Historien om Business Reflex de 5 första åren

Den 7 februari firar Business Reflex sin 5-åriga födelsedag. Vilken resa det har varit! Dels för mig och Anders som startade bolaget, våra anställda men även för alla oss som brinner för försäljning och marknadsföring.

En upp och nervänd värld på 5 år

Den värld vi som marknadsförare och säljare lever i idag 5 år senare är till stora delar helt förändrad. Det är en helt ny köpare vi möter och måste lära oss att ta hand om. Vi behöver jobba med en för många helt ny strategi för att generera affärer effektivt inom B2B. Kraven på vår kompetens är till stora delar förändrade och det finns tusentals digitala verktyg. Vi behöver förstå för vilket syfte vi behöver alla dessa verktyg. Vilka ska vi välja och hur ska de fungera ihop med varandra. När vi väl kommit fram till det ska vi lära oss att använda verktygen och ändra på vårt beteende.

När denna typ av förändringstakt råder är det viktigare än någonsin att stanna upp och reflektera. Som bolag har vi på senare tid ägnat mycket energi åt att utvärdera det vi gör. Justera vår strategi, förfinat vårt sätt att arbeta, lanserat en organisationsform vi tror på. Allt detta för att kunna växa med kvalitet så att vi kan hjälpa allt fler företag att lyckats med sin tillväxt i den moderna och snabbt föränderliga världen som vi alla lever i.

Du som läser denna blogg post bör göra det samma så att ni kan dra nytta av det gynnsamma läge som just nu trots allt råder i världen och Sverige.

Vår grundtanke om att vara Relevant består

Vi hade en idé om att göra allt vi kan för att vara Relevanta för våra kunders kunder. Vi trodde på principen om att tänka utifrån och in för att på det sättet se till att det blir RÄTT digitala relationer och affärer som görs. RÄTT affärer för våra kunders kunder blir RÄTT affär för vår kund och därmed för oss. Efter att ha hjälp mer än 60 B2B företag att få ordning på digital marknadsföring och affärsgenerering vet vi att det fungerar och vi har lärt oss massor av den resan som blir ovärderliga för företagets och våra kunder i framtiden. Vill du läsa mer om vad vi tror på hittar du det här.

Vi har löpande utvecklat vårt koncept och förfinat vårt sätt att driva arbetet. Mycket har handlat om att lära sig, anpassa sig men framför allt att våga tro på vår grundidé men hela tiden våga testa ny innovation.

De stora milstolparna

Vi har hela tiden följt en plan men som i alla andra företag som utvecklas snabbt finns det så klart viktiga och avgörande milstolpar.

Frukosten på Wednesday Relations hösten 2013

Efter ett intensivt första halvår med att få fart på våra första kunder och förfina våra koncept och metoder så beslutade vi oss för att testa våra vingar som talare kring ämnet Content Marketing B2B. Både Anders och jag älskar att stå på scen så det kändes som att nu fick vi äntligen chansen att prata inför en större publik om vår övertygelse och våra erfarenheter.

Sagt och gjort. Vi pratade med våra kompisar på Wednesday Relations och ordnade en frukost. Det tog inte lång tid förrän det var fullt till sista plats. Ny runda bokas som startade direkt efter den första. Det blev dubbel frukost med närmare 200 deltagare. Det var trångt och rörigt men bara glada miner och massor med foton som togs med mobiler på våra enkla slides med handritade gubbar.

Vi hade fått nog av corporate slides. Det var lite opraktiskt att rita så det blev ritade slides i stället. Många av gubbarna hänger med. Här illustrerar dom de tre goda skälen till att satsa på modern digital marknadsföring och affärsgenerering. Bilden med den förvirrade marknadsföraren bredvid den moderna digitala B2B köparen är min personliga favorit.

Under denna frukost gjorde vi Sveriges första marknadsundersökning som handlade om mognaden kring Content Marketing i B2B Sverige. Vi bara satt och gapade när vi sammanställde svaren. Det var nästan ingen som hade kommit igång, men i stort sätt alla var intresserade.

Sälj- och Marknadspodden kom ut i etern i mars 2014

Anders kommer infarande på kontoret full av energi:

– Lasse vet du vad vi ska göra?

– Nej vad då? Du verkar mer exalterad än vanligt. Vad har du hittat på för ny teknikpryl idag som vi ska införa?

– Vi ska starta en podcast Lasse!!!.

Sagt och gjort. Upp med den enkla utrustningen på köksbordet i den lilla köksskrubben på kontoret på Birger Jarlsgatan. Det skulle bli 5 avsnitt för det var vad man behövde för att Apple skulle slänga upp oss på hitlistan i iTunes. Där hamnade vi med besked och lyssnarna började strömma till i en så stor mängd att vi inte fattade vad som hände.

Hur gick det till? Våra lyssnare började höra av sig. Vi träffade dom på vart och vartannat möte vi gick på. Alla var positiva och ville ha mer. Sälj- och Marknadspodden hade landat och var där för att stanna. Genom åren har den givit oss så många fantastiskt roliga och värdeskapande stunder.

Vi delade ut vårt första R

Ordet Relevant och bokstaven R är vår ledstjärna. Den hjälper oss att hålla fokus på det som är viktigast. Skapa RÄTT affärer. Som en symbol för det vi tror på och som ett bevis på att våra kunder förstått vad det handlar om började vi dela ut R i formen av en träbokstav.

Relevant

Kan tyckas som en enkel sak men för oss på Business Reflex och många som fått sitt R genom åren, har det blivit en viktig symbol för vad modern marknadsföring i grunden handlar om, för att den ska fungera och skapa affärsvärde.

Vill du själv få ett R? Hör av dig så berättar vi mer.

Sälj- och Marknadsfrukost såg dagens ljus

Efter ett ganska stort antal framträdanden på scen och en hel del poddavsnitt började vi känna att det fanns behov av ett nytt forum. Ett mer personligt format där det skulle gå att föra dialog mellan oss som talare och publiken. Konceptet Sälj- och Marknadsfrukost såg dagens ljus. Fokus på ett ämne där vi delade med oss och publiken fick vara med och ställa frågor och dela erfarenheter. Det blev ett litet mellanting mellan nätverk och seminarium.

Det blev succé! Det var fullsatt varje gång. Vissa dragningar fick vi köra i repris. Många kom flera gånger och tog med sig kollegor och kompisar i branschen. Det har skapat kunder, goda relationer och en anställd.

Flytten till Gamla Stan

En känsla började gro som allt mer pekade mot att vi ville skapa ett varmt och personligt företag. Mycket passion och hemma hos-känsla. Vart ska man ha kontor då? Gamla Stan kom upp på tapeten och efter en visning var vi fast. Vi gillade den gamla mysiga känslan. Alla är glada i Gamla Stan. Där är man när man är ledig. Alla turister skapar en internationella atmosfär. Dom mysiga gränderna skapar en skön känsla när man är ute och rör på sig, till och från jobbet och på lunchen. Tempot är lägre och man dras med i turisternas avslappnade stämning. Det blir en skön kontrast mot allt de snabbrörliga och moderna digitala marknadsförandet.

Alla som kommer på besök gillar atmosfären. Vi sitter och jobbar i vårt arbetsanpassade vardagsrum med fönster mot Västerlånggatan. Vi har lärt oss dom klassiska ljuden från Gamla Stan. Härligast är nog ljudet av resväskor på hjul som dras över kullerstenarna. Hör av er om ni har vägarna förbi. Det går alltid att titta upp på en fika och få en godis från världens minsta godisaffär som finns i vårt kök.

Lanseringen av Business Reflex Marketing Management

Redan från starten hade vi klart för oss vad vi skulle göra. Vår paketerade tjänst Business Reflex Marketing Management har funnits med i tanken sen starten som vårt viktigaste tjänstekoncept men vi lanserade det först efter sommaren 2015.

Efter all feedback och experimenterande var det först nu vi kände att tjänsten var redo att lanseras. Vi trummade på med lite extra marknadsföring, pukor och trumpeter. Intresse skapades så klart men på vår release-frukost kom ingen. Vi fick vräka i oss lyxfrukosten själva. Det är mycket som blivit succé, men inte konceptet release-frukost. Vi får testa något annat när det blir dags att rulla upp gardinen för nästa stora lansering.

Idag säljer och levererar vi 8 olika paketerade tjänster. Vårt flaggskepp och det våra kunder oftast landar i att köpa är Business Reflex Marketing Management – Marknadsfunktionen du alltid drömt om.

Vi blev med Teal

Våra tankar om att skapa en ny typ av företag tog allt mer form. När vi snubblade på boken Reinventing Organizations som är skriven av Fredric Laloux blev vi snabbt nyfikna på den nya modellen för hur man skapar och driver moderna framgångsrika organisationer. Vi diskuterade och studerade. Testade oss fram i liten skala. Utvärderade och ställde för- och nackdelar mot varandra.

Vi bestämde oss för att försöka ta steget fullt ut och införa den organisationsform som går under namnet ”Teal organisations” som boken handlar om. Vi fick med oss alla på bolaget och hur under 2017 har vi jobbat intensivt med implementationen.

Det skapar stora värden och frigör kraft. Det ställer stora krav på individen och öppnar samtidigt upp för att skapa trivsel och delaktighet utöver det vanliga. Av alla bra saker vi gjort är denna den viktigaste.

Vill ni lära er mer om hur det fungerar och hur vi tänker kan ni lyssna på det poddavsnitt som vi spelat in, eller varför inte läsa boken?

Här är vi idag

Efter 5 år av hårt arbete har vi nu:

  • Två poddar
  • Över 60 kunder
  • Massor av lyssnare
  • Många aktiva följare

Vi är nu 8 personer som är på god väg att bli 10. Vi är alla laddade för att ta vårt företag vidare på resan och göra vad vi kan gör att hjälpa allt fler företag med att driva sin tillväxt med effektiv modern marknadsföring och affärsgenerering. 

Vi vill passa på att tacka alla för förtroendet. Våra kunder, leverantörer, följare, lyssnare, seminarier- och webinariedeltagare.

En liten tävling på slutet

Vilket av följande content har fått flest nedladdningar från Business Reflex hemsidan sedan starten?

  1. Mall – Hur man skriver ett White Paper
  2. 7 steg till framgångsrik content marketing
  3. Köparens guide till marketing automation

Fina priser utlovas. Skicka svaret till kontakt@businessreflex.se

By | 2018-02-07T11:40:21+00:00 februari 7th, 2018|Nyheter|