Inledning
I första delen av denna blogg gick vi igenom hur man lägger grunden för sin hemsida genom att veta målet med hemsidan och vem man ska rikta sig emot.
Nu är det dags att bygga vidare och nu gäller det att ha sidstruktur och sökordsoptimering (SEO) i åtanke.
1. Nyckelord
Att ha ett antal nyckelord som är relevanta för ditt företag och din produkt är viktigt för att kunna bygga vidare på hemsidans sidstruktur, veta vad dina sidor ska handla om och vilken information du ska ha/behöver. Jag skulle rekommendera att man delar upp nyckelorden i två grupper. Nyckelord som är mer övergripande, t.ex. Sorbet och Gräddglass, och nyckelord som är mer specifika, till exempel hallonsorbet.
Hur många nyckelord ska man ha?
Det beror helt på vad du vill att hemsidan ska handla om. Om du säljer glass, då ska du ha med alla dina glassorter. Om du har en blogg om telefoner så ska du ha med alla de. Om hemsidan däremot är väldigt nischad, t.ex. säljer endast röda tavelsudd, så blir nyckelorden väldigt specifika.
2. Sidstruktur – hjälp dina besökare och sökmotorer att navigera
Börja med bestämma dina huvudsidor utifrån dina övergripande nyckelord. Hos ett företag som säljer glass så kan det till exempel vara: Startsida, Våra glassorter, Om oss, Kontakt. Därefter kan du se vad du behöver för undersidor. Under “Våra glassorter” så kan en undersida vara till exempel “Sorbet” eller “Gräddglass”. Nu behöver man dock inte ha en undersida för varje nyckelord utan man kan gruppera vissa ord på en sida som har ett övergripande nyckelord.
En välplanerad och genomtänkt sidstruktur hjälper dig sen när du ska uppdatera eller expandera din hemsida. Om man har en bra grund så är det enkelt att bygga vidare med nya sidor utan att behöva göra om tidigare sidor.
3. Namnge dina sidor – Titel och länknamn
Glöm inte att dina sidor ska ha namn som är enkla och förståeliga för besökaren och sökmotorerna. En URL adress som heter /456-89/ ger inte så mycket insikt än t.ex. /glass-sorter/. När man sedan kombinerar en bra sidstruktur med bra sidnamn så blir det mycket enklare för sökmotorer att indexera din hemsida och man kommer på bättre plats i organiskt sök. T.ex. /glass-sorter/sorbet/bär-sorbet-sorter/ är en bra länkstruktur om man vill hitta information om olika sorters sorbet gjorda på bär.
På varje respektive undersida så ska det finnas tydliga titlar som beskriver vad sidan innehåller. Om sidan innehåller information om Sorbet, ha en titel som är taggad som antingen h1 eller h2 som heter Sorbet. Titeln på sidan visar alltid om besökaren har hamnat rätt. Korta, informativa titlar hjälper alla parter.
4. Innehåll – text, bild, film och länkar
Vad ska sidorna innehålla för information? Och vilken typ av information?
Det beror helt på din målgrupp. Du måste tänka till vilken typ av information de vill ha, om de gillar punktlistor eller föredrar bilder och filmer. Gör en sammanställning av din produkt och se hur din målgrupp hur de skulle vilja ha den presenterad.
Hur man presenterar sin produkt och sitt företag på bästa sätt kommer jag att gå vidare in på i den tredje delen av denna bloggserie. Då kommer vi fokusera mer på det grafiska och hur man ska tänka kring innehåll, så häng kvar!