Digital annonsering – Google Ads

Fler leads med Google Ads

Från idé till optimering – Vi hjälper dig skapa kampanjer som ger resultat

Annonsering med Google Ads

Att annonsera på Google Ads innebär att ni syns på rätt ställe när era potentiella kunder söker efter lösningar på sina problem. Det är en av de viktigaste annonseringskanalerna för B2B-företag som vill fånga upp starka köpsignaler.

Att synas i toppen av sökresultaten är otroligt viktigt då de första fem resultaten (inklusive annonser) får 65-75% av alla klick.

Google Ads riktar in sig på potentiella kunder som kommit lite längre i sin köpprocess än andra kanaler för digital annonsering.

Google Ads – FAQ

Google Ads, till skillnad från SEO, är betalda annonser som visas längst upp på sidan när du gör en sökning på Google. SEO är obetalda länkar (organiska länkar) som visas efter annonserna (vanligtvis från plats 3 och nedåt).

Även om sökannonser är den vanligaste typen av annons, så inkluderar Google Ads även “Displayannonsering”, vilket är grafiska annonser som visas på olika hemsidor i form av statisk eller rörlig media. Du kan även annonsera på YouTube via Google Ads.

Det finns egentligen ingen “lägsta gräns” för hur mycket du måste spendera. Google Ads är ett auktionshus där många faktorer bidrar till vad du betalar för varje klick. Vi kommer att komma med en rekommendation baserat på vilka sökord som är relevanta för din kampanj och hur stor konkurrensen är. En del av vårt analys- och optimeringsarbete är att sänka kostnaden per lead för kampanjen.

Det fina med Google Ads är att vi redan innan kampanjen startar kan göra research för att se vad potentialen är för olika sökord. Vi tittar på sökvolymer, konkurrens, sökhistorik och möjligheter till expandering av kampanjen. Generellt sett kan de flesta B2B-företag dra nytta av Google Ads för att skapa leads.

Google Ads arbetar efter modellen PPC (Pay Per Click). Du betalar för varje klick som görs på de annonser som finns i din kampanj. Vad kostnaden per klick är beror på många faktorer, så som kvalitén på dina annonser, konkurrensen på sökorden, kvalitén på landningssidan och övriga hemsidan, mm. Som ett exempel brukar kampanjer för ditt egna varumärke vara väldigt billiga per klick, medan kampanjer för produkter och tjänster kostar lite mer. I slutändan är det viktigast att du drar in mer pengar än du spenderar på dina annonser.

Hur fungerar Google Ads?

Google Ads låter dig ange vilka ord eller fraser du vill synas för när någon söker efter dem på Google. Genom att jämföra olika annonser, landningssidor och budget väljs ett antal annonser ut att visas för ett visst sökresultat.

Positionen din annons får beror på flera saker. Dels hur dina annonser är uppsatta och vilken landningssida besökaren hamnar på om de klickar på annonserna, samt vad du är villig att betala för att någon ska klicka på just din annons.

Google försöker alltid matcha en sökning med det resultat som bäst matchar intentionen bakom sökningen. Vi ser till så att dina annonser blir tilltalande, att annonsinnehållet och landningssidan matchar sökintentionen och att du får bästa möjliga chans att hamna högt upp i sökresultatet.

SEO SEM Google Ads

Hur arbetar vi med Google Ads?

Strategi och budget

Tillsammans beslutar vi vilka mål vi vill uppnå med vår annonsering på Google Ads. Vi sätter en budget, tidsplan och väljer strategiska sökordskluster riktade mot er målgrupp. Vi glömmer inte heller att sätta en plan för efterarbetet av våra inkommande leads.

Content & Research

För att vi ska nå våra mål behöver vi presentera relevant annonsinnehåll för våra potentiella kunder. Vi tittar på sökbeteenden, utmaningar och framgångsfaktorer för att ge annonserna de bästa förutsättningarna att lyckas. Vi tar hand om rubbet.

Analys & Optimering

Redan under den pågående annonskampanjen analyserar vi datan. Vad går bra? Vad går mindre bra? Om nödvändigt skruvar vi på maskineriet så att våra annonser alltid är optimerade. Datadriven annonsering helt enkelt.

SEM Google Ads - Sökkampanjer

Varför ska du välja Business Reflex som din Google Ads-byrå?

Att arbeta datadrivet och att under hela kampanjens livstid analysera och optimera är nyckeln till framgång med Google Ads. Vi gör ett grundligt förarbete så att kampanjen får bästa möjliga chans att lyckas, sedan arbetar vi datadrivet för att förbättra annonser och landningssida så länge som kampanjen rullar. Vi har över tio år erfarenhet med digital marknadsföring och levererar varje månad mängder av leads till våra kunder genom Google Ads.

Hur ser digital annonsering ut med Business Reflex?

Har vi ett relevant budskap till vår målgrupp som kan öka intresset och hjälpa oss att nå våra uppsatta mål? Utmärkt! Tillsammans skapar vi innehållet, sätter en budget, väljer annonskanal och planerar leadshantering.

Varför ett CRM system

Berätta om dina utmaningar!

Börja er tillväxtresa genom att boka ett möte med oss. Vi älskar utmaningar och ser fram emot att hitta bästa lösningen för att du ska kunna nå dina mål!

Fyll i formuläret eller ring oss direkt:
Tel. 08-703 25 40

Anders Lars

Anders Hermansson och Lars Dahlberg
Grundare Business Reflex AB

Några av våra tidigare projekt

  • Engineering a safer world

    Prover Technology – Digital marknadsavdelning och webb

  • digitalbyrå case

    Cosafe – Digital marknadsavdelning och webb