• Förbered sommarens marknadsföring

Så förbereder du sommarens (och semesterns!) marknadsföring

Juni är här! Skolavslutningarna avlöser varandra i full fart och utanför fönstret skrålar studenterna för full hals på sina flak. Även om denna tid på året är ljuvlig på många sätt är den för många marknadsförare även förknippad med stress. Frågan som hänger i luften är “Hur ska jag se till så att det händer saker på marknad även när jag är på semester?”

Sommaren är generellt sett en tid då marknadsföringen, åtminstone inom B2B, går på lågvarv. På små bolag, där marknadsavdelningen består av bara en eller två personer, är risken stor att den löpande marknadsföringen stannar av helt. Även om sommaren inte är den ultimata tiden för att lansera en ny produkt eller anordna ett webinar är det ändå en bra idé att se till så att inte marknadsaktiviteterna stannar av helt. I det här blogginlägget får du därför konkreta tips på hur du kan förbereda sommarens marknadsföring redan idag, så att du kan slappna av under semestern.

1. Schemalägg sociala poster

Gå igenom det content som ni har skapat under året och schemalägg detta med hjälp av t.ex. Buffer, Hootsuite, eller ert Marketing Automation-system. Detta resulterar i aktivitet på era sociala kanaler samt trafik till er hemsida – något som sommarmånaderna inte alltid är så generösa med. Se till att dina kollegor är informerade och uppmuntra dem till att engagera sig, exempelvis genom att gilla och dela, så att inläggen får ökad spridning.

2. Skriv en blogg-topplista

Skriv en bloggpost som sammanfattar era fem mest lästa blogginlägg hittills i år. Detta är ett inlägg som går snabbt att skriva och som brukar vara uppskattat hos målgruppen, då de får relevant innehåll serverat på ett silverfat. Schemalägg även denna bloggpost så att den går ut i början av din semester. Återigen, se till att så många som möjligt av dina kollegor interagerar och hjälper till för att få spridning.

3. Kurera andras innehåll

Har ert eget content tagit slut? Lugn, allt innehåll som ni delar behöver inte vara ert eget! Tvärtom är det positivt att kurera andras content, då det förstärker er närvaro i ämnet och kan göra er till en “go-to-källa” inom er bransch. Mixa och schemalägg ert eget content med externa källor som är i linje med det ni själva vill kommunicera och var konsekvent med vilka källor du väljer, så att resultatet inte upplevs spretigt.

Tips: Följ relevanta RSS-flöden och håll koll på intressanta nyckelord med hjälp av Feedly eller Google Alerts. Det du inte hinner schemalägga innan sommaren finns kvar till efter semestern och fungerar som en grym inspirationskälla till nya bloggidéer och contentuppslag.

4. Inspirerande nyhetsbrev

Förbered nyhetsbrev och schemalägg så att de skickas ut till din prenumerations-databas med jämna mellanrum under sommaren. Tipsa här om relevant content och annat som din målgrupp enkelt kan ta del av i hängmattan. Även om många är på semester är det få som checkar ut helt och trevlig läsning säger man ju aldrig nej till. Dock kan det vara bra att inte promota för tungt content, såsom tekniska specifikationer eller produktblad, utan lyft innehåll som är tillräckligt lättsmält för att mottagaren ska vilja konsumera det även under semestern, med ett glas sangria i handen.

5. Pimpa din out of office-autoresponder

Ett autoresponder-email behöver inte vara tråkigt – använd denna kanal för att tipsa om content eller annat som du vill marknadsföra till din målgrupp. Ska ni köra ett webinar direkt efter semestern, eller ska ni kanske anordna ett frukostseminarium i september? Berätta om det här!

Annat som är bra att tänka på innan du checkar ut…

Håll koll på era inbound leads!

Be någon som inte är på semester att bevaka den mailbox där era heta leads strömmar in, så att inte något faller mellan stolarna.

Se efter vilka nurturingkampanjer som rullar!

Passar de att köra även över semestern eller bör de pausas och sättas igång igen när de flesta är tillbaka från semestern?

Sätt upp larm i Google Analytics!  

Se till att du, eller någon annan som kan agera snabbt, blir informerade om något verkar vara galet. Du kan till exempel sätta upp ett larm som varnar om ni inte har några besökare på hemsida, eller något annat som inte hör till vanligheterna.  

Sådär, nu är du snart redo för att ta semester med gott samvete deluxe! Om du vill ge feedback kring inlägget eller vill ha hjälp med din digitala marknadsföring, kontakta oss här – så hör vi av oss!

By | 2018-06-07T15:23:35+00:00 juni 7th, 2018|Marknadscoacherna, Marknadsföringstaktik|