Din hemsida, är det ett renoveringsobjekt?

Att bygga, administrera, uppdatera och utveckla en välfungerande och konverterande hemsida är en central del av er digitala strategi. Man skulle kunna säga att det är lite som träning, “En färskvara”.

De flesta företag, stora som små, har idag en hemsida för att se till att de finns representerade i den digitala världen. Om hemsidan hjälper verksamheten eller inte är däremot en annan femma. Så länge man har en hemsida så anser de flesta att: ”Vi finns på nätet, kunderna kan nu hitta oss”, men tyvärr så räcker det inte att bara ha en hemsida och sedan anta att allt är klart.

En hemsida är precis som ett hem! Du bygger den från grunden, allt måste vara på plats för att ett hem ska kunna fungera som ett hem. Sen vill du inreda ditt hem så det speglar dig som person. Och det räcker inte att du gör det en gång och det räcker livet ut. Du behöver renovera lite då och då av olika anledningar. Kan vara gamla rör som måste bytas eller elsystem som är gammal, du kommer behöva sätta in nytt golv, måla om väggarna… ja ni fattar!

På samma sätt behöver även hemsidan uppdateras och renoveras med jämna mellanrum för att ge maximalt värde!

3 viktiga saker måste vara på plats innan ni bestämmer er för att bygga om er hemsida:

Vad vill ni uppnå med hemsidan?

Tänk igenom vilka mål ni har med hemsidan och vilken roll hemsidan ska spela för ert företag. Ska den sälja, informera, underhålla, kommunicera eller skapa identitet? Formulera detta innan ni går vidare, då det är viktigt att designern förstår vad ni vill uppnå med hemsidan! En hemsida bör erbjuda någon form av funktion eller nytta för sina besökare – och för att göra det måste besökaren förstå vad hemsidan går ut på.

Vilka är era besökare?

Utgå alltid från besökarens behov. Vilka är era besökare? Vilken är målgruppen?

När ni vet vilken målgruppen är blir det lättare att veta vad de behöver hjälp med. Det är då ni kan komma med lösningar och kan erbjuda värde. Tänk alltid olika besökare har olika behov och förutsättningar:

  • Tekniska: surfar man på dator eller mobil, med vilken uppkoppling?
  • Fysiska: har målgruppen funktionshinder som nedsatt syn eller andra begränsningar som ni bör ta hänsyn till?
  • Ålder: hur uppfattar din målgrupp webbdesign och navigering då man uppfattar det olika beroende på ålder och erfarenhet?
  • Intresse och attityd: vilken “grundinställning” kommer era besökare med, är de positivt inställda? Stressade? Irriterade? Inspirerade?

Hur vill ni uppfattas av era besökare? Bestäm er för företagets identitet

Sätt upp några värdeord som kommunicerar och sammanfattar företagets och varumärkets känsla och identitet. Sådana värden ska genomsyra allt från profilfärger och typsnitt till ordval och budskap. Tänk på känslan ni vill skapa, och känslorna ni önskar väcka hos besökarna. Se till att ni har definierat företagets identitet! Ett sammanhållen och konsekvent företagsidentitet ger era besökare en trovärdig och tydlig bild av ert företag.

Vill du ha mer information, tips och råd om hur du kan uppdatera din hemsida? Ladda ner vår guide ”Allt du behöver veta när du ska köpa en hemsida”.

Vill du titta lite bakom kulisserna på ett webbprojekt? Missa inte del 2 i serien, prenumerera och få en uppdatering direkt när nästa inlägg finns tillgängligt!

By |2019-02-19T18:14:10+00:00februari 18th, 2019|Marknadsföringsstrategi, Webbprojekt|