BR Nyårskarameller: Lärdomar från året som gått och spaningar inför 2018

nyårskarameller 2018

Nytt år, nya möjligheter! Här delar vi på Business Reflex med oss av våra lärdomar från året som har gått och bjuder på spaningar inför det nya året.

Maria: Mobil marknadsföring

Min lärdom är att allt fler inom B2B tar del av innehåll via sin mobiltelefon. Ser man generellt på statistik över webbtrafik fortsätter andelen mobila besök att öka stadigt. Inför detta år kan det därför vara en god idé att se över hur uppdelningen ser ut för er. Till exempel har det visat sig för vår egen del att det faktiskt är fler som läser våra e-postutskick i mobilen än på desktop. Därför är det viktigt att tänka på att inte bara optimera själva mejlen, utan även de landningssidor man länkar till. Även om desktop fortfarande är störst för vanliga webbesök kan man fundera på om man går miste om potentiella leads genom att ha för lång laddningstid eller otillräckligt optimerade mobila webbsidor. För den som vill testa snabbheten på sin mobila sajt har Google ett enkelt online verktyg jag vill tipsa om: https://testmysite.withgoogle.com/intl/en-gb

Sabrina: Skippa flummet – gå rakt på sak!

Min lärdom från det här året är att skippa flummiga texter och faktiskt gå rakt på sak. Var tydligt med ditt budskap och överanalysera det inte. Ju tydligare du kan vara med dina kommunikation, desto enklare blir det för köpare att veta vad du säljer och om du är rätt leverantör för dem.

Sanna: Kundupplevelsen blir allt mer avgörande

Inom B2C har det ju länge pratats om hur viktigt det är att skapa en bra kundupplevelse; det spelar ingen roll om du har den bästa produkten eller erbjuder det lägsta priset, utan det gäller också att leverera en minnesvärd upplevelse. Detta tycker jag att vi ser mer och mer av även inom B2B och jag tror att 2018 är året när vikten av en relevant och personifierad kundupplevelse slår i taket. För att lyckas behöver du ha stenkoll på vad kunden värdesätter och vad hen har för behov just nu, något som dagens datadrivna marknadsföringsmetoder möjliggör.  

Om du vill läsa mer om upplevelsedesign rekommenderar jag att läsa boken Jakten på känslan av Arvid Axland och Niels Kjærgaard-Jensen.

Josefine: Större fokus på att tolka, analysera och rensa data

Nu har de flesta företag förstått vikten av att samla in information och statistik kring sina besökare. Många av oss har även blivit riktiga “insamlingsmaskiner” och lagrar alla möjliga typer av information och siffror. Stora mängder data kan göra att vi upplever en falsk trygghet i att vi har all information vi behöver. Men vad gör vi sedan med all data?   

Det är inte själva mängden av data som skapar värde, det är analysen och tolkningen av den. Fokus kommer att skifta, vi kommer att prata mindre om VAD vi mäter och mer om VARFÖR vi mäter det. Som en förlängning av det kommer målen att måsta förtydligas och “onödig” data rensas ut för att inte vi ska drunkna i information.

Lars: Värdet i att ha följare

Det börjar bli allt mer uppenbart får många att marknadsfunktionen kommer snabbt behöva genomgå en genomgripande förändringsresa. Det saknas dock förståelse för vilken riktning man behöver gå och vilken strategi som krävs för att det ska bli möjligt.

En av de viktigaste strategierna handlar om hur du skapar följare och värdera dessa. Aktiva följare på olika nivåer och i olika faser av kundlivscykeln är en av de största tillgångarna ett modern företag har. Lär dig mer genom att lyssna på vårt poddavsnitt som handlar om värdet av att ha följare.

Jag rekommenderar alla företagsledare att ta upp detta till diskussion på nästa strategimöte. Vad är ert nuläge och vad kan ni göra för att röra er i rätt riktning?

Anders: Marknad som en kritisk del av affärsgenereringen

I takt med att traditionell prospektering slutar fungera ökar trycket på marknadsfunktionen. Det är det vi strävat efter hela tiden. Marknad är en kritisk del av affärsgenereringen och nu börjar det märkas. Det har blivit tydligt under 2017 att man behöver en sammanhållen strategi för sin affärsgenerering. Traditionellt sätt har säljarna inte förväntat sig att marknad skall dra in någon del av deras budget genom att leverera leads. Om det kommer något är det grädde på det berömda moset. Men nu går det inte att nå målen utan en effektiv affärsgenerering som inkluderar både sälj och marknad. Då kommer saker i ett annat läge.

Min rekommendation inför 2018 är att man på allvar tänker igenom en sammanhållen strategi för affärsgenerering där man ifrågasätter arbetssätt och styrning av både marknadsfunktionen och säljavdelningen.

Claes: Marketing Automation

Det är allt vanligare att man pratar Marketing Automation (MA), men det är knappt någon, (ingen?) som faktiskt gör det i praktiken. Någonting som vi själva jobbar på men som vi inte har kommit fram till ännu. Blir alltmer viktigt för oss att kunna gå till nästa nivå med detta för att inte bli omkörda av konkurrenter. Ett av de största värdena med MA är mätbarheten av en marknadsinsats, med konkreta belopp i kronor. Helt beroende av kundens CRM-system självklart, då vissa synkroniseringar ej stödjer denna funktion.

Här ska vi ska prata mindre om VAD och VARFÖR och istället hur man genomför och arbetar konkret med ett MA-system.

Joakim: Fördjupade personabeskrivningar

Jag har funderat en del på hur personabeskrivningar kan fördjupas för att även ta hänsyn till hur en och samma person fattar beslut på olika sätt i olika situationer. Idéer till hur det kan göras har jag plockat från Erik Modigs bok Bang for the buck och Daniel Kahnemans bok Tänka, snabbt och långsamt.  Det centrala i fördjupningen är att ta hänsyn till de tre olika situationerna: utvärderaren, snabbtänkaren och den emotionella beslutsfattaren. I praktiken behöver vi se till att t ex en landningssida på webben, eller ett e-postutskick, kan fånga intresset i alla dessa situationer. Allt i syftet att öka konverteringen och resultatet av marknadsföringen.  

By |2018-01-18T10:40:27+00:00januari 3rd, 2018|Marknadsföringsstrategi|