9 sätt att komma igång med marknadsföringen utan budget

Ibland kan det vara tufft att vara ensam marknadsförare på ett företag. Man ska vara kunnig inom allt inom marknadsföring, stötta sälj och vara behjälplig kring allt som innehåller en PowerPoint. Man ska även leverera resultat till ledningsgruppen, i många fall nästan helt utan budget och stöd. Som tur är finns det saker du kan göra för att underlätta och kunna leverera resultat till ledningsgruppen.

#1 Se till att synas i sociala medier

Sociala medier är ett ypperligt sätt att sprida material på, oavsett om ni sprider content eller delar med er av erfarenheter från olika event. Ett bra sätt att börja på är att använda LinkedIn, Facebook och Twitter och be anställda att dela och gilla era inlägg.

#2 Ge anställda tillgång till de sociala kanalerna

När ni har skapat era sociala konton och ni har en del anställda som är ute på vift och som gillar att dela saker, ge dem tillgång till era konton! På så sätt behöver du som marknadsförare inte vara konstant aktiv i de olika kanalerna och hela företagets engagemang lyfts fram.

#3 Dela andras content

Att skapa content kan vara både dyrt och tidskrävande. Därför det kan vara bra att följa andra inom samma område och sprida deras content. Det visar på att ni är kunniga inom området och inte rädda för att dela med er av något som ni själva tyckte var bra. Kom ihåg att bidra med en egen åsikt eller kort analys på ämnet.

#4 Gratis gästbloggare

Om det finns personer inom er bransch som är kunniga och vill synas, erbjud dem en chans att blogga på er blogg! Ni får content och de får en plattform att synas på. Win-win helt enkelt.

#5 Google-verktyg

Google Analytics, Search Console och Google Data Studio är bra gratis verktyg som Google erbjuder för att kunna se statistik och ger förslag på förbättringsområden. Google har även gott om bra gratis material och filmer online som visar hur man kan använda deras verktyg på bästa sätt. Med Google Data Studio kan du även få fram snygga anpassade KPI Dashboard som uppdateras automatiskt. Det betyder att du som marknadsförare slipper sammanställa den större delen av alla siffror varje månad.

#6 Delta i podcasts

Antalet poddar har exploderat de senaste åren och det finns säkerligen ett par stycken inom ert område. Kolla upp dessa och hör av er till dem och fråga om de vill ha gäster. Se så klart till att ha några ämnen i åtanke som du tror gynnar både er och podden.

#7 En enklare hemsida

Även om ni kanske inte har världens snyggaste hemsida och du skäms ögonen ur dig varje gång du ser den så kan man göra mycket med små medel.
Se till att alla sidor har en layout som liknar varandra och som är enkel att följa. Det ger ett bättre intryck och besökare kan enkelt hitta det de söker efter.
Se till att bilder ser bra ut (har bra upplösning) och har samma stil.
Sätt tydliga rubriker och Call-to-actions.

#8 Se till att det finns mallar FÖR ALLT!

Skapa mallar åt kollegor som ofta ber dig om hjälp. Hänvisa till mallarna och håll fast vid det. Mallarna ser till att er kommunikation blir enhetlig, vilket i sin tur ger ett professionellt och bra intryck.

#9 Gå på event

Boka dig på gratis frukostseminarier och event för inspiration och ny kunskap! Många event ger tips på hur du med enkla medel kan höja din befintliga marknadsföring ännu mer.

För att sammanfatta det hela; det går att göra marknadsföring med nästan ingen budget, men det tar lång tid att få resultat och de kommer inte vara några fenomenala siffror heller.
Däremot kommer du att få resultat och det är dessa du ska visa för ledningsgruppen, så att du kan få en bättre budget nästa år. För om ni kan få lite bättre resultat med nästan inga medel alls, tänk vad ni kan åstadkomma när ni kommer få när ni väl börjar satsa på marknadsföringen.

By |2017-12-12T15:05:53+00:00december 14th, 2017|Marknadsföringsstrategi|