrupp är en av de viktigaste aspekterna i varumärkesbyggande. Om du förbiser detta kommer resten av din varumärkesbyggande strategi att lida. Ditt företag är inte för alla; försök inte få det att tilltala varje enskild person på planeten. Var medveten om vad målgruppen faktiskt bryr sig om, och vad de absolut struntar i. På så sätt kan du lägga fokus och resurser på det som faktiskt kommer generera värde för dig och dina kunder.
Varumärkesbyggande är en del av marknadsföring; glöm inte bort det. Du måste behandla din varumärkesstrategi som vilken annan marknadsföringskampanj som helst. Skulle du köra en Facebook-annons eller TV-reklam utan en målgrupp? Absolut inte.
Hur ser du ut?
Något många tänker på när det kommer till att etablera ett varumärke är det visuella, och det är klart det är så. Det är greppbart och förståeligt, det lämnar ett intryck och är ofta första faktorn som avgör om kunden känner att det är värt att investera sin tid och resurser.
Att etablera ditt varumärkes utseende innebär att bestämma hur du ska hjälpa kunderna att identifiera ditt företag med ett ögonkast. Till exempel, vilken typ av förpackning kommer du att använda för dina produkter? Hur kommer dina kunder att identifiera ditt paket när de beställer varor från din e-handelsbutik? Vad kommer de att se när de navigerar på din webbplats och letar efter produkter?
Några av de viktigaste delarna av ditt varumärkes utseende inkluderar:
- Varumärkesfärger: Dina varumärkesfärger är en handfull nyanser som du kommer att använda på alla dina varumärkestillgångar, inklusive din webbplats, e-postmeddelanden och produktförpackningar. Färger kan ha en psykologisk inverkan på kunderna.
- Teckensnitt: Precis som dina varumärkesfärger kan dina valda typsnitt ha en enorm inverkan på hur dina kunder ser ditt varumärke. Sans-serif-teckensnitt är ofta mer moderna och vänliga, medan serif-teckensnitt är traditionella och auktoritativa. Men detta kan också vändas och vridas på.
- Bildspråk: Vilken typ av bilder och illustrationer använder du på dina produkter, webbplats och annonser?
När du har de olika elementen du behöver för att bygga din varumärkesimage, skapa en uppsättning visuella riktlinjer för att informera ditt team och alla designers du arbetar med.
Din logotyp är ett fundamentalt element för ditt varumärke. Vid sidan av ditt namn kommer din logotyp att vara en av de första sakerna dina kunder känner igen. En utmärkt logotyp ska vara meningsfull och lätt att förstå. Det är också viktigt att definiera vilken typ av logotyp som är mest passande och kommunicerar varumärket bäst. Ett emblem? Ordlogotyp? Symbol? Det finns många olika sorter och kombinationer av design för logotyper. Det bästa sättet att säkerställa att din logotyp har rätt inverkan är att arbeta med en professionell designer för att fånga din visuella essens.
Även om en slogan är en valfri del av varumärkesbyggandeprocessen, är den väl värd att överväga om du vill förbättra ditt varumärkes räckvidd och erkännande. En slogan hjälper dina kunder att förstå ditt företag och vad det gör. Vilken typ av slogan du använder beror på vad du vill åstadkomma. Den bästa sloganen kommer att berätta för din publik något de behöver veta om ditt företag samtidigt som du får ytterligare ett unikt element att lägga till din identitet.
Så för att bygga ett varumärke krävs många olika färdigheter och kunskaper. Ditt bästa alternativ är att ta kontakt med en byrå som specialiserar sig på att få företag att växa. En sådan har personer med spetskompetens inom de olika områdena som är av stor vikt för ditt företags tillväxt. Som grafisk designer faller mitt fokus ofta på det visuella i den varumärkesbyggande processen där målet är att förvandla ett koncept till ett övertygande visuellt kommunikationsverktyg, från den kreativa briefen till den färdiga produkten.
Om du arbetar på en byrå har du dagligen kontakt med många olika kunder. Några av dem gillar att vara engagerade i designprocessen och ta en aktiv del i den, och några av dem föredrar att anförtro beställningen till designerns bedömning och invänta resultatet. Oavsett vilket tillvägagångssätt som tillämpas så bör kunden vara involverad i processen närhelst det är möjligt och alltid uppmuntras att vara det.
Som en kreativ process innefattar design lika delar av “kreativ” och “process”. Med andra ord kommer en designprocess att följa logiska, steg-för-steg-procedurer hela vägen till den färdiga slutprodukten. Kreativa idéer och originellt designarbete ingår också i denna process, men de är inte de enda färdigheter eller överväganden som resulterar i framgångsrik design. Den grafiska designprocessen innebär också mycket kommunikation, kritiskt tänkande och problemlösning.
Att uppmuntra kunden att vara aktivt engagerad i design- eller forskningsprocessen har många ovärderliga fördelar. För det första har uppdragsgivaren oftast kunskap som kan bidra väldigt mycket till projektet. Brieferna i sig, eller till och med vanliga möten, tillåter dig ofta inte att utforska ämnet tillräckligt djupt för att ha samma kunskap som personer med många års erfarenhet inom ett visst område. Att engagera intressenterna kommer också att hjälpa dig att bättre förstå och tillgodose deras behov under projektets gång. Genom att arbeta tillsammans med kundens hypoteser och undersökningsfrågor eller att genomföra designworkshopar kan du fördjupa din förståelse för projektets mål och förväntade resultat.
Vad gör du?
Härnäst så gäller det att implementera varumärket på det mest optimala sättet. Företag måste visa sitt varumärke i allt de gör för att göra dem minnesvärda. Det enklaste sättet att göra detta är att börja med att bygga en brand-guide för dina anställda och entreprenörer. Se till att alla i ditt team vet hur ditt varumärke ska se ut och låta. En brand-guide är avgörande för att hålla ditt kommunikation konsekvent. Men nämn väl här att konsekvent inte är det samma som statiskt. Ett modernt varumärke bör vara flexibelt och kunna anpassas efter vad som kommuniceras och vart det kommuniceras, utan att uppfattas inkonsekvent.
Fundera sedan på hur du kan uppmärksamma ditt varumärke i olika kanaler. Till exempel bör ditt varumärke vara tydligt på dina:
Marknadsföringskampanjer: Ditt varumärke bör vara tydligt synligt i varje marknadsföringskampanj, oavsett om du skickar ut nyhetsbrev via e-post eller kontaktar kunder via podcasts. Se till att varje reklaminsats visar din varumärkesimage och att ditt tonläge är konsekvent.
Att vara konsekvent är avgörande för att utveckla ett starkt varumärke. Ju mer konsekvent du kan vara med din varumärkesidentitet online och offline, desto mer bekant kommer ditt företag att kännas för din publik. Att vara konsekvent hjälper också ditt varumärke att framstå som mer stabilt och pålitligt.
Sociala medier: Sociala medier är ett utmärkt verktyg för att skapa medvetenhet om ditt varumärke. Du kan dela inlägg som lyfter fram din personlighet, lägga upp bilder och grafik som representerar ditt varumärke och till och med uppmuntra människor att ta handling som gynnar ditt varumärke eller sprider det än mer.
Slutligen, ett starkt varumärke är ett måste för alla företag i dagens konkurrensutsatta värld. Utan rätt varumärke kan du inte få kontakt med dina kunder på en känslomässig nivå. Detta innebär att alla kunder kommer att överge din organisation så fort de hittar en annan som de kan resonera mera med. Att bygga din varumärkesidentitet ger dina kunder något att verkligen få kontakt med. Det är det som får folk att komma tillbaka för mer, skiljer dig från konkurrenterna och förvandlar engångskunder till hängivna varumärkesförespråkare.
Underskatta aldrig vikten av att bygga ett varumärke.