SEO

Röstsök – En introduktion till framtidens SEO

Stefan Öberg

Publicerad 25 February 2019

Stefan Öberg

Publicerad 25 February 2019

Röstsök - En introduktion till framtidens SEO

Inledning

Innan vi pratar om röstsök, låt oss berätta lite kort om SEO. Sökmotoroptimering/SEO handlar i sin helhet om att hamna högt upp i sökningarna i sökmotorer (som Google) när någon anger specifika fraser eller ord i sökrutan.

Varför är SEO så viktigt?

Jo, det visar sig nämligen att 71% av köpresor inom B2B börjar med en generell sökning i en sökmotor.

Detta innebär att köparen söker efter till exempel “fraktbolag företag” istället för namnet på en specifik leverantör. Då är det såklart extremt relevant att hamna högt uppe bland sökresultaten. Köparen har nämligen inte tagit sitt beslut kring leverantör ännu och som det gamla ordspråket säger “Syns du inte så finns du inte”.

Varför måste jag hamna högt upp i sökresultatet?

Svaret på detta är enkelt. De första tre posterna i ett sökresultat får majoriteten av klicken, hela 55% faktiskt. Detta innebär att om det görs 1000 sökningar i månaden på frasen “fraktbolag företag” så kommer 550 av dessa att klicka på någon av de tre första resultaten.

I ett läge där köparen inte har bestämt sig för en leverantör så innebär exponeringen som en hög position i sökresultatet för med sig att du har större chans att köparen hittar just dina produkter eller tjänster.

Vad är röstsökning och varför ska jag bry mig?

Röstsökning innebär att du verbalt genomför en sökning med naturligt språk på en smartphone, en smart enhet (som Google Home) eller en dator.

Det kan låta som framtiden, men faktum är att man beräknar att 50% av alla sökningar kommer att vara verbala redan år 2020.

“Men hur bra fungerar det egentligen?!”

Bättre än man tro faktiskt. I ett test av olika smarta enheter så lyckades Google Home hämta ett korrekt svar på verbala sökfrågor i 81% av fallen, tätt följt av Amazon Echo (64%). Dessa siffror förväntas bara stiga med tiden.

Vilka fördelar har röstsök gentemot textsök?

Om vi inte pratar om tekniska fördelar utan endast tittar på användningen av röstsök så kommer finns det tre väldigt uppenbara saker som gör röstsök och andra röstfunktioner attraktiva:

  1. Hastigheten: Genomsnittlig talhastighet ligger på ca 150 ord per minut till skillnad mot den genomsnittliga skrivhastigheten som ligger på runt 40 ord per minut.
  2. Multi-tasking: När du har händerna fulla så kan fortfarande genomföra en röstsökning. Det mest uppenbara exemplet på det är när du kör bil och behöver få information på samma gång.
  3. Mindre ansträngning: Det kräver helt enkelt mindre kognitiv ansträngning att tala än att skriva. Utöver att detta är fördelaktigt för röstsök så kommer vi nog att se en ökning av content som kan skapas genom rösten.

Jag ligger bra till på Google för textsök, kommer det hjälpa min SEO för röstsök?

Absolut! Faktum är att traditionell SEO är grunden till vart du kommer att hamna i sökresultaten för röstsök. Det visar sig att 99,58% av resultaten vid en röstsökning kommer från någon av de första 10 resultaten (resultatsida 1) som visas i en klassisk textsökning.

Om det är så att du inte ligger så bra till med din SEO (>eller kanske inte har tänkt på det alls?) så är det verkligen dags att lägga fokus på det. Här på Business Reflex har vi kompetensen och erfarenheten för att hjälpa er att komma igång med och utveckla ert SEO-arbete.

Okej, hur ska jag tänka kring röstsök och content?

Det finns en del saker som är bra att tänka på redan nu när du skapar ditt content. Bland annat så är det viktigt att ha i åtanke att det är stor skillnad på hur vi talar och hur vi skriver.

Att använda ett naturligt språk ger inte bara dina besökare en behaglig läsupplevelse, det är också ett bra första steg för att ditt textinnehåll ska matcha de sökfraser som används inom röstsökning.

Egentligen är detta helt logiskt. För om du skulle vilja veta vart närmaste bilverkstad finns så skulle en textsökning troligen se ut så här:

“Bilverkstad Uppsala”

I kontrast så skulle en motsvarande röstsökning kunna se ut så här:

“Vart finns närmaste bilverkstad?”

Som man kan se ovan så är sökfrasen betydligt längre för röstsökning. Detta gör att långsvansade nyckelord kommer att spela en ännu större roll vid röstsökning än vad de gör vid traditionell textsökning. Fördelen är att långsvansade nyckelord oftast har betydligt lägre konkurrens än korta nyckelord/nyckelfraser. Det finns alltså stor chans att redan nu börja knipa topp-placeringar i sökresultaten för olika långsvansade nyckelord!

Finns det annat som påverkar resultaten i en röstsökning?

En viktigt aspekt att titta på är hastigheten på din hemsida. När någon genomför en röstsökning så är tålamodet kortare än vad det är vid en textsökning. Sökmotorn behöver alltså leverera ett snabbt svar på de sökfrågor som ställs. Detta innebär att en långsam sida kan komma att “straffas” i resultaten för röstsök.

Du kan testa hur snabb din hemsidan är på www.pingdom.com. Får du ett resultat som är lägre än B så behöver du omgående titta över vad du kan göra för att snabba upp sidan. Vi vet hur detta fungerar och tar gärna en titt på din sida åt dig. Boka in en kostnadsfri rådgivning med oss för att komma igång!

Slutsats

Röstsök är här för att stanna. Det betyder att företag kommer behöva anpassa sitt innehåll, för att inte riskera att tappa sin värdefulla position i sökresultaten.

Det är redan nu dags att börja titta på sätt att optimera ditt innehåll för röstsök.

Ett par saker som är bra att tänka på:

  1. Långsvansade nyckelord spelar större roll vid röstsökning. Se till att ta detta i beaktning när du skapar ditt innehåll.
  2. Försök hålla dig till ett naturligt språk i ditt content. Förutom att det kommer vara fördelaktigt för röstsök så ger den en mycket behagligare upplevelse för läsaren.
  3. Hastighet på hemsida kommer spela en stor roll då tålamodet är kortare vid röstsökning än vid traditionell textsökning.

En byrå
att växa med.

Våra flexibla tjänster är skräddarsydda för att kunna komplettera dina befintliga resurser eller fylla en hel marknadsfunktion.

Ring oss! Tel 08-703 25 40

Dela den här artikeln

Inlägg i samma kategori

  • Sökordsannonsering med Google Ads

    SEO

    Sökordsannonsering (SEM) med Google Ads

    Sökordsannonsering (SEM) med Google Ads

  • Guide Business Reflex

    Guide, SEO

    Så SEO-optimerar du dina blogginlägg

    Så SEO-optimerar du dina blogginlägg

Maximera din marknadsföring!

På Business Reflex skräddarsyr vi digitala marknadsföringslösningar som verkligen gör skillnad. Med djupgående marknadskunskap och avancerade AI-teknologi hjälper vi dig att överträffa dina mål och skapa mätbara resultat.

Fyll i formuläret så hör någon av våra marknadsexperter av sig till dig!

Anders Hermansson,
VD Business Reflex