Inledning

Det har blivit dags att välkomna Rasmus Hallgren, digital marknadsförare och senaste tillskottet i vårt gäng på Business Rexlex.

Han kommer senast från rollen som marknadschef för den svenska marknaden hos Mynewsdesk. Vi är oerhört glada att ha honom på plats och ser fram emot att se hur han kan hjälpa våra kunder med deras marknadsföring.

Välkommen Rasmus Hallgren

När kom du på att det var marknadsföring du ville studera och jobba med?

– Det har väl i grund och botten alltid varit ett stort intresse för min del. Till en början hade jag en lite tydligare inriktning på marknadskommunikation och skrev kopiösa mängder både till webb och tryckta medier. Steget till just marknadsföring, och framför allt säljdrivande marknadsföring, tog jag för sisådär fyra-fem år sedan när jag halkade in på affiliate marketing-spåret.

Hur länge har du arbetat med marknadsföring?

– Allt som allt så har jag väl ”varit i svängen” i drygt 10 år. Jag började att skriva matchrapporter för mitt lokala hockeylag och blev sedermera anställd som PR-assistent och webbredaktör. Via fyra år i USA hittade jag hem till Sverige igen och har därefter arbetat som Marknadsansvarig på ett stort tech-bolag i två och ett halvt år. Och ja, där är vi nu!

Varför sökte du dig till oss på Business Reflex?

– Efter några år som inhouse-specialist så kände jag att det var dags för en ny utmaning. Att få jobba med företag som har olika förutsättningar och utmaningar – dessutom inom olika vertikaler – var något som sporrade oerhört. När det gäller Business Reflex så var det främst kulturen som stack ut och det faktum att en som anställd får ta stort eget ansvar för att driva både företagets och sin egen utveckling.

Hur skulle du beskriva företagskulturen på BR?

– Väldigt öppen och transparent, men det är väl en del av att vara en Teal-organisation. Det märks verkligen att alla har ett stort intresse för digital marknadsföring och vill göra sitt yttersta för att hjälpa såväl kollegor som kunder.

Vilka ämnen engagerar dig?

– Jag är en hockeynörd ut i fingerspetsarna och tittar ofta och gärna på nya som gamla matcher. Både två och tre stolar har fått stryka med i samband med mina vredesutbrott efter tuffa förluster. Sedan blir det några timmar i veckan vid spisen varje vecka.

– Inom marknadsföring så brinner jag lite extra för alla spännande saker som händer lite längre ner i köpresan. Se till att bryggan mellan marknad och sälj funkar som den ska och att marknadsaktiviteterna faktiskt genererar affärer.

Hur har dina första veckor varit?

– Jag har kickat igång en ny kund och dessutom hunnit sörpla i mig några caipirinhas under vår kickoff i Kroatien. Kan det bli bättre?